Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Pozostało jeszcze:

5
DNI

do zakończenia rozliczeń podatkowych w Norwegii

Rozlicz podatek

Transport i komunikacja

Most czy tunel?

Redakcja

23 grudnia 2013 08:38

Udostępnij
na Facebooku
Most czy tunel?

Most przez wyspę Langøya, czy tunel z Moss do Skoppum? Krajowy Zarząd Dróg wybrał trzy możliwe projekty, mające pozwolić przekraczać fiord Oslo szybko, łatwo i przyjemnie.


W tej chwili fiord Oslo można pokonać w dwóch miejscach: promem z Moss do Horten lub 7-kilometrowym tunelem Oslofjord pomiędzy Drøbak a Hurum. Ministerstwo transportu zleciło Krajowemu Zarządowi Dróg (Statens Vegvesen) przyjrzenie się możliwościom stworzenia jeszcze jednego połączenia drogowego w miejsce promu.


 most i tunel Oslofjord
 Fot. Osloby/zrzut ekranu

 

Prom jest zbyt wolny

Połączenie Moss-Horten to najbardziej obciążone połączenie promowe w Norwegii.

Pokonanie tej trasy promem zabiera 30 minut. Do tego często należy doliczyć czas oczekiwania na niego itp. Średni czas podróży wynosi zatem aż 40 minut. Na domiar złego prom nie kursuje nocą.

Jeśli jednak wszystko pójdzie zgodnie z planem, w przyszłości ten problem zniknie.

Prace nad drogowym połączeniem obydwu brzegów fiordu Oslo idą naprzód. Trzy tygodnie temu Krajowy Zarząd Dróg miał przed sobą piętnaście wstępnych projektów. W tej chwili wyłonione zostały spośród nich trzy najlepsze.

Władze drogowe nie są jeszcze zdecydowane, który z nich trafi do realizacji. W tym celu chcą zatrudnić firmy konsultingowe, które dokonałyby ich oceny pod kątem rozwiązań technologicznych, jakie trzeba będzie zastosować, oraz przewidywanego czasu prac i kosztów.

Zobacz omówienie potrzeb komunikacyjnych regionu Oslo i wstępnych założeń, dotyczących nowego połączenia (filmik w języku angielskim):


Trzy opcje

Aby zapewnić zainteresowanym firmom konsultingowym podstawę do sporządzenia oceny zasobów i organizacji pracy, Krajowy Zarząd Dróg wybrał trzy możliwe korytarze transportowe, które będą przedmiotem dalszych analiz.

Most z rejonu Rødtangen na półwyspie Hurum, poprzez wyspę Langøya, łączący się na drugim brzegu z drogą E 18 na południe od Holmestrand.

Most łączący z jednej strony E6 koło Årvoll, a z drugiej E18 koło Undrumsdal (droga krajowa 19).

Tunel łączący z jednej strony E6 koło Årvoll, a z drugiej E18 koło Undrumsdal (droga krajowa 19).

Tak mógłby wyglądać nowy most:


- Analizy mają nam pomóc ostatecznie wybrać najlepszą opcję i sporządzić przyszłe materiały przetargowe - mówi Anders Jordbakke, kierownik projektu wyboru koncepcji połączenia drogowego obydwu brzegów Oslofjordu w Krajowym Zarządzie Dróg i dodaje, że mimo wstępnego wyłonienia trzech powyższych opcji, tak długo, jak długo trwa proces selekcji, pozostałe propozycje nie straciły jeszcze wszystkich szans.

I droga, i tory?

Według Andersa Jordbakke w tej chwili nie sposób oszacować kosztów budowy nowego połączenia - czy to w formie mostu, czy tunelu - w każdym razie nie da się tego zrobić precyzyjniej, niż podając zakres cenowy od dziesięciu do kilkudziesięciu miliardów koron.

Tym bardziej, że nie wiadomo, czy nowy most lub tunel miałby być tylko mostem lub tunelem drogowym, czy drogowo-kolejowym. W przypadku gdyby nowe połączenie miało również objąć kolej, udało by się stworzyć drogowo-kolejowy pierścień komunikacyjny wokół całej aglomeracji Oslo i okolic.


pierścień drogowy 
 Pierścień drogowy wokół aglomeracji Oslo, wg. projektu. Il. Statens vegvesen

 pierścień kolejowy
  Pierścień kolejowy wokół aglomeracji Oslo, wg. projektu. Il. Statens vegvesen

 

Minister transportu, Ketil Solvik Olsen, przyznał w wywiadzie dla dziennika Aftenposten, że rząd otrzymał wiele zapytań i próśb w sprawie budowy nowego tunelu kolejowego pod Oslo. Ze względów zarówno komunikacyjnych, jak i finansowych, budowa takiego tunelu oraz połączenia kolejowego bardziej na południu fiordu Oslo mogłaby jednak być przesadą.

- Nie sądzę, by był sens budowy zarówno tunelu, jak i połączenia kolejowego nad lub pod fiordem Oslo. Tunel pozwoliłby uzyskać na tyle dobrą przepustowość, że pieniądze na ew. projekt mostu lub tunelu kolejowego przez fiord można by spożytkować na jakiś lepszy cel - stwierdził minister.

Rząd zajmie się projektami najwcześniej w 2014 roku, natomiast prace przy wybranym finalnie projekcie mogłyby ruszyć w roku 2016.



Źródło: Osloby, Statens Vegvesen

Zdjęcie nagłówkowe: Statens Vegvesen



Reklama
Gość
Wyślij
Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok