Zaskakująca oferta Pożyczki z Norwegii Nawet 500 000 NOK Effektiv rente: 14,15%, 100 000kr over 5 år, kost 37 120kr, total kost 137 120kr Poznaj ofertę
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
Ambitne plany Avinor: wkrótce wszystkie samoloty będą elektryczne Aktualności
Krystian Łukowicz 18 stycznia 2018
15:18

Ambitne plany Avinor: wkrótce wszystkie samoloty będą elektryczne

7
Skomentuj
Być może do 2040 roku norweskie niebo będą przemierzały tylko elektryczne samoloty. MN
Państwowa spółka lotnicza Avinor zapowiedziała, że za 22 lata wszystkie samoloty należące do norweskich linii i obsługujące bliskie dystanse będą napędzane energią elektryczną. Zmiany wprowadzi stopniowo: od zwiększenia inwestycji w samoloty na biopaliwo po coraz śmielsze testy jednostek zasilanych prądem.
Dyrektor zarządzający Avinor, Dag Falk-Petersen, jest pełen entuzjazmu i rzekomo już prowadzi rozmowy z producentami maszyn, takimi jak Airbus i Boeing, którzy wyrażają zainteresowanie elektryfikacją lotnictwa.
Reklama

Wizja szaleńca czy naturalna kolej rzeczy?

Norwegom nie wystarczy światowa dominacja w liczbie samochodów na napęd elektryczny. Rozwiązania z norweskich ulic już całkiem niedługo mają się oderwać od ziemi. Avinor planuje bowiem zelektryfikować lotnictwo.
Obecnie ekologiczne rozwiązania stosuje się m.in. w porcie lotniczym na Svalbardzie, częściowo zasilanym energią słoneczną, ale to stołeczne lotnisko Oslo Gardermoen najbardziej zasługuje na miano „zielonego”. Zbudowane z po części bio-degradowalnych materiałów, oświetlane w dużej mierze naturalnym światłem i chłodzone śniegiem gromadzonym w podziemiach budynku.
Do pełnego obrazu brakuje tylko przyjaznych środowisku samolotów. I wszystko wskazuje na to, że latające maszyny na baterie to nie mrzonka, a przyszłość lotnictwa.

Ewolucja zamiast rewolucji

Sam dyrektor Avinoru przyznaje, że zmiany trzeba wprowadzać stopniowo. Pierwszym krokiem na pewno będzie wzmożona inwestycja w ekologiczne paliwa i napędy hybrydowe, dzięki którym konkretne modele samolotów uniosą się w powietrze. Boeing, producent jednego z rodzajów maszyn przemierzających przestrzeń powietrzną, intensywnie pracuje nad modelem hybrydowym i być może już w 2022 roku zacznie go sprzedawać przewoźnikom lotniczym.
Natomiast norweskie lotniska czeka modernizacja, która pozwoli w przyszłości sprawnie funkcjonować przy panowaniu elektrycznych samolotów. W niedalekiej przyszłości, bo już na rok 2025, Avinor planuje testy komercyjnych lotów pierwszą całkowicie elektryczną maszyną. Na początek będzie to mały, liczący 19 miejsc pasażerskich samolot.

Koniec z odszkodowaniami za hałas

Biorąc pod uwagę ograniczenia elektrycznych baterii, szacuje się, że bezemisyjna flota powietrzna będzie poruszać się na wewnętrznych trasach Norwegii, ewentualnie zwiększając zasięg na sąsiednie państwa.
Podobnie jak popularne w kraju fiordów elbile, samoloty mają generować dużo mniej hałasu tak dokuczliwego w sąsiedztwie portów lotniczych. Przede wszystkim mają się one stać ratunkiem dla coraz bardziej zanieczyszczonego spalinami powietrza i pokazać, że przemysł lotniczy może być wybawieniem dla środowiska naturalnego.
Reklama
Gość
Wyślij
Komentarze:
Od najnowszych
Od najstarszych
Od najnowszych
Jan Kowalski
Jan Kowalski 19-01-2018 14:03

A za elektryczne zabawki zaplacimy wszyscy placac za drozszy prad.
www.aftenbladet.no/aenergi/i/oR6lwm/Reko...ross-for-hoye-priser

2
Odpowiedz
Zgłoś komentarz
Jan Kowalski
Jan Kowalski 19-01-2018 12:54

Jak sie spelnia pomysly szalencow omamionych "zielonymi pomyslami" to mozliwe, ze umiejetnosc sadzenia grochu moze byc bardzo przydatna do przezycia. Bez samolotow, nawet elektrycznych, zyc sie da, ale bez zarelka nijak.
Ten oligarcha to lata samolotem na Ruska gorzale - bardziej ekologiczne paliwo od wiatrakow I paneli slonecznych razem wzietych.
Na trzezwo do takiego samolotu to bym nie wsiadl...

4
Odpowiedz
Zgłoś komentarz
Sławomir, Janusz kumpel Grażyny Wiśniewski

Quad napisał:
Ludzie Ktorzy nizej pisza komentarze, moga sadzic groch, a nie wypowiadac sie na temat technologii,
Jeden Oligarcha z Rosji od pewnego czasu juz lata samolotem (i to nie takim małym) na baterie.
Niedowiarki zajmijcie sie dokładniej swoim etatem zeby szef był zadowolony bardziej., a nie technologią, ktora wyprzedza wasz umysł.

Nie wiadomo czy ten Oligarcha z Rosji zechce udostepnic technologie Avinorowi. Pzy okazji moze poinformuje jak sadzi sie groch, bo ja wiem tylko jak sie sadzi po.

4
Odpowiedz
Zgłoś komentarz
Solomun .
Solomun . 19-01-2018 10:22

Ludzie Ktorzy nizej pisza komentarze, moga sadzic groch, a nie wypowiadac sie na temat technologii,
Jeden Oligarcha z Rosji od pewnego czasu juz lata samolotem (i to nie takim małym) na baterie.


Niedowiarki zajmijcie sie dokładniej swoim etatem zeby szef był zadowolony bardziej., a nie technologią, ktora wyprzedza wasz umysł.

Odpowiedz
Zgłoś komentarz
Sławomir, Janusz kumpel Grażyny Wiśniewski

To brzmi jak z powiesci sf , ale wyglada ze niektorzy na powaznie chca produkowac samoloty z napedem hybrydowym ( Airbus, Rolls-Royce and Siemens to develop hybrid plane ). Baterie sa coraz lepsze ale czy beda w stanie zastapic zbiorniki paliwa? Trudno mi w to uwierzyc.

5
Odpowiedz
Zgłoś komentarz
Jan Kowalski
Jan Kowalski 18-01-2018 18:04

Proponuje zrobic samolot napedzany pedalami. W srodku ludzie beda krecic pedalami i napedzac smigla. Bedzie ekologicznie i jeszcze bardziej idiotycznie. Ciekawe skad bedzie energia elektryczna brana do ladowania tych cudow techniki...

5
Odpowiedz
Zgłoś komentarz
Otrzymałeś inkasso? Doradca finansowy radzi, co robić

Otrzymałeś inkasso? Doradca finansowy radzi, co robić

Eff.14,15%, 100000kr, 5 år, kost 37120kr, Tot.137120kr Reklama

Bliżej nas