Zdrowie
Infolinia „kreftlinjen” dla Polaków

Kreftforeningen (Stowarzyszenie do Walki z Rakiem) przystosowało infolinię dla Polaków. Teraz możesz zadzwonić i porozmawiać o problemach i wątpliwościach po polsku.
W każdy wtorek możesz porozmawiać z pielęgniarką mówiącą po polsku. Możesz także skorzystać z czatu i maila.
Stowarzyszenie do Walki z Rakiem działa na rzecz zapobiegania zachorowaniom na nowotwory, zwiększenia liczby wyzdrowień oraz zapewnienia możliwie najlepszej jakości życia chorym i ich bliskim.
Linia telefoniczna „kreftlinjen" ma na celu udzielanie wsparcia i informacji. Można porozmawiać z pielęgniarką, prawnikiem i pracownikiem socjalnym na tematy czysto medyczne, a także można uzyskać pomoc informacyjną w zakresie konkretnych kwestii związanych z ubezpieczeniem.

Pielęgniarka, która porozmawia z wami po polsku.
Z Kreftlinjen można kontaktować się drogą telefoniczną, za pośrednictwem czatu internetowego lub też wysyłając sms albo email. Co ważne, Kreftlinjen jest anonimowa i bezpłatna dla użytkowników telefonów stacjonarnych, a dzwoniąc przez telefon komórkowy płacisz normalną stawkę operatora.
Zapytaliśmy May-Britt Knobloch z kreftforeningen, na czym polega kreftlinjen.
Moja Norwegia: Dlaczego postanowiliście otworzyć infolinię po polsku?
May-Britt Knobloch: Chcieliśmy dopasować nasze usługi do imigrantów w Norwegii. Wybraliśmy Polaków i Somalijczyków. Linia dla Polaków funkcjonuje od 1 września.
MN: Jak szukać pomocy poprzez kreftlinjen?
M-BK: Możesz rozmawiać przez telefon, czatować lub napisać maila do pielęgniarki onkologicznej. A jeśli masz wątpliwości natury prawniczej, pielęgniarka porozmawia z pracownikiem socjalnym lub prawnikiem.
MN: Kto może do was dzwonić?
M-BK: Kierujemy ofertę do wszystkich, którzy mają potrzebę kontaktu z kimś, kto mógłby odpowiedzieć na pytania oraz udzielić informacji dotyczących nowotworów.
Możesz skontaktować się z nami, jeśli coś ci leży na sercu, ale trudno podzielić się tym z najbliższymi.

May-Britt Knobloch
MN: Czasami taka rozmowa może potrwać długo...
M-BK: Mamy dużo czasu i jesteśmy w stanie wesprzeć kogoś w sytuacji kryzysowej. Nie musisz mieć konkretnego pytania. Może tylko potrzebujesz kogoś do rozmowy? Wszyscy pracujący u nas ludzie mają obowiązek zachowania tajemnicy zawodowej, a ty możesz pozostać anonimowy.
MN: A koszta takiej długiej rozmowy?
M-BK: Jeśli dzwonisz z telefonu stacjonarnego, nie zapłacisz nic. Najpewniej zadzwonisz jednak z komórki, wtedy płacisz normalną stawkę operatora, nic więcej.
MN: Jak wielu Polaków zadzwoniło do was dotychczas?
M-BK: Z roku na rok jest ich coraz więcej. W 2012 roku skontaktowało się z nami 135 imigrantów, w tym 10 z Polski. W 2013 kontaktujących się imigrantów było 138, a Polaków 28. W tym roku, w samym styczniu i lutym skontaktowało się z nami 8 Polaków.
MN: Jakie są najczęściej zadawane pytania?
M-BK: Najczęściej pytani jesteśmy o skutki jakie niesie ze sobą choroba nowotworowa. Jak wpływa na uczucia, życie rodzinne, jakie są jej skutki praktyczne, ekonomiczne i prawne. Częste są też pytania o system - NAV oraz służbę zdrowia.
Kreftlinjen: 800 57338 - każdy wtorek od godz. 15 do 20 po polsku

To bardzo ważne, że zorganizowano linię telefoniczną w ten sposób, że Polacy w Norwegii mogli korzystać z niej bez problemów i strachu przed nieporozumieniem. Wygląda na to, że zdrowie polskich imigrantów jest coraz bardziej doceniane. Kreftforeningen przetłumaczyło stronę na język polski i zawarło wiele linków oraz informacji, które mogą pomóc zrozumieć norweską służbę zdrowia i system opieki.
Przeczytajcie także dlaczego warto brać udział w badaniach dotyczących waszego zdrowia!
W tekście wykorzystano materiały Kreftforeningen.

Reklama
To może Cię zainteresować
1