Transport i komunikacja
Nielegalnie naprawiają samochody za 3 miliardy koron rocznie. Władze mówią „dość”
12

Statens vegvesen chce walczyć z oszustami w branży samochodowej. fot. fotolia.com - royalty free
Coraz więcej licencjonowanych warsztatów samochodowych traci klientów na rzecz napraw „na czarno”. Dlatego Krajowy Zarząd Dróg i Autostrad podjął stanowcze kroki, by walczyć z oszustami w branży samochodowej.
Nieautoryzowane naprawy samochodów i praca na czarno w warsztatach samochodowych stają się coraz bardziej palącym problemem w Norwegii. Według norweskiej organizacji pośredników sprzedaży aut i warsztatów samochodowych (NBF) koszty nielegalnych napraw sięgają ponad 3 mld koron rocznie. Suma ta nie zawiera wpływów z myjni samochodowych, wymian opon czy szyb samochodowych.
– Ocena sytuacji oparta jest na wewnętrznych kontrolach i doniesieniach, jakie zebraliśmy w ostatnim czasie. Po kilku latach stabilnej sytuacji, czarny rynek znowu rozwija się w szybkim tempie ze względu na kryzys ekonomiczny i dużą konkurencję, zwłaszcza na terenach miejskich – mówi John Fiskvik z, lokalnego oddziału NBF w Oslo i Akershus.
Warsztaty samochodowe zatrudniają niewykształconych pracowników. Niektórzy pracownicy pracują na czarno bez legalnej umowy. Napraw dokonują również zakłady, które formalnie nie spełniają wymagań i nie są warsztatami. Legalne warsztaty obawiają się nieuczciwej konkurencji. – Coraz więcej osób zabiera od nas samochody po kontroli EU (EU-kontroll) i ponownie wraca z już naprawionymi pojazdami. Często podejrzewamy, że wykonano je w nielegalnym zakładzie. Są też tacy, którzy przywożą auta do kontroli w cudzym imieniu – wyjaśnia Georg Nygard, dyrektor administracyjny sieci warsztatów samochodowych Snap Drive.
– Ocena sytuacji oparta jest na wewnętrznych kontrolach i doniesieniach, jakie zebraliśmy w ostatnim czasie. Po kilku latach stabilnej sytuacji, czarny rynek znowu rozwija się w szybkim tempie ze względu na kryzys ekonomiczny i dużą konkurencję, zwłaszcza na terenach miejskich – mówi John Fiskvik z, lokalnego oddziału NBF w Oslo i Akershus.
Warsztaty samochodowe zatrudniają niewykształconych pracowników. Niektórzy pracownicy pracują na czarno bez legalnej umowy. Napraw dokonują również zakłady, które formalnie nie spełniają wymagań i nie są warsztatami. Legalne warsztaty obawiają się nieuczciwej konkurencji. – Coraz więcej osób zabiera od nas samochody po kontroli EU (EU-kontroll) i ponownie wraca z już naprawionymi pojazdami. Często podejrzewamy, że wykonano je w nielegalnym zakładzie. Są też tacy, którzy przywożą auta do kontroli w cudzym imieniu – wyjaśnia Georg Nygard, dyrektor administracyjny sieci warsztatów samochodowych Snap Drive.
Władze mówią „dość”
Obecnie jednak coraz trudniej będzie naprawić samochód na czarno. Krajowy Zarząd Dróg i Autostrad (Statens vegvesen) stworzył specjalną komórkę, która będzie ujawniać nielegalne procedery w branży samochodowej, takie jak: praca na czarno, nielegalne kontrole, a także fałszerstwa przeglądów samochodwych, tablic rejestracyjnych, praw jazdy oraz oszustwa związane z długością pracy i odpoczynku kierowców w branży transportowej.
Bezpieczeństwo na drogach
Środowisko samochodowe cieszy się z podjętych przez władze inicjatyw. Zwłaszcza że właściciele warsztatów najbardziej boją się utraty klientów na rzecz tańszych napraw na czarno. Innym ważnym zagadnieniem w tej kwestii jest jakość napraw i bezpieczeństwo kierowców na drodze.
– Naprawa aut wymaga wyspecjalizowanej wiedzy i kwalifikacji, by zapewnić odpowiednie bezpieczeństwo i poziom usług. Niemal wszystkie naprawy nowoczesnych aut wymagają, w mniejszym czy większym stopniu, specjalnych umiejętności. Serwis wykonany przez niekompetentnego pracownika może spowodować potencjalne zagrożenie życia – przypomina John Fiskvik.
By mieć stuprocentową pewność, że samochód po naprawie pozwala na bezpieczną jazdę, kierowcy powinni korzystać z usług warszatatów samochodowych zaaprobowanych przez Statens vegvesen oraz Inspekcję Pracy (Arbeidstilsynet). Takie warsztaty spełniają wszystkie niezbędnych niezbędne normy oraz gwarantują wysoką jakość usług.
Jeśli ktoś nie wie, jak znaleźć odpowiedni warsztat, może skontaktować się z lokalnym oddziałem Statens vegvesen, który posiada informacje na temat wszystkich autoryzowanych warszatów samochowych.
Źródło: Newswire
– Naprawa aut wymaga wyspecjalizowanej wiedzy i kwalifikacji, by zapewnić odpowiednie bezpieczeństwo i poziom usług. Niemal wszystkie naprawy nowoczesnych aut wymagają, w mniejszym czy większym stopniu, specjalnych umiejętności. Serwis wykonany przez niekompetentnego pracownika może spowodować potencjalne zagrożenie życia – przypomina John Fiskvik.
By mieć stuprocentową pewność, że samochód po naprawie pozwala na bezpieczną jazdę, kierowcy powinni korzystać z usług warszatatów samochodowych zaaprobowanych przez Statens vegvesen oraz Inspekcję Pracy (Arbeidstilsynet). Takie warsztaty spełniają wszystkie niezbędnych niezbędne normy oraz gwarantują wysoką jakość usług.
Jeśli ktoś nie wie, jak znaleźć odpowiedni warsztat, może skontaktować się z lokalnym oddziałem Statens vegvesen, który posiada informacje na temat wszystkich autoryzowanych warszatów samochowych.
Źródło: Newswire
To może Cię zainteresować
31-03-2016 00:50
0
-1
Zgłoś
29-03-2016 16:36
1
0
Zgłoś
29-03-2016 16:10
0
-2
Zgłoś
29-03-2016 15:35
16
0
Zgłoś
28-03-2016 17:27
12
0
Zgłoś