Minister transportu Hareide bilet krajowy chciałby uruchomić od przyszłego lata.
stock.adobe.com/licencja standardowa
Norweskie Ministerstwo Transportu i Komunikacji chce wprowadzenia krajowego biletu kolejowego, który działałby tak jak Interrail. Jak powiedział minister transportu Knut Arild Hareide w rządowym komunikacie prasowym, ma to być zarówno ekologiczne, jak i ekonomiczne rozwiązanie, które zachęci więcej osób do korzystania z pociągu np. podczas norweskich wakacji.
Resort zwrócił się już do Norweskiego Urzędu ds. Kolei (Jernbanedirektoratet) z prośbą o wyjaśnienie możliwości i konsekwencji wprowadzenia takiego krajowego biletu kolejowego, który będzie obowiązywał na wszystkich trasach pociągów obsługiwanych w porozumieniu z państwem. Należy wziąć pod m.in. okres obowiązywania takiego biletu, jego ważność w lokalnym transporcie publicznym oraz czy powinien być dostępny przez cały rok.
Oddzielny bilet wakacyjny
Jernbanedirektoratet oceni również, czy możliwe będzie zaoferowanie wakacyjnego biletu łączonego, z którego będzie można korzystać na terenie całego kraju fiordów. Wówczas np. ktoś, kto miałby bilet miesięczny w Oslo, mógłby go wykorzystać na weekendową wycieczkę do Kristiansand lub Bergen bez dodatkowych kosztów.
rnbanedirektoratet oceni również, czy możliwe będzie zaoferowanie wakacyjnego biletu łączonego.
Źródło: MPW57 [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) or CC BY 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by/3.0)], from Wikimedia Commons
Hareide wskazuje także na raport klimatyczny ONZ jako ważne przypomnienie, dlaczego Norwegia powinna promować przyjazne dla środowiska rozwiązania transportowe, takie jak pociągi. Skoro jednak więcej pasażerów miałoby wybierać transport publiczny, musi być łatwo zarówno zaplanować podróż, jak i kupić bilety na pociąg. Bilet krajowy chciałby uruchomić od przyszłego lata.