Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Pozostało jeszcze:

3
DNI

do zakończenia rozliczeń podatkowych w Norwegii

Rozlicz podatek

Życie w Norwegii

Każdy ma mieć dostęp do cyfrowych usług publicznych. Trwają prace nad nowym eID

Natalia Szitenhelm-Smeja

01 maja 2023 08:00

Udostępnij
na Facebooku
Każdy ma mieć dostęp do cyfrowych usług publicznych. Trwają prace nad nowym eID

Obecna strategia eID pochodzi z 2008 roku, należy ją zaktualizować, uważa resort. stock.adobe.com/standardowa

- Norwegia jest krajem wiodącym pod względem cyfryzacji, ale niektóre grupy pozostają poza nią. Identyfikacja elektroniczna (eID) jest kluczowa dla funkcjonowania w społeczeństwie cyfrowym - podkreśla Ministerstwo Samorządu Terytorialnego i Okręgów. Resort rozpoczął prace, by reprezentant każdej grupy społecznej, niezależnie od tego, czy posiada numer personalny: stały bądź tymczasowy, mógł korzystać z cyfrowych usług publicznych.
24 kwietnia resort przedstawił krajową strategię identyfikacji elektronicznej w sektorze publicznym. W dokumencie stwierdzono, że należy zapewnić każdemu, kto tego potrzebuje, dostępu do bezpiecznej i przyjaznej dla użytkownika tożsamości cyfrowej, oraz wymyślić, jak stworzyć bezpieczne i przyjazne dla użytkownika cyfrowe rozwiązania autoryzacyjne. - W nowoczesnym społeczeństwie eID jest bramą do wielu rzeczy potrzebnych w życiu, zarówno usług bankowych, informacji zdrowotnych, jak i komunikacji z NAV czy administracją podatkową. Dla tych, którzy nie uzyskają e-dowodu tożsamości, jest to spore utrudnienie. Chcemy coś z tym zrobić - mówi minister ds. gmin Sigbjørn Gjelsvik.

Nie każdy ma BankID

Podliczono, że do 1 marca 2023 BankID ma około 4,4 miliona aktywnych użytkowników w Norwegii, podczas gdy Buypass i Commfides mają łącznie około 230 000 użytkowników, czytamy w dokumencie. Choć liczba korzystających z tych metod logowania do usług publicznych jest duża, nadal istnieje spora grupa osób, które są wykluczone cyfrowo. - Wiemy, że np. osoby starsze, potrzebujące pomocy, dzieci i młodzież do lat 15 oraz użytkownicy niecyfrowi mają problem z uzyskaniem dominującego dziś BankID. Musimy mieć rozwiązanie spełniające potrzeby wszystkich odpowiednich grup użytkowników - mówi Gjelsvik.

Prace nad nowym systemem eID mają być także bardzo pomocne w zakresie pełnomocnictw. - Dziś zbyt uciążliwe jest pomaganie krewnym, którzy potrzebują pomocy cyfrowej, aby zapłacić rachunki lub otrzymać skierowanie do szpitala. Jednocześnie musimy upewnić się, że cyfrowe rozwiązanie pełnomocnictwa zapewnia ochronę zarówno prywatności, jak i bezpieczeństwa - dodaje minister.

Strategia obejmuje m.in.

• dalszy rozwój sposobu logowania MinID, aby stał się bardziej niezawodny i przyjazny dla użytkownika
• zbadanie, w jaki sposób eID o wysokim poziomie bezpieczeństwa może zostać udostępnione większej liczbie osób
• edukację społeczną: wszystkie grupy użytkowników muszą posiadać wiedzę o tym, jak uzyskać i posługiwać się eID
• zbadać, jakie rozwiązania wprowadzić dla bezpiecznych i przyjaznych dla użytkownika rozwiązań pełnomocnictwa, takich jak u dostęp do usług publicznych w imieniu innego użytkownika
• zbadanie, jak wprowadzić przyjazne eID dla użytkowników bez stałego lub tymczasowego numeru personalnego

Obecnie należy posiadać numer personalny, by móc cyfrowo załatwiać formalności, jednak resort chce, by nowe eID było bardziej inkluzywne i omijało ten wymóg

Obecnie należy posiadać numer personalny, by móc cyfrowo załatwiać formalności, jednak resort chce, by nowe eID było bardziej inkluzywne i omijało ten wymóg regjeringen

Kommunal- og distriktsdepartementet
Reklama
Gość
Wyślij
Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok