Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Rozlicz podatek za 2023

Życie w Norwegii

Brak informacji zwrotnej z NAV – podpowiadamy, co należy zrobić

info@multinor.no

23 września 2018 08:00

Udostępnij
na Facebooku
3
Brak informacji zwrotnej z NAV – podpowiadamy, co należy zrobić

Z NAV można skontaktować się na kilka sposobów. fotolia.pl/royalty free

Okres rozpatrywania podań w NAV jest zależny od bardzo wielu czynników. Jeśli chodzi o zasiłki, to średni czas może wynosić nawet 18 miesięcy. To, jak długo rozpatrywany będzie twój wniosek, zależy przede wszystkim od tego, czego on dotyczy. Co zrobić, w przypadku gdy odpowiedź zwrotna z NAV nie przychodzi od dłuższego czasu?
Wielu Polaków zmaga się z tym problemem. Oto przykład pana Piotra z Gdyni:

Na początku roku 2017 wysłałem do NAV podanie o zasiłek rodzinny. Zostało ono wysłane drogą pocztową. Po kilku miesiącach otrzymałem pismo, w którym urząd poprosił mnie o dosłanie kilku dokumentów. Zgodnie z prośbą wysłałem te dokumenty, mimo że już wcześniej dostarczyłem te same dokumenty razem z podaniem. W grudniu 2017 r. w odpowiedzi zwrotnej otrzymałem informację, że moje podanie zostanie rozpatrzone w ciągu 6 miesięcy. Jest już wrzesień, a odpowiedzi z NAV dalej nie ma! Co robić?
Reklama
Na początku chcielibyśmy poinformować, że z NAV można skontaktować się na kilka sposobów. Najpopularniejszym z nich jest czat. Jednakże na czacie zapytać można tylko o ogólne kwestie. Z racji ochrony danych osobowych, użytkownicy czatu nie mogą podawać swoich danych. Jak więc skontaktować się z urzędem w sprawie swojego problemu?

Przedstawiamy najpopularniejsze opcje:

– Kontakt telefoniczny – można telefonicznie skontaktować się z urzędem. Kontakt ten możliwy jest w języku norweskim lub angielskim. Jednak często zdarza się, że obsługujący infolinię nie odbiera lub trudno się z nim porozumieć.

– Wysłanie pisemnego zapytania – można wysłać pismo do oddziału NAV zajmującego się sprawą. Jednak czas oczekiwania na odpowiedź na pismo z NAV może okazać się równie długi, jak oczekiwanie na odpowiedź zwrotną na temat podania o zasiłek.

– Kontakt z urzędem po zalogowaniu się do strony nav.no – użytkownik, który loguje się za pomocą BankID (token bankowy), Bank på mobil (aplikacja mobilna) itp., może wysłać pisemne zapytanie do NAV drogą elektroniczną. Mogą to zrobić tylko użytkownicy tokenu bankowego lub aplikacji, która zapewnia autoryzację tożsamości. Jeżeli używasz tylko kodów MinID, nie będziesz mógł wysłać zapytania do NAV ani mieć wglądu w swoje podania. NAV powinien w ciągu kilku dni roboczych udzielić odpowiedzi na temat twojego zapytania.

Panu Piotrowi proponujemy, aby skontaktował się z urzędem w najdogodniejszy dla siebie sposób.
Pana Mateusza z Opola spotkała inna sytuacja:

Dzień dobry. Proszę mi pomóc, bo nie wiem, co robić. 6 miesięcy temu wysłałem podanie o zasiłek opiekuńczy i nadal nie otrzymałem odpowiedzi... Dlaczego tak się stało? Co mogę zrobić? 

W sytuacji, gdy wnioskujący nie otrzymał żadnego pisma z NAV, powinna zapalić się mu czerwona lampka – czy na pewno adres zarejestrowany w systemie norweskim jest aktualny? Należy pamiętać, że korespondencja urzędowa wysyłana jest na adres zarejestrowany w Norweskim Rejestrze Ludności. Jeżeli więc przeprowadziłeś się i nie poinformowałeś o tym urzędu, jest duża szansa, że pisma z NAV trafiają na stary adres. Sprawdź, czy adres jest aktualny. Jeżeli nie jest, koniecznie zaktualizuj go i spróbuj uzyskać listy, które przyszły na twój wcześniejszy adres. Jeżeli nie masz takiej możliwości, skontaktuj się z urzędem. Może zdarzyć się, że przez przeoczenie w sprawie aktualnego adresu, kwestia twojego podania o zasiłek ulegnie przedawnieniu. W takiej sytuacji trzeba będzie złożyć nowy wniosek.  

Artykuł powstał we współpracy z firmą Multinor.
Zdjęcie frontowe: fotolia.pl/royalty free
Reklama
Osoby mające pytania na temat zasiłków w Norwegii zapraszamy do kontaktu

Bezpłatna konsultacja telefoniczna MultiNOR:
pn-pt: 8:00-18:00
Reklama
Gość
Wyślij
Komentarze:
Od najnowszych
Od najstarszych
Od najnowszych


Ireneusz Drohomirecki

23-09-2018 14:24

W przypadku mojego sykepenger czekałem cały miesiąc na zaległe pieniądze, w rozmowie telefonicznej usłyszałem że sykemeldt dotarł wszystko jest naliczone i nawet zatwierdzone ale dlaczego nikt nie kliknął opcji wyślij to tego nikt nie wie ale ja się domyślam że to wszystko ma związek ze słabą kondycją norweskich finansów i NAV liczy na przetrzymanie a może ktoś zrezygnuje i wróci do Polski

Bart.

23-09-2018 10:11

Problem nie jest po stronie NAV tylko polskich urzędów które mają natłok różnych spraw i nie dają sobie z nimi radę.Wiem bo sama miałam taki probem,kilka miesięcy trzymali moje papiery .

jura gładysz

23-09-2018 08:49

A więc pytanie czy to celowe utrudnianie czy niekompetencja tego urzędu a może jedno i drugie . Lepiej z chrobowym nie lepiej ludzie czekają po kilka miesięcy na pieniądze zbywanie ludzi i traktowanie ich przedmiotawo osyłanie do stron internetowych to ma swoją polską nazwe taką po swojsku czyli robienie ludzi w Hu.........

Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok