Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Pozostało jeszcze:

4
DNI

do zakończenia rozliczeń podatkowych w Norwegii

Rozlicz podatek

Nowa stacja Majorstuen - trzy lata komunikacyjnego chaosu?

 
 
Od trzydziestu już lat powraca projekt budowy nowej stacji metra na Majorstuen w Oslo. W 2008 roku spółka komunikacyjna Ruter oraz miejski wydział budownictwa i planowania przestrzennego rozważały opcję umieszczenia stacji pod ziemią, ale od tej pory plany cały czas pozostawały planami. Teraz Ruter uważa, że najwyższy czas przystąpić do działania.


Cały szkopuł w tym, że budowa nowej stacji Majorstuen może oznaczać 200 dodatkowych autobusów na godzinę pomiędzy Majorstuen, a centrum Oslo. I to aż przez trzy lata.

Mimo to Ruter nalega, że do przebudowy należy przystąpić niezwłocznie. Dlatego też latem tego roku spółka wystosowała pismo do wydziału budownictwa i planowania przestrzennego, prosząc o wyciągnięcie starych planów z szuflady i budowę nowej, podziemnej stacji "najszybciej, jak to możliwe".

- To próba z naszej strony doprowadzenia do wznowienia prac nad projektem - mówi Halvor Jutulstad, szef planowania infrastruktury i środowiska w Ruterze, natomiast odnośnie wyrażenia "najszybciej, jak to możliwe" wyjaśnia:

- To ważne, by zacząć prace teraz. Czas już do tego dojrzał. Realizacja planów nie zrobi się prostsza od dalszego czekania.

Trzy lata z 200 autobusami na godzinę

Jutulstad próbuje naszkicować, jak może wyglądać sytuacja komunikacyjna podczas trwania prac. Czas ich trwania szacowany jest na mniej więcej trzy lata:

- Będziemy starali się utrzymać ruch na całej sieci komunikacyjnej, ale oczywiście wystąpi problem zmniejszonej przepustowości, zwłaszcza latem. Jeśli, czy raczej kiedy, z powodu prowadzonych prac będziemy musieli zamknąć tunel metra, konieczne będzie podstawienie stu autobusów komunikacji zastępczej na godzinę w każdym z kierunków ruchu (tj. z Majorstuen do centrum i z centrum w kierunku Majrostuen). Jeśli przeprowadzimy tę operację latem, być może wystarczy nam mniejsza liczba autobusów.

Jeśli uda się uzgodnić kwestie finansowania przebudowy, nowa stacja metra będzie mogła, zdaniem Rutera, zostać wybudowana jednocześnie z linią metra do Fornebu. Jednak i w tym przypadku sprawa nie jest jeszcze do końca ustalona. Zanim budowa T-bane z Majorstuen do Fornebu będzie mogła ruszyć, potrzebne jest zatwierdzenie nowego planu zagospodarowania przestrzennego. Jutulstad ma nadzieję, że stanie się to w ciągu najbliższych dwóch-trzech lat. Jego zdaniem budowa linii do Fornebu bez zrobienia czegokolwiek ze stacją Majorstuen, to zaczynanie od niewłaściwego końca:

- Jeśli linia do Fornebu powstanie najpierw, pojawi się jeszcze więcej podróżnych, korzystających ze stacji Majorstuen, a wtedy w przypadku jej zamknięcia trzeba będzie podstawiać jeszcze więcej autobusów zastępczych.

Parku nie będzie

Jeśli chodzi o finansowanie planowanej przebudowy zakłada się, że działka, na której położona jest obecna stacja zostanie wystawiona na sprzedaż, a potem powstaną tam budynki mieszkalne, sklepy lub biura. Wyliczono, że łączna powierzchnia mieszkań i innych obiektów, które tam powstaną wyniesie ponad 100 000 metrów kwadratowych. (To pozwala na budowę, przykładowo, ponad 1500 mieszkań).

Chodzi o to, by sprzedaż działki sfinansowała dużą część kosztów budowy nowej stacji metra, które szacowane są na około 2 miliardy koron.

majorstuen-nowe_-_projekt.jpg 
 Projekt nowej stacji Majorstuen

 

Radny z wydziału rozwoju miasta Oslo, Bård Folke Fredriksen z partii Høyre, ocenia plany budowy nowych mieszkań na działce Majorstuen pozytywnie, ale podkreśla, że najpierw trzeba rozwiązać kwestię organizacji transportu publicznego w okresie trwania inwestycji.

- Mieszkania to świetny pomysł. Widzimy, jak bardzo Majorstuen jest popularne jako dzielnica mieszkalna, ale zanim powstaną nowe mieszkania, trzeba zadbać o odpowiednią ofertę komunikacji miejskiej. Jeśli stacja Majorstuen ma znaleźć się pod ziemią, musimy rozpatrzyć ten projekt w powiązaniu z przyszłym tunelem pod centrum miasta. Przed nami jeszcze wiele "stacji pośrednich", nim inwestycja będzie mogła zostać zrealizowana.

Mieszkańcy dzielnicy Majrostuen i okolic wyrażali wcześniej pragnienie, by obecny teren stacji został w przyszłości przeznaczony na park, a nie pod dalszą zabudowę mieszkalną. Zdaniem Folke Fredriksena jest to całkowicie nierealne:

- Powstanie nowej stacji jest całkowicie uzależnione od uzyskania finansowania w postaci sprzedaży gruntów pod nowe mieszkania - mówi radny.


Źródło: Osloby




Reklama
Gość
Wyślij
Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok