Aktualności
Miał być hit, jest problem. Elektryczne hulajnogi zmorą mieszkańców stolicy
4

Z problemem źle zaparkowanych elektrycznych hulajnóg zmagają się też inne miasta, m.in. Warszawa. Fotolia.com / Royalty Free
Wprowadzone w połowie marca elektryczne hulajnogi miały być nowym hitem komunikacyjnym w stolicy Norwegii. Doświadczenia z pierwszego miesiąca działania usługi są jednak dalekie od ideału – porozrzucany po chodnikach sprzęt i użytkownicy taranujący przechodniów to częste problemy, z którymi muszą zmagać się mieszkańcy Oslo.
Firmy odpowiedzialne za wprowadzenie hulajnóg do stolicy zapewniają jednak, że trudna sytuacja wynika z tego, że jest to dopiero początek usługi w Norwegii oraz apelują do klientów o większą rozwagę.
Problemem są użytkownicy
Duże oburzenie mieszkańców stolicy wzbudził sposób użytkowania hulajnóg, który znacznie utrudnia codzienne życie. Przez brak odpowiednich regulacji nikt nie kontroluje tego, gdzie parkowany jest sprzęt, co chętnie jest wykorzystywane przez lekkomyślnych klientów – hulajnogi notorycznie pozostawiane są m.in. na środku chodnika, utrudniając poruszanie i stwarzając zagrożenie dla reszty mieszkańców. Na sytuację narzekają w szczególności osoby starsze i niedowidzące, które ze względu na problemy zdrowotne nie są w stanie omijać czekających na nich przeszkód.
Problemem jest też duża prędkość, którą osiągają hulajnogi. Sprzęt może rozpędzić się bowiem nawet do 20 km/h, a wiele osób decyduje się korzystać z niego na chodnikach i promenadach – stanowi to dlatego duże zagrożenie dla przechodniów, którzy są niemal taranowani przez użytkowników. Jak zapewnia burmistrz Oslo Marianne Borgen, doszło też do przypadków potrącenia pieszych przez pędzące hulajnogi.
Problemem jest też duża prędkość, którą osiągają hulajnogi. Sprzęt może rozpędzić się bowiem nawet do 20 km/h, a wiele osób decyduje się korzystać z niego na chodnikach i promenadach – stanowi to dlatego duże zagrożenie dla przechodniów, którzy są niemal taranowani przez użytkowników. Jak zapewnia burmistrz Oslo Marianne Borgen, doszło też do przypadków potrącenia pieszych przez pędzące hulajnogi.
„Z czasem będzie lepiej”
Obecnie wynajmem hulajnóg na minuty w stolicy zajmują się na dużą skalę firmy Voi i Tier, które mają już doświadczenie w zapewnianiu usługi w innych krajach. Jak tłumaczy szef Voi Eric André, Oslo jest jednak nowym rynkiem i dlatego potrzeba czasu, aby mieszkańcy i użytkownicy przywykli do nowego środka transportu i nauczyli się korzystać z niego tak, aby nie stanowić zagrożenia dla innych osób. Również Ministerstwo Transportu zapewniło, że obecne przepisy regulujące jazdę na hulajnogach są wystarczające, jednak lokalne władze mogą na własną rękę zadbać o m.in. poprawne parkowanie sprzętu poprzez kontrole lub kampanie uświadamiające.
Od miesiąca w obiegu
Elektryczne hulajnogi to popularny trend, który dobrze przyjął się w innych miastach na całym świecie. Pierwsze sto egzemplarzy trafiło do stolicy 11 marca, jednak usługa jest stale rozszerzana. Oferta elektrycznych hulajnóg działa podobnie jak w przypadku rowerów miejskich czy samochodów, gdzie klienci wypożyczają sprzęt na minuty za pomocą aplikacji mobilnej.
Reklama
To może Cię zainteresować
13
23-04-2019 09:59
1
0
Zgłoś
22-04-2019 23:32
0
-21
Zgłoś