Rządowi chodzi o to, by obywatele częściej korzystali z transportu miejskiego
MN
Sprzedaż biletów, komunikaty o remontach i szybki system informowania. Aplikacja Norges Reise-App to pomysł norweskiego rządu na ulepszenie komunikacji miejskiej w całym kraju. Ministerstwo Transportu i Komunikacji planuje uruchomienie usługi jesienią tego roku. – Chodzi o to, by Norwegowie jak najczęściej wybierali transport publiczny – tłumaczą politycy.
Norweski rząd wdraża kolejne zmiany związane z ulepszeniem systemu komunikacji publicznej. Oprócz inwestowania w remonty tras i pojazdów, w planach jest też najnowsza aplikacji Norges Reise-App. Program ma umożliwiać pasażerom zakup biletów, a także informować o wszelkich opóźnieniach i awariach. Wszystko po to, by przekonać Norwegów do zrezygnowania z samochodów.
Ludzie muszą czuć, że mamy kontrolę nad opóźnieniami czy awariami. Chodzi nam przede wszystkim o zwiększenie poziomu jakości usług i sprawienie, by Norwegowie jak najczęściej korzystali z transportu publicznego. ~Skaarnes
Wszystkie bilety w jednym miejscu
Aplikacja Norges Reise-App to pomysł norweskich polityków na polepszenie komfortu podróży środkami transportu publicznego. Ściągając program, będziemy mogli zakupić bilety na środki komunikacji miejskiej: autobusy, pociągi, metro, tramwaje oraz promy w całym kraju. Oprócz tego aplikacja ma informować pasażerów o opóźnieniach i ewentualnych remontach. Odpowiedzialna za nią firma Entur podkreśla, że nowy system informowania pasażerów ma być „szybki i efektywny”.
Usługa ma pojawić się na norweskim rynku już 2 listopada, jednak przedstawiciel Entur, Annete Skaarnaes, podkreśla, że możliwość zakupu biletów na komunikację spoza obszarów podlegających przewoźnikowi Ruters może pojawić się w aplikacji ze sporym opóźnieniem.
– Będziemy wprowadzać nowe rozwiązania krok po kroku, a kompletne usługi mają pojawić się w 2018 – mówi Skaarnaes. Norweżka zaznacza jednak, że nawet początkowa wersja aplikacji będzie sporym ułatwieniem dla pasażerów.
Transport publiczny będzie pierwszym wyborem?
Plany dotyczące stworzenia samej aplikacji pojawiły się już w czerwcu 2015 r., kiedy to norweski rząd zaczął wdrażać nowe rozwiązania związane z ulepszeniem funkcjonowania komunikacji miejskiej. W 2016 r. Ministerstwo Transportu i Komunikacji powołało firmę Entur, która ma zająć się m.in. sprzedażą biletów, systemem informowania i prowadzeniem aplikacji oraz całej strony ułatwiającej podróż środkami komunikacji publicznej. Do 2018 r. firma ma zostać organem odpowiedzialnym za sprzedaż biletów w całym kraju. Zmiany w systemie sprzedaży biletów i próba stworzenia dobrze funkcjonującej, krajowej siatki transportu publicznego jest dla Norwegii priorytetem. Politycy od dłuższego czasu podkreślają, że rząd musi zainwestować w nowe, wygodne rozwiązania i sprawny system informowania.
– Ludzie muszą czuć, że mamy kontrolę nad opóźnieniami czy awariami. Chodzi nam przede wszystkim o zwiększenie poziomu jakości usług i sprawienie, by Norwegowie jak najczęściej korzystali z transportu publicznego – tłumaczy Skaarnaes w wywiadzie dla Aftenposten.