To kolejna odsłona sprawy, która trwa w Norwegii od ponad 10 lat.
Thaspol - stock.adobe.com/standardowa/Tylko do użytku redakcyjnego
Organizacje konsumenckie, w tym Norweska Rada Konsumentów, wszczynają pozew przeciwko Meta. Korporacja oskarżana jest o liczne naruszenia przepisów dotyczących prywatności. To kolejna odsłona sporu Norwegii i amerykańskiego giganta technologicznego.
Skarga złożona do krajowego organu nadzoru danych osobowych wskazuje na liczne przypadki, w których właściciele Facebooka i Instagrama łamią wymogi dotyczące uczciwego traktowania, celowości i minimalizacji gromadzenia danych. Brakuje im także możliwości wyrażenia świadomej zgody, ponieważ firma ma stosować masowy nadzór i nieprzejrzysty model biznesowy, czytamy w komunikacie Rady Konsumentów.
– Meta przedstawia prywatność jako prawo, za które musimy płacić. Oczekujemy, że władze jasno stwierdzą, że prawa podstawowe nie są na sprzedaż ani czymś, co firmy mogą uznać za warte lub niewarte zajmowania się – skomentowali przedstawicele Rady Konsumentów.
Co dalej z Facebookiem w Norwegii?
Model biznesowy oparty na masowym monitorowaniu i profilowaniu użytkowników jest sprzeczny z obowiązującym prawem europejskim i norweskim, zwracają uwagę przedstawiciele organizacji. – Niemniej jednak Meta nie wykazuje skłonności do zmiany tego modelu ani dostosowania się do wymogów prawa – twierdzą. Sytuacja nazywana roboczo „powiedz tak lub zapłać” ma być niezgodna z uchwalonym w 2018 roku Ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych (RODO). Dokument jest wiążący we wszystkich państwach UE oraz w Norwegii.
Przedstawiciele organizacji konsumenckich nazywają sprawę zabawą w kotka i myszkę z europejskimi urzędnikami.Fot. stock.adobe.com/ fot. Chinnapong/ tylko do użytku redakcyjnego
Organy nadzorcze części europejskich państw, w tym Norwegii, oczekują na opinię prawną Europejskiej Rady Ochrony Danych Osobowych (EROD). Zaprezentowane przepisy będą musiały być stosowane na całym obszarze Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
Źródła: forbrukerradet.no, MojaNorwegia.pl
Reklama