Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Rozlicz podatek za 2023

Praca i prawo pracy

Skatteetaten, Helfo czy NAV – do którego z nich się udać?

info@multinor.no

27 listopada 2016 08:00

Udostępnij
na Facebooku
Skatteetaten, Helfo czy NAV – do którego z nich się udać?

Skatteetaten zajmuje się nie tylko podatkami i związanymi z nimi formalnościami, lecz także ewidencją ludności. MN

Wiele spraw, z którymi borykają się Polacy mieszkający w Norwegii, wymaga kontaktu z norweskimi instytucjami. Wówczas nie tylko bariera językowa stanowi poważny problem, ale także sam wybór właściwego urzędu. Interesanci muszą wybierać pomiędzy: Skatteetaten, Helfo i NAV.

Skatteetaten – podatki i ewidencja ludności

Pierwszą z tych trzech instytucji, z jaką norweska Polonia ma do czynienia, jest Urząd Podatkowy – Skatteetaten. Dlaczego? Skatteetaten zajmuje się nie tylko podatkami i związanymi z nimi formalnościami, lecz także ewidencją ludności. Dlatego też wszyscy ci, którzy przybywają do Norwegii jako imigranci, muszą stawić się tam, by się zameldować i otrzymać numer personalny – tymczasowy lub stały, w zależności od długości planowanego pobytu. Zameldowanie to absolutnie pierwsza procedura, przez jaką muszą przejść przyjeżdżający do pracy zarobkowej – dzięki niej mogą otrzymać kartę podatkową. Do tej instytucji należy także zwrócić się w przypadku zmiany adresu zamieszkania, zarówno w granicach Norwegii, jak i w przypadku wyjazdu z kraju. To bardzo ważne, gdyż wszelka korespondencja z norweskimi instytucjami odbywa się drogą pocztową. Skatteetaten obejmuje także sprawy związane z własną działalnością gospodarczą, a także zajmuje się przyjmowaniem zeznań i korekt podatkowych, które umożliwiają częściowy zwrot odprowadzonych środków.

Helfo – zdrowie od strony finansów

Kolejnym ważnym norweskim urzędem jest Helfo – instytucja zajmująca się wszelkimi sprawami dotyczącymi zdrowia – z perspektywy finansowania. To tam należy zwrócić się, kiedy wyjeżdżamy za granicę, aby otrzymać Europejską Kartę Zdrowia (EKUZ) gwarantującą nam podstawowe usługi medyczne w razie nagłego wypadku. Z kolei, jeśli pracujemy w Norwegii i chcemy korzystać z norweskiego ubezpieczenia podczas leczenia w placówkach polskiej służby zdrowia, będziemy musieli postarać się o druk E-106, a w przypadku rozciągnięcia ubezpieczenia tylko na członków rodziny mieszkających w Polsce – druk E-109. Helfo zajmuje się także rozpatrywaniem wniosków o przyznanie refundacji.

NAV – Urząd Pracy i Polityki Społecznej

„Do jakich zasiłków przysługuje mi prawo i co muszę zrobić, by je otrzymać?” Odpowiedź na to pytanie można znaleźć w NAV. To instytucja, której działalność obejmuje rozpatrywanie wniosków o wszelkie publiczne świadczenia,  które przysługują członkom norweskiego systemu ubezpieczeń społecznych z tytułu odprowadzania składek. Poszczególne zasiłki są obwarowane różnymi wymogami i regulacjami dotyczącymi wielu sytuacji życiowych. Świadczenia przyznawane przez NAV to m. in.: zasiłki na dziecko, przysługujące także w kontekście adopcji (rodzinny, rodzicielski, becikowe, opiekuńczy), zasiłek chorobowy, rehabilitacyjny, dla bezrobotnych czy nawet pośmiertny. Często stanowią one nieocenioną pomoc finansową w sytuacjach, kiedy wydatki drastycznie zwiększają się wraz z rosnącymi potrzebami. Dlatego też konsultowanie z NAV swojej sytuacji życiowej i ubieganie się o świadczenia, nawet w przypadku odmowy przyznania danego zasiłku, zawsze będzie stanowiło rozsądny krok. 

Artykuł powstał przy współpracy z firmą Multinor.
Reklama
Gość
Wyślij
Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok