Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu
6
Przejazd przez rogatki Oslo droższy o 25%

 
 
Za dwa tygodnie pojedynczy wjazd do Oslo będzie kosztować 30 koron, natomiast osoby posiadające karnety (bombrikke) będą płacić o 25% więcej, niż obecnie.


Od 1. lutego ceny idą w górę

Osiem na dziesięć osób, które przejeżdżają przez rogatki w Oslo i w Bærum ma zawarte umowy Auto-Pass, dające im 20% zniżki, co sprawia, że pojedynczy wjazd kosztuje je 21,6 korony.

Od 1. lutego cena za przejazdy wzrośnie, a jednocześnie rabat zostanie zredukowany do 10%. Kierowcy korzystający z karnetów będą zatem płacić 27 koron za każdy przejazd. To oznacza wzrost ceny o 25%.

Natomiast kierowcy nie mający umowy Auto-Pass, będą od 1. lutego płacić 30 zamiast 27 koron za pojedynczy wjazd do stolicy, a ci którzy jeżdżą z Bærum - 15 koron.

Zachowana zostanie zasada, że kierowcy z karnetami będą obciążani maksymalnie za jeden przejazd w ciągu godziny i nie więcej niż 60 przejazdów w ciągu miesiąca. Rozwiązanie to obowiązuje osobno dla rogatek w Oslo i rogatek w Bærum.

Drogie stołeczne inwestycje

Czemu ceny idą aż tak bardzo w górę? Terje Rognlien, kierownik sekretariatu grupy projektów inwestycji infrastrukturalnych w Oslo i okolicach o wspólnej nazwie "Pakiet Oslo 3" ("Oslopakke 3"), wyjaśnia:

- Koszty projektów, wchodzących w skład pakietu Oslo 3 wzrosły od roku 2006 niemal o 50%. Aby zapewnić ich finansowanie i zadowalające postępy prac, politycy z Oslo i Akershus zaproponowali w Zrewidowanej umowie dla pakietu Oslo 3, by podnieść opłaty za wjazdy do stolicy, do czego w budżecie na 2013 rok przychylił się również Storting.

Na pytanie, czy podwyżki nie są jednak zbyt wysokie, Rognlien odpowiada:

- Najważniejszą rzeczą jest zapewnienie sprawnej realizacji projektów w ramach pakietu Oslo 3.

Łączne koszty wszystkich projektów w pakiecie Oslo 3 zostały w 2006 roku oszacowane na 65 miliardów koron. W tej chwili kwota ta wzrosła już do 100 miliardów. Dzięki lutowym podwyżkom, opłaty mają zapewnić dodatkowe 300-400 milionów koron rocznie na pokrycie zwiększonych kosztów inwestycji.

- Ceny wzrosły, bo dziś już inaczej się buduje. Są nowe, surowsze wymogi co do bezpieczeństwa, poszerzył się też zakres samych projektów. Do tego dochodzą skutki inflacji. Musimy też w większym stopniu brać pod uwagę względy ochrony środowiska - wylicza Rognlien.

Obecnie ponad 60% dochodów z opłat za przejazdy przez miejskie rogatki idzie na rozbudowę oferty transportu publicznego.

- Mamy nadzieję, że mieszkańcy zrozumieją, że podwyżki są również konieczne ze względu na potrzebę poprawy komunikacji publicznej, tak by w przyszłości korzystało z niej, jak również z rowerów i przemieszczania się pieszo, jak najwięcej ludzi - kończy swój apel Rognlien.

Dosyć dojenia kierowców!

W Oslo partie tworzące radę miasta oraz Partia Robotnicza (Ap) głosowały za przyjęciem zrewidowanego pakietu Oslo 3, a z nim, niejako "w pakiecie", podwyżek opłat za przejazdy, natomiast polityków Partii Postępu (Frp), brzydko mówiąc, zalewała krew:

- To smutne, że większość w radzie miasta opowiada się za dalszym dojeniem kierowców. Oni (kierowcy) i tak płacą już grube miliardy w formie rozmaitych opłat i podatków samochodowych i drogowych. Dlatego też nie powinno wymagać się od nich jeszcze płacenia za wjazd do miasta w celu sfinansowania rozbudowy dróg - zżyma się Mazyar Keshvari, należący do Frp wiceprzewodniczący Komisji transportu publicznego w zarządzie miasta Oslo.

Partia Postępu głosowała przeciwko przyjęciu pakietu Oslo 3 w obecnym kształcie i uważa, że za dodatkowe koszty zaplanowanych inwestycji powinno zapłacić państwo.

- Skoro Krajowy zarząd dróg (Statens vegvesen) pomylił się w szacunkach, to państwo powinno ponieść konsekwencje finansowe - grzmi Keshvari.

PAKIET OSLO 3 (OSLOPAKKE 3)

  • Plan rozbudowy i finansowania dróg i transportu zbiorowego w Oslo i Akershus. Realizacja inwestycji w ramach pakietu ma potrwać do roku 2032.

  • Pakiet finansowany jest z opłat za przejazdy przez rogatki oraz ze środków wyasygnowanych przez państwo, gminę Oslo i województwo Akershus.

  • Już teraz wiadomo, że koszt zaplanowanych projektów wyniesie co najmniej 100 miliardów koron, czyli niemal 50% więcej, niż zakładane w roku 2006 65 miliardów.

Projekty finansowane w ramach Pakietu Oslo 3, które będą realizowane w bieżącym roku:

  • Droga krajowa 22 z Lillestrøm do Fetsund

  • E 18 w Bjørvice i porcie południowym

  • Obwodnica Ring 3 pomiędzy Sinsen i Ulven

  • E 18 koło Høvik

  • Nowa linia metra (T-bane) do Løren

  • Przedłużenie linii metra Kolsåsbanen.

Oprócz tego odłożono środki na prace przygotowawcze do budowy nowej drogi E 16 w Bærum.




Źródło: Osloby




Reklama
Gość
Wyślij
Komentarze:
Od najnowszych
Od najstarszych
Od najnowszych


qantan napisał:
przepraszam za 5.....
Jednak ... 5x2x22=220 a to już zgrzewka dobrego piwa , lub średni jabol z vinmonopolu

Anna Bak

20-01-2013 12:42

zielonyy napisał:
Powiem szczerze, że jak czytam o tych podwyżkach oraz o uzasadnieniu czemu to nawet polscy politycy nie wciskają ludziom takiej ciemnoty jak Ci tutaj. Tym tutaj się wydaje, że mieszkańcy Oslo i okolic są nie piśmienni a liczyć to już na pewno nie umieją. 25%podwyżka w ciągu roku oraz zmniejszenie rabatu do 10% to już jest bandytyzm. Po takich podwyżkach obojętnie czego w Polsce naród by spalił Warszawę a tu .........

A to ciekawe
Bo jakos ten narod ma (miedzy innymi) :
- najdroższe w Europie autostrady i najdroższe opłaty za przejazd nimi.
- - najdroższa energia elektryczna w Europie
- - najdroższe ceny za gaz w Unii Europejskiej
- - najdroższe prowizje bankowe i najwyższy w UE % na pożyczki.
- - najdroższe w Europie opłaty za internet i połączenia telefoniczne
- - najdroższe leki w Unii Europejskiej.

Jakos tak niczego nie pali
Siedzi pokornie na dupie lupiony ze wszystkiego przez wladze

f f

20-01-2013 12:04

To jeszcze nic..... ostatnio byłem na wysypisku śmieci i wjazd dla firm poszedł w górę o 100%. W 2012 płaciłem 200nok a teraz 400nok.

Oh Karol

20-01-2013 11:51

Powiem szczerze, że jak czytam o tych podwyżkach oraz o uzasadnieniu czemu to nawet polscy politycy nie wciskają ludziom takiej ciemnoty jak Ci tutaj. Tym tutaj się wydaje, że mieszkańcy Oslo i okolic są nie piśmienni a liczyć to już na pewno nie umieją. 25%podwyżka w ciągu roku oraz zmniejszenie rabatu do 10% to już jest bandytyzm. Po takich podwyżkach obojętnie czego w Polsce naród by spalił Warszawę a tu .........

Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok