Pa-pa, papierze!

Państwo norweskie zdecydowało, że komunikacja z obywatelami z zasady ma odbywać się drogą elektroniczną. Korespondencja na papierze przesyłana będzie tylko w drodze wyjątku.
Wolno wybrać papier
Przyjęta zasada oznacza, że informacje dotyczące podatków, pożyczek studenckich, miejsc dla dzieci w przedszkolach itd. będą przesyłane drogą elektroniczną.
Jeśli ktoś korzystał już z usług elektronicznych, ale wolałby w przyszłości dostawać również korespondencję papierową, będzie musiał aktywnie zastrzec się przeciwko komunikacji elektronicznej z urzędami.
Do tej pory było tak, że można było zarejestrować się jako użytkownik elektroniczny, co oznaczało rezygnację z otrzymywania dokumentów w formie tradycyjnej. Teraz będzie na odwrót.
Jeśli chodzi o osoby, które nigdy nie miały styczności z komputerem, czyli przeważnie osoby starszej daty, osoby te nie mają się czego obawiać: wciąż będą otrzymywać korespondencję urzędową na papierze - o ile nigdy wcześniej nie korzystały z usług elektronicznych.
![]() |
Fot. Joel Penner/Flickr.com |
Wspólny rejestr
Fakt, że cały szereg urzędów samorządowych i państwowych będzie komunikował się z obywatelami elektronicznie nie oznacza na szczęście, że trzeba będzie osobno rejestrować się i aktualizować swoje dane w każdym z nich.
Wszystkie lokalne rejestry, takie jak np. rejestry gminne, czy rejestr Kasy pożyczek studenckich (Lånekassen), zostaną zastąpione przez jeden wspólny rejestr.
- W tym nowym, wspólnym rejestrze znajdą się adres e-mail i numer telefonu komórkowego, jakie dana osoba zarejestrowała przy logowaniu się przez bramkę ID (ID-porten). Jako jego użytkownicy zarejestrowanych jest już ponad trzy miliony mieszkańców Norwegii, z których większość podała zarówno e-mail, jak i telefon - wyjaśnia Birgitte J. Egset z Departamentu ds. administracji i informatyzacji (Direktoratet for forvaltning og IKT, w skrócie: Difi).
![]() |
Fot. Open Clips/pixabay.com |
Oto zwiastun nadchodzących zmian
Od 1. stycznia 2016 roku wszystkie przedsiębiorstwa i inne podmioty będą musiały korzystać z wspólnego rejestru. Difi pracuje obecnie intensywnie nad tym, by do tego czasu wszystko było gotowe. Państwo ma też nadzieję, że w okresie od teraz do stycznia 2016 jak najwięcej osób prywatnych zostanie użytkownikami elektronicznymi.
Nadchodzące zmiany będzie można zaobserwować np. już przy najbliższym logowaniu do systemu Altinn. Użytkownikowi logującemu się przez bramkę ID (ID-porten) wyświetli się informacja o nowym rejestrze. Zostanie poproszony o potwierdzenie, względnie zaktualizowanie, adresu e-mail i numeru telefonu komórkowego. Po potwierdzeniu będzie już gotowy do elektronicznego komunikowania się z państwem norweskim.
W przypadku większości osób proces ten odbędzie się przy okazji logowania się do systemu w celu sprawdzenia lub złożenia zeznania podatkowego. Jeśli jednak ktoś nie skorzysta z bramki ID do 30. kwietnia bieżącego roku, w maju otrzyma e-maila z informacjami o nowym rejestrze.
![]() |
Taka informacja wyświetli się użytkownikom logującym się do systemu Altinn. (zrzut ekranu) |
A jeśli ktoś nie chce...
Oczywiście nikt nie będzie siłą zmuszany do komunikowania się drogą elektroniczną. Zawsze można się zastrzec. Informacje o prawie do zastrzeżenia się przeciwko komunikacji elektronicznej będą dostępne po kliknięciu w link, który pojawi się w okienku informacyjnym, wyświetlającym się przy logowaniu przez bramkę ID (zob. ilustracja powyżej).
Jak już wspomniano, osoby, które nigdy nie korzystały z komputera, nie odczują żadnych zmian. Jeśli ktoś nigdy nie rejestrował swojego maila ani numeru telefonu w systemie, państwo po prostu nie ma możliwości, by przenieść go do grupy osób, z którymi będzie komunikować się elektronicznie.
- Nikt nie będzie do tego zmuszany. To dla nas bardzo ważne, by to podkreślić - mówi Egset.
Źródło: DinSide
Zdjęcie nagłówkowe: Wikipedia.org.

To może Cię zainteresować