Wyżywienie, transport, zwrot kosztów: tymi prawami pasażerów linie lotnicze nie lubią się chwalić

W niektórych przypadkach pasażerom przysługuje nawet 600 euro rekompensaty. Kateryna Lukina
Spóźniony lub odwołany lot. Kiedy przysługuje rekompensata?

Odnalezienie interesujących nas informacji dotyczących wypłaty prawnie przysługującej nam rekompensaty na stronach linii lotniczych nie zawsze jest jednak tak proste, a czasem staje się na tyle skomplikowane, że może skutecznie zniechęcić pasażerów do działań.

Odszkodowanie należy się pasażerom w kilku przypadkach:
1. Gdy lot jest odwołany lub opóźniony o minimum 3 godziny wskutek czynników, na które wpływ mają linie lotnicze – na przykład ze względu na problemy techniczne samolotu czy chorobę pilota.

2. Gdy przewoźnik odmówi pasażerowi wejścia na pokład.
Oprócz rekompensaty, linie lotnicze powinny zapewnić pasażerom również opiekę na lotnisku. Obejmuje ona: napoje, posiłki, zakwaterowanie (w przypadku, gdy lot ma odbyć się następnego dnia), transport do miejsca zakwaterowania, rozmowy telefoniczne.
Słyszysz o tym pierwszy raz? Nic dziwnego – na tym zależy liniom lotniczym
Rozporządzenie dotyczące praw pasażerów może być bardzo mylące. Czasami nawet wydaje się wewnętrznie sprzeczne. Dlatego tak trudne może być do zrozumienia to, kiedy ma się prawo do odszkodowania, a kiedy przysługuje nam opieka przewoźnika na miejscu. Ponadto linie lotnicze mają skłonność do utrzymywania praw pasażerów w tajemnicy, nawet jeśli są zobligowane do tego, by o nich informować. I tak w konsekwencji większość poszkodowanych klientów utyka w martwym punkcie. Ten szokujący stan rzeczy kończy się tym, że zaledwie 1 proc. uprawnionych pasażerów rzeczywiście otrzymuje odszkodowanie, które im się prawnie należy.
Czasami odwołanie czy opóźnienie lotu następuje z przyczyn niezależnych od linii lotniczych, jak np. złe warunki pogodowe, problemy techniczne portu lotniczego, niestabilna sytuacja polityczna w kraju lądowania czy strajki. W tych sytuacjach pasażerowie nie mają prawa do wypłaty rekompensat, przewoźnik powinien jednak zapewnić im opiekę.
Jak walczyć o swoje prawa? I co na to linie lotnicze?
– Prawodawstwo UE zawiera ogólne wytyczne, które czasami trudno jednoznacznie zinterpretować. Linie lotnicze często szukają usprawiedliwienia, by móc uchylić się od odpowiedzialności. Do niedawna jednym z niejasnych terminów były „nadzwyczajne okoliczności”, na które często powoływali się przewoźnicy, odrzucając wnioski o rekompensatę. Europejski Trybunał Sprawiedliwości sukcesywnie, na mocy kolejnych wyroków, stara się jednak uszczegóławiać to pojęcie. Sam proces ubiegania się o odszkodowanie, jeżeli zdecydujemy się zająć się tym sami, jest dosyć długi i wymaga zarówno cierpliwości, jak i znajomości własnych praw – mówi Natalia Gębska.
O wypłatę odszkodowania możemy starać się samodzielnie lub korzystając z usług zajmującej się takimi sprawami firmy. Rekompensatę powinniśmy otrzymać w formie pieniężnej, chyba że zgodzimy się na inną formę – np. voucher. Jeżeli linie lotnicze nie wypłacą nam niezwłocznie odszkodowania, mamy prawo rozpocząć postępowanie reklamacyjne. Krokiem ostatecznym jest złożenie skargi do Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
To może Cię zainteresować
30-05-2017 01:49
4
0
Zgłoś