Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu
Siedem lat oczekiwania na zielone światło dla skuterów

 
 
Kierowcy skuterów śnieżnych z całej Norwegii od ponad siedmiu lat czekają na rozstrzygnięcie odnośnie tras dla skuterów. W najbliższy piątek w Stjørdal odbędzie się spotkanie z politykami, na którym rzecznicy skuterów spróbują uzyskać jasne deklaracje, co do przyszłych działań władz w tej sprawie. Wszyscy miłośnicy skuterów śnieżnych są zaproszeni do wzięcia udziału w tym spotkaniu.


Wiec odbędzie się w hotelu Rica Hell w Stjørdal (Południowy Trøndelag), 26. października 2012 o godzinie 18.00. Organizatorami spotkania są kluby skuterowe z Południowego i Północnego Trøndelagu. Więcej informacji można znaleźć na facebookowej stronie organizatorów (Tutaj)

Organizatorzy liczą, że na spotkanie przybędzie około 3-4000 osób, chcących przepytać polityków na temat działań podjętych w kwestii organizacji tras dla skuterów, tj. tego, czy gminy będą mogły swobodnie je tworzyć, a także czemu ta sprawa od siedmiu lat nie może doczekać się rozstrzygnięcia.

Debatę poprowadzi doświadczony dziennikarz telewizji NRK i trondheimskiego dziennika Adresseavisen, Gunnar Flikke. Przewodniczącym spotkania będzie natomiast były szef policji drogowej z Oslo, Jan Kristiansen.

Czas już dojrzał do rozwiązania w tej sprawie
Jan Kristiansen uważa, że już najwyższy czas na trasy dla skuterów w Norwegii:

- Wiemy, że zorganizowane, wyznaczone trasy dla skuterów oznaczają mniej wypadków.

Jedenaście lat temu osiem norweskich gmin uzyskało zgodę na stworzenie tras dla skuterów w ramach projektu pilotażowego. W 2006 roku, kiedy oceniano rezultaty tego eksperymentu, okazało się, że zakończył się on sukcesem. Wymieniane efekty pozytywne objęły:

  • Redukcję ruchu drogowego w strategicznych punktach.

  • Wzrost demokracji, gdyż proces decyzyjny objął samych zainteresowanych, których opinie zostały wysłuchane i wzięte pod uwagę.

  • Usprawnienie procesu administracyjnego (szybsze rozpatrzenie sprawy).

Odbijanie piłeczki
Od czasu podsumowania i oceny projektu pilotażowego, Norwegia miała już pięciu ministrów ochrony środowiska, ale żaden z nich nie zdołał rozstrzygnąć, czy gminy w całym kraju powinny mieć prawo do tworzenia tras dla skuterów śnieżnych.

Oto garść pustych obietnic:

Helen Bjørnøy, wiosna 2007: "Ewentualne zmiany prawne zapewne zostaną poddane pod głosowanie w Stortingu w roku 2008".

Oczywiście w roku 2008 nie pojawiła się żadna propozycja zmiany istniejącego prawa.

Erik Solheim, kwiecień 2010: "W programie politycznym tego rządu większościowego zawiera się rozpatrzenie i wprowadzenie w życie ustawy o ruchu motorowym w terenie i po ciekach wodnych".

Erik Solheim, luty 2012: "Rząd oceni, czy istnieje potrzeba dostosowań i zmian, wykraczających ponad to, co zostało uchwalone w roku 2009".

Brzmiało to wielce obiecująco, ale poza deklaracjami, rząd nic nie zrobił.

Politycy w krzyżowym ogniu pytań

Badania opinii publicznej pokazują, że chyba zanosi się na zmianę rządu. Czy to oznacza, że gminy w końcu będą mieć prawo tworzenia oficjalnych tras dla skuterów?

Osoby jeżdżące na skuterach śnieżnych chcą w końcu uzyskać od polityków jasną odpowiedź na to pytanie. Dlatego też zaprosili do Stjørdal przedstawicieli wszystkich partii:

  • Z Partii Robotniczej (Ap): Torsteina Rudihagena, członka Stortingu

  • Z Partii Socjalistycznej Lewicy (Sv): Jak na razie partia nie wydelegowała nikogo na spotkanie

  • Z Partii Centrum (Sp): Heidi Greni

  • Z Chrześcijańskiej Partii Ludowej (Krf): Karin B. Bjørkhaug

  • Z Partii Liberalnej (V): Jona Gunnesa

  • Z Partii Konserwatywnej (H): Lindę Hofstad Helleland, parlamentarzystkę

  • Z Partii Postępu (Frp): Torda Liena, członka Stortingu

W spotkaniu weźmie udział również trzech wójtów i burmistrzów, którzy chcą, by ich gminy mogły zezwolić na ruch skuterami śnieżnymi zimą.

Ustawowy zakaz swobodnego jeżdżenia skuterami śnieżnymi został uchwalony w roku 1977. Teraz miłośnicy skuterów chcą pokazać politykom, jak bardzo technologia zmieniła się od tamtego czasu, zwłaszcza jesli chodzi o bezpieczeństwo i względy ekologiczne.



Źródło: jatilscooter.no



Reklama
Gość
Wyślij


Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok