Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Rozlicz podatek za 2023

Transport i komunikacja

Rekord w sprzedaży aut elektrycznych. Nowy podatek może zniechęcić do zakupu kolejnych elbili

Emil Bogumił

10 października 2021 08:00

Udostępnij
na Facebooku
Rekord w sprzedaży aut elektrycznych. Nowy podatek może zniechęcić do zakupu kolejnych elbili

Norweskim celem na 2025 rok jest osiągnięcie poziomu 100 proc. sprzedaży nowych samochodów elektrycznych. Fot. Norweskie Stowarzyszenie Samochodów Elektrycznych

Coraz więcej Norwegów decyduje się na zakup auta z napędem elektrycznym. We wrześniu blisko 80 proc. nowych samochodów stanowiły elbile. To kolejny sprzedażowy rekord w kraju fiordów.
Wyniki sprzedaży elektryków prezentują się jeszcze bardziej imponująco, gdy spojrzy się jedynie na statystyki zakupowe osób prywatnych. 91 proc. konsumentów zdecydowało się na zakup elbili. Kiedy weźmiemy pod uwagę transakcje dokonane przez przedsiębiorstwa oraz nabycie drodze leasingu, odsetek spada do 77,5 proc. 

Firmy i pozostałe podmioty nie tak chętnie decydują się na zakup pojazdów z napędem elektrycznym. W tej grupie jedynie 51 proc. samochodów stanowiły elektryki. W skali roku wciąż popularniejsze są diesle i „benzyniaki” (59 proc. ogółu dla przedsiębiorstw i innych podmiotów).

– To kolejny nowy rekord i fantastyczne dla nas liczby – skomentowała wrześniowy rekord Christina Bu z Norweskiego Stowarzyszenia Właścicieli Samochodów Elektrycznych. – Jesteśmy na dobrej drodze, by w 2025 roku każdy sprzedany nowy samochód był elektryczny. Gdyby nie transakcje na drodze leasingu, osiągnęlibyśmy ten cel. Partie rządzące powinny zwrócić na to uwagę – dodała.

Koniec uprzywilejowanej pozycji posiadaczy elektryków?

Wszystko wskazuje na to, że podatkowe przywileje niektórych posiadaczy aut elektrycznych mogą jednak niebawem przestać obowiązywać. Nowy rząd, formowany wokół Partii Pracy, planuje wprowadzić VAT w wysokości 25 proc. na pojazdy elektryczne kosztujące więcej niż 600 tys. NOK. Jeśli zmiany podatkowe dojdą do skutku, podrożeją przede wszystkim elbile sprzedawane w Norwegii przez Porsche, Audi i Mercedes-Benz. Zmiany odczują również kierowcy, którzy zdecydują się na droższe modele Tesli.
W całym 2021 roku elbile osiągnęły poziom 62,5 proc. sprzedanych nowych samochodów w Norwegii.

W całym 2021 roku elbile osiągnęły poziom 62,5 proc. sprzedanych nowych samochodów w Norwegii. Fot. Pexels

Zwolnienie z opodatkowania samochodów elektrycznych miało być sposobem na wprowadzenie do Norwegii nowych technologii. Nie może trwać w nieskończoność. [...] To pewnego rodzaju ulga. Im droższe auta, tym ulga jest obecnie większakomentuje pomysł Svein Roald Hansen, odpowiadający w Partii Pracy za politykę podatkową.

Norweskie Stowarzyszenie Użytkowników Samochodów Elektrycznych krytycznie oceniło nową propozycję rządu. Jego członkowie twierdzą, że wprowadzenie zmian przyczyni się do spowolnienia postępującej elektryfikacji samochodów w kraju fiordów, przede wszystkim na obszarach wiejskich. Partia Pracy nie zgadza się jednak ze słowami krytyki. – W ciągu ostatnich lat pojawiło się wiele samochodów elektrycznych. Sporo modeli nadal pozostanie zwolnionych z obowiązku opłacania podatku VAT – skwitował Svein Roald Hansen.
Reklama
Gość
Wyślij


Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok