W Norwegii co roku powstaje 30 kilometrów skalnych tuneli. Są tanie, a ich budowa to ogromne przedsięwzięcie

Na zdjęciu Lærdalstunnelen. wikimedia.org - Svein-Magne Tunli - Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported
Budowa tuneli w Norwegii nie jest droga, od kiedy materiałem do ich budowy są skały. Doodatkowo zbezpiecza się je śrubami i przykrywa betonem natryskowym. W ostatnich latach wymogi co do bezpieczeństwa i estetyki tuneli znacznie się zmieniły. Uważa się, że estetyka przekłada się na bezpieczeństwo w tunelach.

Budowa krok po kroku
Pogłębiony tunel trzeba jeszcze wykończyć tak, aby wystawały ostre elementy skał. Po tym skałę oblewa się betonem natryskowym.
Ostatnim etapem są prace wykończeniowe. Buduje się portale na obu końcach tunelu oraz jezdnię. Budowlańcy zakładają także instalację do odprowadzania wody, oraz kładą niezbędne okablowanie. Każdy tunel musi być wyposażony w wentylatory, które, w razie pożaru, oddymią tunel. Stawia się również „kioski" SOS czyli słupy telefoniczne, dzięki którym w przypadku zagrożenia skontaktujemy się ze służbami ratowniczymi. Ważnym elementem jest także monitoring, który umożliwi podgląd bieżącej sytuacji w tunelu.

Raport Norwegia
Twoje centrum aktualności i najnowszych wiadomości z Norwegii. Publikujemy dziesiątki informacji dziennie, abyś był zawsze na bieżąco. W jednym miejscu znajdziesz kluczowe informacje: od alertów pogodowych i sytuacji na drogach, przez doniesienia z rynku pracy, po najważniejsze wydarzenia z Oslo, Bergen, Stavanger i wszystkich regionów Norwegii.