Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Pozostało jeszcze:

7
DNI

do zakończenia rozliczeń podatkowych w Norwegii

Rozlicz podatek

4
Od lutego nowe ceny biletów komunikacji miejskiej w Oslo

 
Foto: TV2.no
Poruszanie się po Oslo komunikacją miejską bez znajomości systemu biletowego może okazać się bardzo drogą imprezą. Od 1. lutego 2012 bilet jednorazowy kupowany w autobusie kosztować będzie 50 koron.


Gunnar Larssen, przewodniczący Stowarzyszenia Kupców z Oslo, obawia się, że podwyżki mogą spowodować, iż wiele osób zrezygnuje z korzystania z transportu publicznego w stolicy.

- Nie mamy żadnych wyników badań opinii publicznej na ten temat, ale napotkane przeze mnie w metrze osoby, które nie poruszają się tym środkiem transportu na co dzień, uważają, że ceny biletów są bezwstydnie wysokie. Mieliśmy przed świętami przypadek czteroosobowej rodziny z Lier, która chciała sprawdzić, ile będzie ich kosztować wypad do Oslo pociągiem i poruszanie się po mieście transportem publicznym. Wyszło niemal 1000 koron!

Larssen uważa, że system biletów elektronicznych nie sprawdza się w przypadku osób, które nie używają go regularnie.
 

- W efekcie ludzie rezygnują z wyjazdów do Oslo albo przyjeżdżają samochodami. Miejsc parkingowych też jest niedużo i są one drogie, ale i tak wychodzi taniej, niż podróżowanie komunikacją publiczną.

Radny Ola Elvestuen (V) z Komisji Transportu Zbiorowego mówi, że najważniejszą kwestią jest utrzymanie niskich cen biletów miesięcznych:

- Obniżyliśmy ceny biletów miesięcznych jeszcze przed powołaniem do życia zakładu komunikacji dla Oslo i Akershus - firmy Ruter AS, co nastąpiło w 2008 roku. Bilet miesięczny kosztował wtedy 720 koron. A teraz, nawet po paru latach, jest tańszy - kosztuje 620 koron. Myślę, że patrząc całościowo, transport publiczny, również cenowo, funkcjonuje teraz lepiej.

Jednak opinie pasażerów nie są aż tak entuzjastyczne:

- Automaty biletowe i czytniki biletów ciągle się psują.

- Wprowadzenie biletów typu "smart" (które zastąpiły dawne flexikort) to najmniej sprytne (smart) posunięcie Ruter AS.

- Niby można kupić bilety w kioskach i gdzie indziej, ale i tak przydałyby się zmiany na lepsze.

Co na to Komisja Transportu?

- System faktycznie powinien być bardziej przyjazny klientowi - przyznaje Elvestuen. - Dla osób, które korzystają z niego często, które mają bilety okresowe itp., jest przejrzysty, natomiast przydałoby się go uprościć dla osób, które podróżują komunikacją miejską sporadycznie i korzystają z biletów jednorazowych.  

Doradca ds. komunikacji firmy Ruter AS, Gro Tvedt Anderssen,  wyjaśnia, że średnio ceny biletów wzrosną tylko trochę, a strategią firmy od dawna było jak największe ograniczenie sprzedaży biletów w pojazdach.

- W ubiegłych latach Ruter wprowadzał zmiany w cenach biletów właśnie 1. lutego. W tym roku również musimy wziąć poprawkę na ogólny wzrost cen i podnieść ceny biletów średnio o 3,2%.

- Dlaczego jednak bilet jednorazowy kupowany w autobusie, czy tramwaju zdrożeje z 44 aż na 50 koron?

- Bardzo zależy nam na punktualności komunikacji miejskiej, na tym, by autobusy, czy tramwaje jeździły z planową częstotliwością, a klienci mogli być pewni, że ich autobus, tramwaj, metro, czy statek dotrze o wyznaczonej godzinie, tam gdzie trzeba. Dodatkowy narzut na bilety sprzedawane przez kierowcę wynika z tego, że jeśli zajmuje się on sprzedażą biletów, często ma potem kłopoty z trzymaniem się rozkładu jazdy, a to chcemy ograniczyć. Dlatego pragnęlibyśmy, by nasi klienci w miarę możliwości kupowali bilety wcześniej. Aby mieć pewność, że zawsze ma się ważny bilet, warto kupić nowy nieco wcześniej. Ograniczenie sprzedaży biletów za gotówkę w pojazdach jest również ważne ze względu na bezpieczeństwo samych kierowców.

Pasażerowie skarżą się też na to, że dostają mandaty za niezarejestrowanie biletu w automacie z powodu awarii tegoż.

- Jeśli automat/czytnik biletów nie działa i nie da się na nim zarejestrować biletu elektronicznego, pasażer nie dostanie mandatu - uspokaja Anderssen.

Jednak w metrze, gdzie czytniki biletów znajdują się przed wejściem na peron, kontroler nie ma możliwości sprawdzenia, czy bilet jest nieważny z powodu awarii urządzenia, czy też pasażer celowo jedzie na gapę.

- Jeśli czytnik biletów lub automat do sprzedaży biletów jest niesprawny, a nie ma w pobliżu innego, można pojechać metrem normalnie, choć przy kontroli biletów faktycznie można dostać mandat. W większości przypadków jednak kontrolerzy postarają się sprawdzić czytnik/automat biletowy, który wg pasażera sprawiał problemy - wyjaśnia Andressen. -
  A jeśli ktoś nawet dostanie w takiej sytuacji mandat, może skorzystać z naszego formularza kontaktowego, żeby odwołać się od decyzji. Jeśli awaria urządzenia biletowego zostanie potwierdzona, mandat zostanie anulowany.

Poniższa tabela przedstawia nowe ceny biletów, jakie zaczną obowiązywać w Oslo od 1. lutego. (W nawiasach podano stare ceny.)

Rodzaj biletu

Kategoria

Ilość stref / Cena

1

2

3

4

5

Bilet jednorazowy (Enkeltbilllett)

Dorośli

 30  (28)

 50  (48)

 70  (68)

 90  (88)

 110  (108)

Dzieci i seniorzy

 15  (14)

 25  (24)

 35  (34)

 45  (44)

 55  (54)

Bilet jednorazowy kupowany u kierowcy

(Enkeltbillett
m/ ombordtillegg )

Dorośli

 50  (44)

 70  (64)

 90  (84)

 110  (104)

 130  (124)

Dzieci i seniorzy

 25  (22)

 35  (32)

 45  (42)

 55   (52)

 65   (62)

Bilet typu „smart"

(Smartbillett)

Dorośli

27

-

-

-

-

Dzieci i seniorzy

13,50

-

-

-

-

Bilet odcinkowy na 30 kuponów

(Kupongkort á 30 kuponger)

Dorośli

270

Dzieci i seniorzy

135

Ilość kuponów na przejazd

3

5

7

9

11

Bilet 24-godzinny

(24-timersbillett)

Dorośli

75

125

175

-

-

Dzieci i seniorzy

38

63

88

-

-

Bilet 7-dniowy

(7-dagersbillett)

Dorośli

220

390

560

-

-

Dzieci, młodzież i seniorzy

110

195

280

-

-

Bilet 30-dniowy

(30-dagersbillett)

Dorośli

 620  (590)

 1070  (1040)

 1520  (1490)

-

-

Dzieci, młodzież i seniorzy

 310  (295)

 380  (370)

 450  (400)

-

-

Studenci

 380  (355)

 650  (625)

 920  (895)

-

-

Bilet roczny

(365-dagersbillett)

Dorośli

 6200 
(5900)

 10700 
(10400)

 15200 
(14900)

-

-

 

Źródło: Aftenposten, Trafikanten




Reklama
Gość
Wyślij
Komentarze:
Od najnowszych
Od najstarszych
Od najnowszych


JLK21 napisał:trafikanten.no/no/billetter/
a na mapce sobie zobacz ktora masz strefe w drammen juz, gotowe

Z tego co zauważyłem ...zakaprawiałym okiem ...
...DRAMMEN leży poza strefą ... co nie oznacza iż nie można nabyć biletu sieciowego na tej trasie

Yatsek :)

22-01-2012 11:53

mirek6660 napisał:
W tym temacie znajdują się komentarze do artykułu Od lutego nowe ceny biletów komunikacji miejskiej w Oslo
Czy ktoś może mi powiedziec ile kosztuje miesieczny bilet całkowity na autobus i pociag tak zwany full Oslo -Drammen


trafikanten.no/no/billetter/

a na mapce sobie zobacz ktora masz strefe w drammen juz, gotowe

MIROSLAW SZYMANOWSKI

22-01-2012 10:53

DZIEKI

Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok