Kredyt konsumencki w Norwegii
Eff.rente 14,15%, 100 000kr. over 5 år, kost 37 120kr., Totalt 137 120kr.
Sprawdź
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
Wyżywienie, transport, zwrot kosztów: tymi prawami pasażerów linie lotnicze nie lubią się chwalić Transport i komunikacja
Magda Berbeć 29 maja 2017
08:00

Wyżywienie, transport, zwrot kosztów: tymi prawami pasażerów linie lotnicze nie lubią się chwalić

1
Skomentuj
W niektórych przypadkach pasażerom przysługuje nawet 600 euro rekompensaty. Kateryna Lukina
Spóźnione czy odwołane loty nie należą do rzadkości. Ze względu na złe warunki pogodowe czy problemy techniczne samolotu, często jesteśmy zmuszeni do zmiany swoich planów i... niewiele możemy na to poradzić. Czy w takich sytuacjach musimy czuć się bezsilni? Nie – linie lotnicze mają obowiązek zapewnić nam rekompensatę. Sprawdziliśmy, w jakich przypadkach należy nam się jej wypłata, jakie prawa mają pasażerowie i dlaczego tak niewiele osób z nich korzysta.
Wszystkie linie lotnicze, które są zarejestrowane w Unii Europejskiej, mają wobec swoich pasażerów uregulowane prawnie obowiązki – dotyczą one również Islandii, Szwajcarii i Norwegii. Co więcej, wyrok Trybunału Sprawiedliwości z 2017 w sprawie odszkodowania za odwołany lot, udowadnia, że warto walczyć o swoje prawa. W tym wypadku pasażer, którego lot odwołano, wygrał proces z liniami lotniczymi, które nie chciały wypłacić rekompensaty, bo bilet... był kupiony przez pośrednika.
Reklama

Spóźniony lub odwołany lot. Kiedy przysługuje rekompensata?

Na stronach niektórych linii lotniczych możemy znaleźć ofertę wykupu gwarancji na lot, która ma zapewnić nam odszkodowanie w wypadku spóźnienia czy odwołania. Niewiele osób zdaje sobie jednak sprawę, że podobne rekompensaty przysługują pasażerom prawnie – na podstawie Rozporządzenia (WE) nr 261 z 2004 r. Tylko czy zawsze?

Screenshot
Screenshot wizzair.com
Informację o wykupie płatnej gwarancji można znaleźć na stronie przewoźnika bardzo szybko.

Odnalezienie interesujących nas informacji dotyczących wypłaty prawnie przysługującej nam rekompensaty na stronach linii lotniczych nie zawsze jest jednak tak proste, a czasem staje się na tyle skomplikowane, że może skutecznie zniechęcić pasażerów do działań.
Screenshot
Screenshot ryanair.com

Odszkodowanie należy się pasażerom w kilku przypadkach:

1. Gdy lot jest odwołany lub opóźniony o minimum 3 godziny wskutek czynników, na które wpływ mają linie lotnicze – na przykład ze względu na problemy techniczne samolotu czy chorobę pilota.

Pasażerowie mają w takim wypadku prawo do odszkodowania w wysokości od 250 do 600 euro (kwota jest zależna od takich czynników, jak długość lotu, wielkość opóźnienia). Ponadto, jeżeli lot zostanie odwołany, mamy prawo również do zwrotu kosztów biletu (w całości lub części niewykorzystanej, gdy podróż odbywaliśmy z przesiadką).
UWAGA! Jeżeli linie lotnicze poinformują o odwołaniu lotu z przyczyn zależnych od przewoźnika na 14 dni przed planowym lotem albo zaproponują lot alternatywny o podobnej trasie, podróżni nie mają prawa do rekompensaty.
Informacje o prawach, jakie przysługują pasażerom na stronie linii lotniczych Norwegian
Informacje o prawach, jakie przysługują pasażerom na stronie linii lotniczych Norwegian Screenshot/ norwegian.com

2. Gdy przewoźnik odmówi pasażerowi wejścia na pokład.

Linie lotnicze powinny znaleźć ochotnika, który dobrowolnie zrezygnuje z lotu w zamian za zwrot pełnej ceny biletu i alternatywny rejs w innym terminie z pełną opieką (wyżywienie, nocleg itd.). Co jeśli nie znajdzie się ochotnik, a wszyscy pasażerowie chcą lecieć? Tym, którym się nie uda, przysługuje zwrot pełnej ceny biletu oraz odszkodowanie w wysokości od 250 do 600 euro.

Oprócz rekompensaty, linie lotnicze powinny zapewnić pasażerom również opiekę na lotnisku. Obejmuje ona: napoje, posiłki, zakwaterowanie (w przypadku, gdy lot ma odbyć się następnego dnia), transport do miejsca zakwaterowania, rozmowy telefoniczne.

Słyszysz o tym pierwszy raz? Nic dziwnego – na tym zależy liniom lotniczym

Mimo że prawo do rekompensaty przysługuje wszystkim pasażerom korzystającym z linii lotniczych należących do UE, mało kto korzysta z tej możliwości. O to, dlaczego tak jest, zapytaliśmy specjalistów:

Rozporządzenie dotyczące praw pasażerów może być bardzo mylące. Czasami nawet wydaje się wewnętrznie sprzeczne. Dlatego tak trudne może być do zrozumienia to, kiedy ma się prawo do odszkodowania, a kiedy przysługuje nam opieka przewoźnika na miejscu. Ponadto linie lotnicze mają skłonność do utrzymywania praw pasażerów w tajemnicy, nawet jeśli są zobligowane do tego, by o nich informować. I tak w konsekwencji większość poszkodowanych klientów utyka w martwym punkcie. Ten szokujący stan rzeczy kończy się tym, że zaledwie 1 proc. uprawnionych pasażerów rzeczywiście otrzymuje odszkodowanie, które im się prawnie należy. ~Natalia Gębska, AirHelp

Czasami odwołanie czy opóźnienie lotu następuje z przyczyn niezależnych od linii lotniczych, jak np. złe warunki pogodowe, problemy techniczne portu lotniczego, niestabilna sytuacja polityczna w kraju lądowania czy strajki. W tych sytuacjach pasażerowie nie mają prawa do wypłaty rekompensat, przewoźnik powinien jednak zapewnić im opiekę.

Jak walczyć o swoje prawa? I co na to linie lotnicze?

Jak wygląda ubieganie się o rekompensatę za odwołany lub spóźniony lot w praktyce? Okazuje się, że linie lotnicze często nie ułatwiają pasażerom korzystania ze swoich praw:

– Prawodawstwo UE zawiera ogólne wytyczne, które czasami trudno jednoznacznie zinterpretować. Linie lotnicze często szukają usprawiedliwienia, by móc uchylić się od odpowiedzialności. Do niedawna jednym z niejasnych terminów były „nadzwyczajne okoliczności”, na które często powoływali się przewoźnicy, odrzucając wnioski o rekompensatę. Europejski Trybunał Sprawiedliwości sukcesywnie, na mocy kolejnych wyroków, stara się jednak uszczegóławiać to pojęcie. Sam proces ubiegania się o odszkodowanie, jeżeli zdecydujemy się zająć się tym sami, jest dosyć długi i wymaga zarówno cierpliwości, jak i znajomości własnych praw – mówi Natalia Gębska.

O wypłatę odszkodowania możemy starać się samodzielnie lub korzystając z usług zajmującej się takimi sprawami firmy. Rekompensatę powinniśmy otrzymać w formie pieniężnej, chyba że zgodzimy się na inną formę – np. voucher. Jeżeli linie lotnicze nie wypłacą nam niezwłocznie odszkodowania, mamy prawo rozpocząć postępowanie reklamacyjne. Krokiem ostatecznym jest złożenie skargi do Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Źródła: wizzair.com, norwegian.com, ryanair.com, fly4free.pl, airhelp.pl 
Reklama
Gość
Wyślij
Komentarze:
Od najnowszych
Od najstarszych
Od najnowszych
L 83
L 83 30-05-2017 01:49

Dnia 27 maja lot którym miałem lecieć z Torp do Szyman został odwołany ,czy ktoś z pasażerów ubiegał się o odszkodowanie i czy dostał jakąś odpowiedź ? ,dodam że miałem możliwość bezpłatnej zmiany lotu na inny termin w obie strony z której skorzystałem ,czy poza tym mogę ubiegać się o jakieś odszkodowanie pieniężne ?

3
Odpowiedz
Zgłoś komentarz

Bliżej nas