Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Pozostało jeszcze:

5
DNI

do zakończenia rozliczeń podatkowych w Norwegii

Rozlicz podatek

Praca i prawo pracy

A-ordning już w przyszłym roku

Redakcja

05 lutego 2014 06:29

Udostępnij
na Facebooku
A-ordning już w przyszłym roku


Od 1. stycznia 2015 roku wejdą w życie nowe przepisy o zgłaszaniu stosunku zatrudnienia oraz wypłacanych pracownikom świadczeń. Nowy system będzie nosić nazwę A-ordning.



Celem wprowadzania nowego systemu jest ułatwienie pracodawcom zgłaszania wymaganych informacji do urzędów publicznych. Ma to nastąpić głównie dzięki zastąpieniu pięciu dotychczasowych formularzy zgłoszeniowych jednym, noszącym nazwę A-melding.

Cyfrowa przyszłość i szybsze rozpatrywanie spraw


Jak czytamy na stronie serwisu Altinn, A-ordning stanowi niezbędny krok w unowocześnianiu pracy urządów publicznych. Dzięki jednemu, wysyłanemu drogą elektroniczną zgłoszeniu, pracodawcom ma być łatwiej składać raporty: będą mieć mniej "papierkologii" i mniej terminów, o których trzeba pamiętać.

Urząd skarbowy z kolei, dzięki regularnym zgłoszeniom wynagrodzeń itp., ma zyskać lepszą podstawę do naliczania podatku, NAV zaś bardziej aktualne dane na temat zatrudnienia i dochodów i, co za tym idzie, praw poszczególnych osób do świadczeń z systemu ubezpieczeń społecznych.
Efektem mają być krótsze terminy rozpatrywania spraw, mniej błędnych decyzji i błędnych wypłat oraz ułatwienie zarówno NAV-owi, jak i urzędowi skarbowemu przeprowadzania kontroli.


a-ordning


Statystyki Centralnego urzędu statystycznego (Statistisk sentralbyrå) będą, dzięki A-ordning, opierać się na faktycznych danych na temat wszystkich firm i pracowników, a nie tylko na wybranej próbie.

Krótko mówiąc, skorzystać mają wszyscy. Pozostaje jeszcze kwestia bezpieczeństwa danych i dostępu do nich. Jak zapewniają twórcy projektu, urząd skarbowy, urząd poborcy podatkowego, NAV i urząd statystyczny mają mieć dostęp tylko do tych danych, które będą im potrzebne i do których wolno im mieć dostęp zgodnie z prawem.

A-melding, czyli pięć do jednego


Nowe elektroniczne zgłoszenia dochodów i zatrudnienia do urzędu skarbowego, NAV-u i urzędu statystycznego będą nosiły nazwę A-melding. 

A-meldingi zastąpią od 1. stycznia 2015 roku następujące formularze funkcjonujące obecnie:
  • Informacja o dochodach i zaliczkach na podatek dochodowy (Lønns- og trekkoppgave  - RF-1015)
  • Podsumowanie zbiorcze Lønns- og trekkoppgave (Årsoppgave for arbeidsgiveravgift / følgeskriv til lønns- og trekkoppgave - RF-1025)
  • Okresowy raport na temat części zus płaconej przez pracodawcę oraz pobranych zaliczek na podatek dochodowy (Terminoppgave for arbeidsgiveravgift og forskuddstrekk - RF-1037)
  • Zgłoszenie do statystyk płacowych (Oppgave til lønnsstatistikk - RA-0500)
  • Zgłoszenie do rejestru pracodawców i pracobiorców (Melding til Aa-registeret - NAV 25-01.10)
  • Formularz rozliczeniowy dla organizacji charytatywnych i organizacji pożytku publicznego (RF-1062) oraz formularz rozliczeniowy dla pracodawców prywatnych (RF-1049) zostaną zachowane w ramach systemu A-ordning.

 

Przesyłanie


Zgłoszenia A-melding będą składane zasadniczo jedynie w formie elektronicznej. Firmy będą miały do wyboru dwa rozwiązania:
  •  Albo przesyłać zgłoszenia za pośrednictwem programu kadrowo-płacowego (Większość takich systemów będzie oferować możliwość składania a-meldingów. Zgłoszenia będą wysyłane równocześnie z okresowym naliczaniem pensji);
  •  Albo składać je "ręcznie", za pośrednictwem serwisu Altinn.



a-melding


Za wyjątkiem przypadków szczególnych nie będzie już możliwości składania dokumentów na formularzach papierowych.


Terminy


Zgłoszenia A-melding będą musiały być przesyłane co najmniej raz na miesiąc.  
(Uwaga! Zgłoszenia będą musiały być przesyłane również za tych pracowników, którzy będą aktualnie przebywać na zwolnieniach, urlopach, czy przestojach!)

Proponuje się, by termin na ich przesłanie ustalić na nie później niż do 5. dnia następnego miesiąca, z uwzględnieniem niedziel i świąt. Na razie jest to tylko wstępny projekt. O ostatecznych terminach zadecyduje ministerstwo finansów.

Informacje o rozpoczęciu bądź zakończeniu się stosunku pracy będą musiały zostać zgłoszone najpóźniej do piątku w tygodniu, w którym stosunek pracy zaistniał lub został rozwiązany, zachowany zostanie jednak obecny system dyspens, tj. nawiązanie lub rozwiązanie stosunku pracy będzie mogło zostać zgłoszone razem z pozostałymi zgłoszeniami, dokonywanymi przy okazji naliczania pensji.


Dalsze informacje


Kolejne, bardziej szczegółowe informacje na temat systemu A-ordning będą ukazywać się w ciągu roku 2014. Urząd skarbowy zaleca, by już teraz firmy zaczęły przygotowywać się do przejścia na nowy system.

  • Firmy korzystające z systemów kadrowo-płacowych powinny skontaktować się z dostawcami swoich systemów i zorientować się, w jaki sposób zostaną one dopasowane do nowych wymogów.
  • Firmy składające raporty bezpośrednio przez system Altinn powinny sprawdzić, czy mają tam przydzielone właściwe uprawnienia.
  • Firmy, które dotąd składały dokumenty w formie papierowej muszą zadbać o uzyskanie dostępu do systemu Altinn, gdyż od przyszłego roku będą musiały robić to elektronicznie.
  • Zgłoszenia przesyłane przez organizacje pożytku publicznego w ramach systemu A-ordning będą zbliżone do tych funkcjonujących obecnie, choć zmieni się nieco sposób raportowania informacji o dochodach.
  • Pracodawcy prywatni (nie firmy) będą mogli przesyłać uproszczone zgłoszenia A-melding, zarówno drogą elektroniczną, jak i w formie papierowej. Zgłoszenia będą podobne do obecnych, choć może się nieco zmienić m.in. sposób raportowania informacji o dochodach.

 

Pracodawcy zagraniczni


Brak na razie informacji, w jakim stopniu nowy system raportowania A-ordning będzie obowiązywał firmy zagraniczne, które zgłaszają swoje kontrakty i pracowników do Centralnego urzędu podatkowego ds. zagranicznych (SFU). Będziemy trzymać rękę na pulsie i poinformujemy naszych czytelników, kiedy będzie już coś wiadomo na ten temat.

Pracownicy


Pracownicy/płacobiorcy będą mogli, dzięki usłudze dostępu w serwisie Altinn, mieć wgląd w dane, jakie są zgłaszane na ich temat.
Pracownik będzie mógł zatem sam sprawdzić, czy np. pracodawca zgłosił go do rejestru pracodawców i pracobiorców albo czy rozliczył jego zaliczki na podatek dochodowy.


praca przy komputerze
commons.wikimedia.org

 

Źródło: Altinn.no


Reklama
Gość
Wyślij
Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok