Transport i komunikacja
Więcej osób ginie w wypadkach samochodowych niż na wojnie
2

W ciągu roku w wypadkach drogowych ginie około 1,3 miliona ludzi. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) boi się, że liczba zabitych znacznie wzrośnie do 2020, jeśli nie zacznie się podejmować działań zapobiegających wypadkom drogowym.
Jak do tej pory jedynie 28 państwa z całego świata (mieszka w nich ok. 7 % ludności świata) wprowadziły nowe prawodawstwo, które w pewnym stopniu zredukowały liczbę wypadków drogowych (zmiana ograniczeń prędkości, dopuszczalna ilość alkoholu we krwi, wymagania dot. przewozu dzieci).
- W państwach rozwijających się ma miejsce 50 % światowego ruchu drogowego i aż 90 % wszystkich wypadków. To ogromny, publiczny problem zdrowotny i problem społeczno-ekonomiczny - powiedział Stein Lundebye, doradca w zakresie ruchu drogowego w Banku Światowym.

wikipedia.org
Jak do tej pory jedynie 28 państwa z całego świata (mieszka w nich ok. 7 % ludności świata) wprowadziły nowe prawodawstwo, które w pewnym stopniu zredukowały liczbę wypadków drogowych (zmiana ograniczeń prędkości, dopuszczalna ilość alkoholu we krwi, wymagania dot. przewozu dzieci).
- W państwach rozwijających się ma miejsce 50 % światowego ruchu drogowego i aż 90 % wszystkich wypadków. To ogromny, publiczny problem zdrowotny i problem społeczno-ekonomiczny - powiedział Stein Lundebye, doradca w zakresie ruchu drogowego w Banku Światowym.

wikipedia.org
Europa się wyróżnia
W 2001 roku, na europejskich drogach zginęło ok. 55 000 osób, w zeszłym roku śmiertelnych ofiar wypadków drogowych było 26 000. UE chce do 2020 roku zredukować liczbę ofiar śmiertelnych do 15 000. Aby tego dokonać, Polska, Rumunia, Litwa i Łotwa muszą poprawić u siebie wyniki statystyk. To państwa, w których ginie najwięcej osób w Europie, ale i tutaj liczba ofiar stale maleje.
W Europie, w wypadkach drogowych, ginie średnio 10 na 100 000 osób, w Skandynawii i Wielkiej Brytanii ok. 3.

flickr.com/moonhouse
Różne kultury jazdy
Różnice w liczbie zabitych w wypadkach drogowych mają swoje źródło w różnych stylach jazdy, spotykanych na całym świecie. W Afryce najczęściej giną piesi, w południowo-wschodniej Azji ofiarami są kierowcy motocykli (aż 30 % ofiar wypadków).
Wzrost liczby ofiar wypadków drogowych odnotowuje się w najbiedniejszych państwach, które przeżywają wzrost ekonomiczny. Ludzie zarabiają więcej, kupują samochody, sieci dróg są rozbudowywane, a kierowcy nie potrafią się przystosować do nowych warunków.
Jak się przedstawiają zestawienie państw z całego świata, pod kątem ilości wypadków drogowych z roku 2013?
Najmniej wypadków |
Najwięcej wypadków |
||||
Państwo |
Liczba zabitych |
Na 100 000 osób |
Państwo |
Liczba zabitych |
Na 100 000 osób |
Islandia |
9 |
2,8 |
Dominikana |
4.143 |
41,7 |
Szwecja |
278 |
3,0 |
Tajlandia |
26.312 |
38,1 |
Wielka Brytania |
2278 |
3,7 |
Wenezuela |
10.791 |
37,2 |
Malta |
16 |
3,8 |
Iran |
25.224 |
34,1 |
Holandia |
640 |
3,9 |
Nigeria |
53.339 |
33,7 |
Norwegia |
208 |
4,3 |
RPA |
15.995 |
31,9 |
Szwajcaria |
327 |
4,3 |
Irak |
9.962 |
31,5 |
Irlandia |
212 |
4,7 |
Gwinea |
472 |
31,2 |
Izrael |
352 |
4,7 |
Oman |
845 |
30,4 |
Niemcy |
3830 |
4,7 |
Czad |
3.399 |
29,7 |
W Polsce w 2013 roku zginęło 3357 osób. To spadek liczby ofiar wypadków drogowych, w roku 2000 było ich 6294.
Czujecie się bezpieczniej na polskich czy norweskich drogach?
Źródło: ap.no, pzpm.org.pl, zdjęcie frontowe: wikimedia.org - Oregon Department of Transportation - Creative Commons Attribution 2.0
Czujecie się bezpieczniej na polskich czy norweskich drogach?
Źródło: ap.no, pzpm.org.pl, zdjęcie frontowe: wikimedia.org - Oregon Department of Transportation - Creative Commons Attribution 2.0
Reklama
To może Cię zainteresować
27-08-2014 12:39
0
0
Zgłoś