Już od następnego miesiąca kierowcy z Bergen zapłacą więcej za wjazd samochodem do miasta.
HMPinnsvinet [CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)]
Statens vegvesen (Państwowy Zarząd Dróg) podał 28 lutego informację o terminie uruchomienia nowych bramek w Bergen – zgodnie z ustaleniami ostateczna data startu piętnastu nowych punktów poboru opłat zaplanowana jest na 6 kwietnia 2019 roku. Bramki będą też dostosowane do nowych przepisów wprowadzonych z początkiem roku – zabraknie dlatego tablic ze stawkami czy lampek sygnalizujących opłatę za przejazd.
Początkowo uruchomienie nowych bomstasjoner miało nastąpić z początkiem tego roku, jednak już 26 listopada firma EFKON odpowiedzialna za sprzęt zapowiedziała duże opóźnienia w dostawie wyposażenia, które wpłyną na termin oddania systemów.
Rozpoczęła się budowa
Statens vegvesen poinformował pod koniec lutego o rozpoczęciu montażu nowych bramek, których budowa przeciąga się już kilka miesięcy. Start poboru opłat w piętnastu nowych punktach zaplanowany jest na 6 kwietnia. Trzynaście z bramek stworzy zewnętrzną strefę płatnych przejazdów wokół miasta, a pozostałe dwie bomstasjoner staną w centrum Bergen.
Brak sygnalizacji i tablic
Nowe bramki będą też dostosowane do oficjalnych zmianach w systemie Autopass, o których Państwowy Zarząd Dróg poinformował już pod koniec grudnia ubiegłego roku. Kierowcy, którzy wybrali swobodne przejeżdżanie przez bramki, muszą przyzwyczaić się do braku świateł przy bomstasjoner, które sygnalizowały opłaty. Znikną też tablice informujące o stawkach dla danych pojazdów – powodem ma być zbyt zróżnicowany i zbyt często zmieniający się taryfikator. Część kierowców jest jednak przeciwna zmianom, które nazywają „ukrywaniem opłat”.
Autopass – zintegrowany system ułatwiający opłacanie przejazdów przez bramki (bomstasjoner). Specjalne urządzenie rejestruje każdy przejazd. Aby je otrzymać, należy skontaktować się z miejscowym operatorem i zapłacić depozyt za sprzęt. Wszystko można zrobić przez Internet, a umowa dostępna jest w dwóch językach – norweskim i angielskim. W umowie należy podać numer konta bankowego, ponieważ opłaty są pobierane automatycznie.