Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu
Kierowcy autobusów niezadowoleni

 
 

Około 80 przedstawicieli związków zawodowych skupiających kierowców autobusów zebrało się na spotkaniu przygotowawczym do tegorocznego negocjowania zmian w umowie zbiorowej. Najważniejszym postulatem związkowców będzie zrównanie płac kierowców ze średnimi płacami w przemyśle.

 

- Płace kierowców autobusów muszą w tym roku zbliżyć się do średnich wynagrodzeń w przemyśle. Poza tym potrzebujemy regulacji, które zapobiegałyby powiększaniu się różnic między nimi w okresie pomiędzy jedną umową zbiorową, a kolejną [chodzi tu o dodatki kwotowe wynegocjowane w międzyczasie. Problem polega na tym, że dodatki te muszą być wywalczone na najwyższym szczeblu, a zatrudnieni w poszczególnych przedsiębiorstwach związanych umową zbiorową nie mają indywidualnego prawa do negocjacji płacowych w czasie obowiązywania umowy - przyp. red.]. - Czytamy w oświadczeniu uczestników spotkania.

 

Związkowcy chcieliby również zrobić coś z postanowieniami dotyczącymi czasu pracy.

Przerywany czas pracy może oznaczać długie przerwy w okresach, kiedy jeździ się mniej, a to rzutuje na czas wolny pracownika. Nie jest łatwo zachęcić młodzież do wyboru zawodu kierowcy, jeśli tak wygląda organizacja dnia pracy.

– Dzień pracy jest po to, żeby z niego żyć, ale z dniem pracy powinno również dać się żyć - zadeklarował jeden z uczestników spotkania.

W podsumowaniu wszystkie grupy wspomniały też o dodatku weekendowym.

Lider Norweskiego Związku Kolejarzy podkreślił znaczenie rekrutacji:

– Zawód kierowcy musi mieć wyższy status. Cały szereg badań wskazuje na to, że do roku 2040 czeka nas wielki przyrost liczby ludności, a co za tym idzie, zwiększy się również zapotrzebowanie na usługi transportowe. Kierowcy mają duże kwalifikacje, jeszcze większą odpowiedzialność i służą ludziom. W związku z tym nie można dopuścić do tego, by pozostawali w tyle jak chodzi o wzrost płac. Musimy walczyć o dobrą umowę zbiorową dla naszej branży.

Kierowcy autobusów zrzeszeni są w czterech związkach zawodowych: Fagforbundet, Norweskim Związku Kolejarzy (Norsk Jernbaneforbund), Norweskim Związku Pracowników Transportowych (Norsk Transportarbeiderforbund) oraz Związku Kierowców Zawodowych (Yrkestrafikkforbundet).


Źródło: www.frifagbevegelse.no

 


Reklama
Gość
Wyślij


Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok