4

Foto: TV2.no |
Gunnar Larssen, przewodniczący Stowarzyszenia Kupców z Oslo, obawia się, że podwyżki mogą spowodować, iż wiele osób zrezygnuje z korzystania z transportu publicznego w stolicy.
- Nie mamy żadnych wyników badań opinii publicznej na ten temat, ale napotkane przeze mnie w metrze osoby, które nie poruszają się tym środkiem transportu na co dzień, uważają, że ceny biletów są bezwstydnie wysokie. Mieliśmy przed świętami przypadek czteroosobowej rodziny z Lier, która chciała sprawdzić, ile będzie ich kosztować wypad do Oslo pociągiem i poruszanie się po mieście transportem publicznym. Wyszło niemal 1000 koron!
Larssen uważa, że system biletów elektronicznych nie sprawdza się w przypadku osób, które nie używają go regularnie.
- W efekcie ludzie rezygnują z wyjazdów do Oslo albo przyjeżdżają samochodami. Miejsc parkingowych też jest niedużo i są one drogie, ale i tak wychodzi taniej, niż podróżowanie komunikacją publiczną.
Radny Ola Elvestuen (V) z Komisji Transportu Zbiorowego mówi, że najważniejszą kwestią jest utrzymanie niskich cen biletów miesięcznych:
- Obniżyliśmy ceny biletów miesięcznych jeszcze przed powołaniem do życia zakładu komunikacji dla Oslo i Akershus - firmy Ruter AS, co nastąpiło w 2008 roku. Bilet miesięczny kosztował wtedy 720 koron. A teraz, nawet po paru latach, jest tańszy - kosztuje 620 koron. Myślę, że patrząc całościowo, transport publiczny, również cenowo, funkcjonuje teraz lepiej.
Jednak opinie pasażerów nie są aż tak entuzjastyczne:
- Automaty biletowe i czytniki biletów ciągle się psują.
- Wprowadzenie biletów typu "smart" (które zastąpiły dawne flexikort) to najmniej sprytne (smart) posunięcie Ruter AS.
- Niby można kupić bilety w kioskach i gdzie indziej, ale i tak przydałyby się zmiany na lepsze.
Co na to Komisja Transportu?
- System faktycznie powinien być bardziej przyjazny klientowi - przyznaje Elvestuen. - Dla osób, które korzystają z niego często, które mają bilety okresowe itp., jest przejrzysty, natomiast przydałoby się go uprościć dla osób, które podróżują komunikacją miejską sporadycznie i korzystają z biletów jednorazowych.
Doradca ds. komunikacji firmy Ruter AS, Gro Tvedt Anderssen, wyjaśnia, że średnio ceny biletów wzrosną tylko trochę, a strategią firmy od dawna było jak największe ograniczenie sprzedaży biletów w pojazdach.
- W ubiegłych latach Ruter wprowadzał zmiany w cenach biletów właśnie 1. lutego. W tym roku również musimy wziąć poprawkę na ogólny wzrost cen i podnieść ceny biletów średnio o 3,2%.
- Dlaczego jednak bilet jednorazowy kupowany w autobusie, czy tramwaju zdrożeje z 44 aż na 50 koron?
- Bardzo zależy nam na punktualności komunikacji miejskiej, na tym, by autobusy, czy tramwaje jeździły z planową częstotliwością, a klienci mogli być pewni, że ich autobus, tramwaj, metro, czy statek dotrze o wyznaczonej godzinie, tam gdzie trzeba. Dodatkowy narzut na bilety sprzedawane przez kierowcę wynika z tego, że jeśli zajmuje się on sprzedażą biletów, często ma potem kłopoty z trzymaniem się rozkładu jazdy, a to chcemy ograniczyć. Dlatego pragnęlibyśmy, by nasi klienci w miarę możliwości kupowali bilety wcześniej. Aby mieć pewność, że zawsze ma się ważny bilet, warto kupić nowy nieco wcześniej. Ograniczenie sprzedaży biletów za gotówkę w pojazdach jest również ważne ze względu na bezpieczeństwo samych kierowców.
Pasażerowie skarżą się też na to, że dostają mandaty za niezarejestrowanie biletu w automacie z powodu awarii tegoż.
- Jeśli automat/czytnik biletów nie działa i nie da się na nim zarejestrować biletu elektronicznego, pasażer nie dostanie mandatu - uspokaja Anderssen.
Jednak w metrze, gdzie czytniki biletów znajdują się przed wejściem na peron, kontroler nie ma możliwości sprawdzenia, czy bilet jest nieważny z powodu awarii urządzenia, czy też pasażer celowo jedzie na gapę.
- Jeśli czytnik biletów lub automat do sprzedaży biletów jest niesprawny, a nie ma w pobliżu innego, można pojechać metrem normalnie, choć przy kontroli biletów faktycznie można dostać mandat. W większości przypadków jednak kontrolerzy postarają się sprawdzić czytnik/automat biletowy, który wg pasażera sprawiał problemy - wyjaśnia Andressen. - A jeśli ktoś nawet dostanie w takiej sytuacji mandat, może skorzystać z naszego formularza kontaktowego, żeby odwołać się od decyzji. Jeśli awaria urządzenia biletowego zostanie potwierdzona, mandat zostanie anulowany.
Poniższa tabela przedstawia nowe ceny biletów, jakie zaczną obowiązywać w Oslo od 1. lutego. (W nawiasach podano stare ceny.)
Rodzaj biletu |
Kategoria |
Ilość stref / Cena |
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||
Bilet jednorazowy (Enkeltbilllett) |
Dorośli |
30 (28) |
50 (48) |
70 (68) |
90 (88) |
110 (108) |
Dzieci i seniorzy |
15 (14) |
25 (24) |
35 (34) |
45 (44) |
55 (54) |
|
Bilet jednorazowy kupowany u kierowcy (Enkeltbillett m/ ombordtillegg ) |
Dorośli |
50 (44) |
70 (64) |
90 (84) |
110 (104) |
130 (124) |
Dzieci i seniorzy |
25 (22) |
35 (32) |
45 (42) |
55 (52) |
65 (62) |
|
Bilet typu „smart" (Smartbillett) |
Dorośli |
27 |
- |
- |
- |
- |
Dzieci i seniorzy |
13,50 |
- |
- |
- |
- |
|
Bilet odcinkowy na 30 kuponów (Kupongkort á 30 kuponger) |
Dorośli |
270 |
||||
Dzieci i seniorzy |
135 |
|||||
Ilość kuponów na przejazd |
3 |
5 |
7 |
9 |
11 |
|
Bilet 24-godzinny (24-timersbillett) |
Dorośli |
75 |
125 |
175 |
- |
- |
Dzieci i seniorzy |
38 |
63 |
88 |
- |
- |
|
Bilet 7-dniowy (7-dagersbillett) |
Dorośli |
220 |
390 |
560 |
- |
- |
Dzieci, młodzież i seniorzy |
110 |
195 |
280 |
- |
- |
|
Bilet 30-dniowy (30-dagersbillett) |
Dorośli |
620 (590) |
1070 (1040) |
1520 (1490) |
- |
- |
Dzieci, młodzież i seniorzy |
310 (295) |
380 (370) |
450 (400) |
- |
- |
|
Studenci |
380 (355) |
650 (625) |
920 (895) |
- |
- |
|
Bilet roczny (365-dagersbillett) |
Dorośli |
6200 (5900) |
10700 (10400) |
15200 (14900) |
- |
- |
Źródło: Aftenposten, Trafikanten
Reklama
To może Cię zainteresować
22-01-2012 12:51
0
0
Zgłoś
22-01-2012 11:53
0
-2
Zgłoś
22-01-2012 10:53
0
-2
Zgłoś