Życie w Norwegii
Brak informacji zwrotnej z NAV – podpowiadamy, co należy zrobić
3
Z NAV można skontaktować się na kilka sposobów. fotolia.pl/royalty free
Okres rozpatrywania podań w NAV jest zależny od bardzo wielu czynników. Jeśli chodzi o zasiłki, to średni czas może wynosić nawet 18 miesięcy. To, jak długo rozpatrywany będzie twój wniosek, zależy przede wszystkim od tego, czego on dotyczy. Co zrobić, w przypadku gdy odpowiedź zwrotna z NAV nie przychodzi od dłuższego czasu?
Wielu Polaków zmaga się z tym problemem. Oto przykład pana Piotra z Gdyni:
Na początku roku 2017 wysłałem do NAV podanie o zasiłek rodzinny. Zostało ono wysłane drogą pocztową. Po kilku miesiącach otrzymałem pismo, w którym urząd poprosił mnie o dosłanie kilku dokumentów. Zgodnie z prośbą wysłałem te dokumenty, mimo że już wcześniej dostarczyłem te same dokumenty razem z podaniem. W grudniu 2017 r. w odpowiedzi zwrotnej otrzymałem informację, że moje podanie zostanie rozpatrzone w ciągu 6 miesięcy. Jest już wrzesień, a odpowiedzi z NAV dalej nie ma! Co robić?
Na początku roku 2017 wysłałem do NAV podanie o zasiłek rodzinny. Zostało ono wysłane drogą pocztową. Po kilku miesiącach otrzymałem pismo, w którym urząd poprosił mnie o dosłanie kilku dokumentów. Zgodnie z prośbą wysłałem te dokumenty, mimo że już wcześniej dostarczyłem te same dokumenty razem z podaniem. W grudniu 2017 r. w odpowiedzi zwrotnej otrzymałem informację, że moje podanie zostanie rozpatrzone w ciągu 6 miesięcy. Jest już wrzesień, a odpowiedzi z NAV dalej nie ma! Co robić?
Na początku chcielibyśmy poinformować, że z NAV można skontaktować się na kilka sposobów. Najpopularniejszym z nich jest czat. Jednakże na czacie zapytać można tylko o ogólne kwestie. Z racji ochrony danych osobowych, użytkownicy czatu nie mogą podawać swoich danych. Jak więc skontaktować się z urzędem w sprawie swojego problemu?
Przedstawiamy najpopularniejsze opcje:
– Kontakt telefoniczny – można telefonicznie skontaktować się z urzędem. Kontakt ten możliwy jest w języku norweskim lub angielskim. Jednak często zdarza się, że obsługujący infolinię nie odbiera lub trudno się z nim porozumieć.
– Wysłanie pisemnego zapytania – można wysłać pismo do oddziału NAV zajmującego się sprawą. Jednak czas oczekiwania na odpowiedź na pismo z NAV może okazać się równie długi, jak oczekiwanie na odpowiedź zwrotną na temat podania o zasiłek.
– Kontakt z urzędem po zalogowaniu się do strony nav.no – użytkownik, który loguje się za pomocą BankID (token bankowy), Bank på mobil (aplikacja mobilna) itp., może wysłać pisemne zapytanie do NAV drogą elektroniczną. Mogą to zrobić tylko użytkownicy tokenu bankowego lub aplikacji, która zapewnia autoryzację tożsamości. Jeżeli używasz tylko kodów MinID, nie będziesz mógł wysłać zapytania do NAV ani mieć wglądu w swoje podania. NAV powinien w ciągu kilku dni roboczych udzielić odpowiedzi na temat twojego zapytania.
Panu Piotrowi proponujemy, aby skontaktował się z urzędem w najdogodniejszy dla siebie sposób.
Przedstawiamy najpopularniejsze opcje:
– Kontakt telefoniczny – można telefonicznie skontaktować się z urzędem. Kontakt ten możliwy jest w języku norweskim lub angielskim. Jednak często zdarza się, że obsługujący infolinię nie odbiera lub trudno się z nim porozumieć.
– Wysłanie pisemnego zapytania – można wysłać pismo do oddziału NAV zajmującego się sprawą. Jednak czas oczekiwania na odpowiedź na pismo z NAV może okazać się równie długi, jak oczekiwanie na odpowiedź zwrotną na temat podania o zasiłek.
– Kontakt z urzędem po zalogowaniu się do strony nav.no – użytkownik, który loguje się za pomocą BankID (token bankowy), Bank på mobil (aplikacja mobilna) itp., może wysłać pisemne zapytanie do NAV drogą elektroniczną. Mogą to zrobić tylko użytkownicy tokenu bankowego lub aplikacji, która zapewnia autoryzację tożsamości. Jeżeli używasz tylko kodów MinID, nie będziesz mógł wysłać zapytania do NAV ani mieć wglądu w swoje podania. NAV powinien w ciągu kilku dni roboczych udzielić odpowiedzi na temat twojego zapytania.
Panu Piotrowi proponujemy, aby skontaktował się z urzędem w najdogodniejszy dla siebie sposób.
Pana Mateusza z Opola spotkała inna sytuacja:
Dzień dobry. Proszę mi pomóc, bo nie wiem, co robić. 6 miesięcy temu wysłałem podanie o zasiłek opiekuńczy i nadal nie otrzymałem odpowiedzi... Dlaczego tak się stało? Co mogę zrobić?
W sytuacji, gdy wnioskujący nie otrzymał żadnego pisma z NAV, powinna zapalić się mu czerwona lampka – czy na pewno adres zarejestrowany w systemie norweskim jest aktualny? Należy pamiętać, że korespondencja urzędowa wysyłana jest na adres zarejestrowany w Norweskim Rejestrze Ludności. Jeżeli więc przeprowadziłeś się i nie poinformowałeś o tym urzędu, jest duża szansa, że pisma z NAV trafiają na stary adres. Sprawdź, czy adres jest aktualny. Jeżeli nie jest, koniecznie zaktualizuj go i spróbuj uzyskać listy, które przyszły na twój wcześniejszy adres. Jeżeli nie masz takiej możliwości, skontaktuj się z urzędem. Może zdarzyć się, że przez przeoczenie w sprawie aktualnego adresu, kwestia twojego podania o zasiłek ulegnie przedawnieniu. W takiej sytuacji trzeba będzie złożyć nowy wniosek.
Artykuł powstał we współpracy z firmą Multinor.
Zdjęcie frontowe: fotolia.pl/royalty free
Dzień dobry. Proszę mi pomóc, bo nie wiem, co robić. 6 miesięcy temu wysłałem podanie o zasiłek opiekuńczy i nadal nie otrzymałem odpowiedzi... Dlaczego tak się stało? Co mogę zrobić?
W sytuacji, gdy wnioskujący nie otrzymał żadnego pisma z NAV, powinna zapalić się mu czerwona lampka – czy na pewno adres zarejestrowany w systemie norweskim jest aktualny? Należy pamiętać, że korespondencja urzędowa wysyłana jest na adres zarejestrowany w Norweskim Rejestrze Ludności. Jeżeli więc przeprowadziłeś się i nie poinformowałeś o tym urzędu, jest duża szansa, że pisma z NAV trafiają na stary adres. Sprawdź, czy adres jest aktualny. Jeżeli nie jest, koniecznie zaktualizuj go i spróbuj uzyskać listy, które przyszły na twój wcześniejszy adres. Jeżeli nie masz takiej możliwości, skontaktuj się z urzędem. Może zdarzyć się, że przez przeoczenie w sprawie aktualnego adresu, kwestia twojego podania o zasiłek ulegnie przedawnieniu. W takiej sytuacji trzeba będzie złożyć nowy wniosek.
Artykuł powstał we współpracy z firmą Multinor.
Zdjęcie frontowe: fotolia.pl/royalty free
Reklama
Osoby mające pytania na temat zasiłków w Norwegii zapraszamy do kontaktu
Bezpłatna konsultacja telefoniczna MultiNOR:
pn-pt: 8:00-18:00
pn-pt: 8:00-18:00
Reklama
Reklama
To może Cię zainteresować
7
23-09-2018 14:24
17
0
Zgłoś
23-09-2018 10:11
0
-10
Zgłoś
23-09-2018 08:49
24
0
Zgłoś