
Przedszkole w Norwegii jako instytucja jest częścią wspólnej europejskiej tradycji. Nowoczesne przedszkola realizują dwa podstawowe zadania: socjalne i pedagogiczne. Z realizacji tych zadań wynika podział na przedszkola całodzienne, czyli 9 godzinne, które nazywane są „heldagsbarnehage”, z głównym zadaniem opieki nad dziećmi, oraz przedszkola 5 godzinne nazywane „kortidtsbarnehage” realizujące zadania czysto pedagogiczne.
Na dzień dzisiejszy
norweskie przedszkole realizuje właśnie te dwa zadania łącznie,
gdzie opieka oraz wychowanie i rozwój pedagogiczny stanowią jedna
całość.
Pierwsze uregulowanie prawne dla norweskich
przedszkoli zwane „Barnehageloven”, powstało w 1975 , które
stworzyło większe możliwości działania. Przedszkole stało się
instytucją prowadzoną i kierowaną przez pedagoga z wykształceniem
o kierunku wychowania przedszkolnego „Forskolelærer”
(Przedszkolanka).
W roku 1995 powstał ramowy plan (statut)
dla przedszkoli zwany ”Rammeplan for barnehagen”. Według zapisów
prawa na którym bazuje ten ramowy plan, przedszkole jest instytucją
której zadaniem jest ścisła współpraca z domem rodzinnym
dziecka.
Celem tego ramowego planu jest wskazanie personelowi
przedszkola obowiązujących form współpracy w oparciu o planowanie
i przeprowadzenie oceny działalności przedszkola jako instytucji.
Ramowy plan (statut) jest podzielony na trzy części:
-
pierwsza cześć zawiera zapisy ogólne,
- druga cześć ustala
obszary z zakresu doświadczeń, przeżyć i nauki,
- trzecia
cześć wskazuje jak stosować plan.
Plan ten (statut) jest
ważnym dokumentem w każdym norweskim przedszkolu. Jest też
konkretnym dokumentem w którym są wyszczególnione poszczególne
działy:
Obowiązujące prawo dotyczące przedszkola,
Prawo o jakości i socjalnej współpracy,
Pięć dziedzin
obszarów, poprzez które każde dziecko zdobędzie doświadczenia:
-
społeczeństwo, religia i etyka
- estetyka
- mowa, tekst i
komunikacja
- natura,srodowisko
- zdrowie i aktywność
fizyczna
Każde przedszkole z mocy tych dokumentów ma także
za zadanie opracować własny plan roczny który obejmuje przedszkole
zawartość jako jednostkę. Taki plan dodaje się rodzicom realnego
współdziałania (Radzie Rodziców) w ramach współpracy z
przedszkolem.
Aby dokładniej zaprezentować norweskie
przedszkole przedstawię więcej informacji z wybranego jednego
przedszkola miejskiego.
Przedszkole to przyjęło za
motto:
„Będziemy starać się
dosięgnąć gwiazd na niebie
poprzez stwarzanie każdego dnia
wartościowym”.
W planie przedszkola
najważniejsze zadanie jest opisane jako:
„Poprzez przeżycia,
zabawę i naukę stwarzamy warunki
na szczęśliwe dzieciństwo i
współpracę z rodzicami”.
Znaczy to, że
wszyscy razem, rodzice dzieci i personel przedszkolny mamy
przygotować dobry start w życie każdemu dziecku.
ORGANIZACJA
PRZEDSZKOLA
- Przedszkole otwarte jest od poniedziałku do
piątku w godzinach od 7.30 do 17.00.
- Wiek dzieci w przedszkolu
3-6 lat.
- Ilość dzieci w grupach około 18-20 dzieci.
-
Grupy dziecięce są mieszane, to znaczy iż nie ma podziału według
wieku.
- Przedszkole otwarte jest w dni powszechne z wyjątkiem
wigilii Bożego Narodzenia i Nowego Roku oraz środy przed tłustym
czwartkiem, wtedy czynne jest do godziny 12.00.
Jeżeli zajdzie
potrzeba ze strony rodziców poza ustalonym czasem należy
skontaktować się z dyrektorem przedszkola.
Przedszkole ma z
góry zaplanowane 5 dni w roku kiedy jest przedszkole zamknięte.
Jeden dzień jest w związku ze początkiem nowego roku szkolnego w
połowie sierpnia. Następny na jesień, kolejny na pierwszy dzień
Nowego Roku, jeden dzień na trzeci dzień Świat Wielkanocnych i
ostatni na Święto Zielone Światki.
Personel przedszkola
tworzą:
- dyrektor przedszkola – „styren”,
- zaś w
każdej grupie jest jeden pedagog z wykształceniem o kierunku
wychowanie przedszkolne „pedagogik lider go to assistenter” oraz
dwie asystentki.
Budynek przedszkolny swoim wyglądem
przypomina dom. Położony jest w środowisku naturalnym w
sąsiedztwie ze szkołą podstawową. Wewnątrz są pokoje w których
przebywają dzieci oraz jest kuchnia i łazienka przypominające
wyglądem dom.
Dzieci maja do wyboru możliwości
zabawy w poszczególnych pokojach.
Są tam np.: pokój z
klockami, pokój z poduszkami, kącik dla lalek.
Stoły przy
których siadają dzieci to także duże ciężkie stoły i ławki,
zaś w niektórych miejscach można spotkać stoliczki i krzesełka
dostosowane do wysokości dzieci.
Plac zabaw jest
wypełniony urządzeniami, które stwarzają dziecku możliwości
rozwoju fizycznego oraz miły pobyt na świeżym powietrzu.
Dzieci
przebywają conajmniej dwie godziny dziennie na powietrzu bez względu
na pogodę,
Norweskie motto skierowane właśnie na pełną
realizację tego priorytetu brzmi: dlatego tez ważna jest odzież zewnętrzna, która
jest przystosowana do każdej pory roku i związanej z nią
pogody.
„ Nie ma zlej pogody,
jest zła odzież !”
„Det finnes ikke dårlig vær, det
finnes dårlige klær!”
Organizacja
dnia:
07.30 otwarcie przedszkola
08.00 śniadanie
według potrzeb indywidualnych
08.00 zabawa
10.00
sprzątanie
10.15 zbiórka
11.00 toaleta
11.15 posiłek
11.45
ubieranie się
12.00 zabawa na dworze
14.45 sprzątanie zabawek
na dworze
15.15 posiłek
15.30 czytanie książek
16.00
zabawa
17.00 zamkniecie przedszkola
Zbiorki dzieci są
organizowane z zachowaniem podziału według wieku dzieci:
3 i 4
latki oraz 5 i 6 latki .
Posiłki
Dzieci przynoszą
ze sobą jedzenie, śniadanko tak zwana „ matpakke” które
spożywają w trakcie wspólnych posiłków. Do tych posiłków każde
dziecko przynosi ze sobą jeden owoc lub warzywo dziennie. Można też
mieć jogurt. Owoce i warzywa są zbierane na wspólna tace i
podzielone tak aby dzieci mogły wspólnie spożyć je z rożnego
gatunku. Dzieci dostają także do picia mleko. W niektórych
przedszkolach jest zorganizowany dzień posiłku przygotowanego, np.
zupa lub chleb posmarowane dżemem, a także sery, warzywa, wędlina
oraz owoce. Rodzice płacą za mleko i wspólne posiłki około 50
kr. na miesiąc.
Oplata miesięczna za miejsce w
dziennym przedszkolu miejskim wynosi około 4000kr. (1kr- korona
norweska ok. 0,50 zł) Jest możliwość uzyskania rabatów dla
rodzeństwa chodzącego do tego samego przedszkola.
Pierwsze
chwile dla dziecka w przedszkolu są najtrudniejsze i są
traktowane jako bardzo ważne wydarzenie w ich życiu.
Przygotowywanie malucha do pobytu w przedszkolu trwa od kilku dni do
kilku tygodni. Najczęściej wystarczy tydzień, lecz to w zależności
od indywidualnych potrzeb dziecka. Każda rodzina ma możliwość
indywidualnego poznawania przedszkola zanim dziecko zacznie do niego
chodzić. Maluch wraz z rodzicem odwiedza przedszkole i grupę do
której będzie uczęszczało. Początkowo rodzic jest z dzieckiem i
stopniowo skraca się pobyt rodziców w przedszkolu.
Przyprowadzanie
i odbieranie dziecka jest także ważnym momentem w życiu
przedszkolaka. Codzienny kontakt z rodzicami i „samarbeid”
personelu przedszkolnego sprawia, że dziecko czuje się pewniej jak
rodzic wprowadza je do grupy i tam się żegnają. Chodzi o to aby
dziecko czuło się bezpiecznie i było szczęśliwe podczas pobytu w
przedszkolu. Rodzice odbierają swoje pociechy także wchodząc po
nie do sali.
W razie choroby dziecka lub innego powodu
należy zgłosić nieobecność dziecka w przedszkolu podając powód
nieobecności.
Ewa Wos
Źródło:www.przedszkolak.pl
To może Cię zainteresować
18-07-2009 22:05
0
0
Zgłoś
13-07-2009 22:40
2
0
Zgłoś
10-07-2009 22:53
2
0
Zgłoś