Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu
Aktualności

Fala oszustw telefonicznych. Naciągacze podszywają się nawet pod policję

Monika Pianowska

19 stycznia 2024 10:00

Udostępnij
na Facebooku
Fala oszustw telefonicznych. Naciągacze podszywają się nawet pod policję

Telenor kilka razy w roku udostępnia statystyki i spostrzeżenia dotyczące bezpieczeństwa. stock.adobe.com/ fot. Vien/ tylko do użytku redakcyjnego

W ogólnokrajowej ankiecie przeprowadzonej dla firmy telekomunikacyjnej Telenor prawie 90 proc. respondentów odpowiedziało, że w ostatnim kwartale ubiegłego roku otrzymali połączenia lub wiadomości, które były próbą oszustwa.
Również policja z okręgu Troms ostrzega, że przestępcy podszywają się pod funkcjonariuszy, próbując wyłudzić dane.

Apogeum minęło?

Telenor kilka razy w roku udostępnia statystyki i spostrzeżenia dotyczące bezpieczeństwa. Dane za czwarty kwartał 2023 wyraźnie pokazują, że ostatnie miesiące roku stanowiły szczyt sezonu cyberprzestępczości i oszustw. Firma pisze, że jej filtry bezpieczeństwa zapewniły 293 miliony bloków w internecie. To wzrost o prawie 30 proc. w porównaniu do poprzedniego kwartału.
– To dobrze zorganizowane sieci przestępcze, które posiadają umiejętności i zasoby umożliwiające przeprowadzanie wyrafinowanych ataków na dużą skalę. Bez niezbędnej wiedzy specjalistycznej i technologii trudno jest się chronić – mówi dyrektor zarządzająca Birgitte Engebretsen w Telenor w Norwegii.
Przykładowo w 45 tygodniu roku 2023 doszło do dużej fali oszustw, a filtry sieci Telenor wyłapały nieco ponad 1,1 miliona niechcianych połączeń. W normalnym tygodniu jest to około 400 tys. W tym samym okresie dział bezpieczeństwa Telenor otrzymał szereg zapytań dotyczących różnych form oszustw.

Udają policjantów

Ofiarą fali oszustw padła również policja z północy kraju. W jej przypadku wyłudzacze podszywają się pod funkcjonariuszy, wykorzystując do uzyskania wrażliwych danych metodę tzw. spoofingu. Oznacza to, że to numer telefonu na ekranie dzwoniącego wskazuje na pracownika okręgu policyjnego Troms, nawet jeśli dzwoni ktoś inny.
– Osoba, która faktycznie dzwoni do ludzi, mówi doskonale po norwesku i udaje, że jest zatrudniona w Økokrim. Na przykład może powiedzieć, że z twojej karty kredytowej wkrótce zniknie 800 tys. koron, a jeśli udostępnisz swój identyfikator bankowy, ta osoba może pomóc powstrzymać próbę oszustwa – mówi nadinspektor policji Katrine Grimnes w rozmowie z VG.
Dzwoniąca osoba udaje policjanta i żąda identyfikatora bankowego.

Dzwoniąca osoba udaje policjanta i żąda identyfikatora bankowego.stock.adobe.com/licencja standardowa

Grimnes twierdzi, że banki posiadają system, który w przypadku prób oszustwa nie dopuszcza do przelewów. Nie wiadomo jednak, ile osób zostało oszukanych lub zostało poddanych próbie oszustwa. Każda ofiara musi skontaktować się z policją.

Nie odbierać

Ekspert ds. oszustw Thorbjørn Busch z Telenor twierdzi, że firma podjęła już działania, które uniemożliwiają podrobienie odpowiedniego numeru w sieci operatora. Oznacza to, że numer nie będzie mógł dotrzeć do klientów Telenoru z zagranicy, skąd na skutek zastosowanych narzędzi pochodzą sfałszowane połączenia.
Numer telefonu, o którym mowa, to 48351223. Nie powinno się go odbierać. Dzwoniąca osoba udaje policjanta i żąda identyfikatora bankowego – podaje policja w notatce prasowej. Rozmowę należy odrzucić i zgłosić to policji pod numerem 02800.
Busch twierdzi, że w ostatnich latach Telenor wprowadził szereg środków mających na celu uniemożliwienie przestępcom oszukiwania ludzi metodą „spoofingu”.
– Między innymi przestępcy nie mogą już fałszować numerów telefonów stacjonarnych. Ponadto abonenci telefonii komórkowej Telenor nie doświadczą niewłaściwego wykorzystania ich numerów do fałszowania, ponieważ filtr blokuje te połączenia – tłumaczy. – Odbiorca takich połączeń będzie zatem widział na wyświetlaczu jedynie „nieznany numer” i będzie mógł łatwiej zrezygnować z odbierania telefonu – dodaje Busch.
Źródła: NTB, VG, framtidinord.no
Reklama
Gość
Wyślij


Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok