Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu
8 przyczyn, dla których NAV zawodzi

Aftenposten znalazło osiem głównych przyczyn czarnego roku 2008 dla NAV. Wśród nich znajdują się przesyłanie dokumentacji za pomocą samochodów kurierskich i nieznajomość przepisów.

NAV sam kontroluje sprawy, które nie spełniają warunku „najpóźniejszego akceptowalnego terminu rozpatrzenia sprawy”. Liczba takich spraw podwoiła się z 8.000 do około 16.000 w ciągu roku. Jak pisze Aftenposten, najwięcej było ich w sierpniu, ale teraz tendencja spadkowa się zatrzymała.

Przykład: NAV podaje okres 2 miesięcy jako czas potrzebny na rozpatrzenie sprawy dotyczącej dodatku rehabilitacyjnego. W tym wypadku definicja „najpóźniejszy akceptowalny termin” wynosi 5 miesięcy. W listopadzie 2008 aż 856 spraw przekroczyło „najpóźniejszy akceptowalny termin rozpatrzenia”.


Status
Nowy Urząd Pracy i Polityki Socjalnej – NAV - jest obecnie w trakcie reformy, która ma się zakończyć powstaniem biura NAV w każdej gminie w 2010 roku. Ponadto ma się pojawić 55 placówek administracyjnych, które będą się zajmować m.in. zasiłkami chorobowymi i decyzjami w sprawie przyznawania danych świadczeń. Dodatkowo ma też powstać 5 placówek specjalnych, zajmujących się sprawami emerytalnymi i jedna specjalna jednostka dla Norwegów mieszkających za granicą.

Pomimo tego, że NAV pracuje również w soboty, nie udało mu się wyjść z kryzysu i Aftenposten spekuluje, że w roku 2009 będzie tak samo źle. Będzie to spowodowane wzrostem liczby osób starających się o zasiłek dla bezrobotnych i tym, że jednocześnie NAV zamierza wprowadzić nowe świadczenie – arbeidsavklaringspenger - zastępujące trzy stare świadczenia (zasiłek rehabilitacyjny, zasiłek przystosowawczy i ograniczoną czasowo zapomogę inwalidzką), prowadzić dokładniejszą kontrolę osób na zwolnieniu chorobowym i wprowadzić nowy program kwalifikacyjny dla stałych beneficjentów świadczeń socjalnych.

Wiele powodów
Poniżej umieszczone zostało 8 głównych przyczyn, dla których beneficjenci nie otrzymują pieniędzy (według Aftenposten):

1) Różna organizacja pracy: W biurach NAV pracują zarówno osoby zatrudnione przez państwo i zatrudnione przez gminę. Osoby te mają różne systemy płacowe i różne systemy czasu pracy.

Różnice powodują niezadowolenie u przepracowanych pracowników.

2) Sami wybrali pracę: Ci pracownicy, którzy wcześniej pracowali w Zakładzie Socjalnym i Urzędzie Pracy (NAV – Urząd Pracy i Polityki Socjalnej – powstał z połączenia Urzędu Pracy – Arbeidsetaten – i Zakładu Socjalnego - Trygdeetaten) w większości sami wybierali, czy chcą pracować w placówkach administracyjnych, czy w biurach NAV.
Zbyt wiele osób wybrało placówki administracyjne, a biurom NAV, do których zgłaszają się interesanci, brakuje rzetelnej wiedzy.

3) Obarczenie pracowników obowiązkiem szkolenia kolegów: W lokalnych biurach NAV interesanci mają uzyskać poradę i tam mają być też rozpatrywane ich sprawy; jednocześnie pracownicy biura mają szkolić swych kolegów i koleżanki w zakresie zasad dotyczących nowych dziedzin pracy jak np. bezrobocie i kwestia słabego zdrowia.
Przyuczanie przedłuża rozpatrywanie spraw.

4) Nieznajomość przepisów: Pracownicy mają pracować interdyscyplinarnie z przepisami, z którymi nie mieli do czynienia wcześniej. Wiele pracowników w lokalnych i centralnych biurach NAV informuje Aftenposten, że taka sytuacja jest źródłem problemów.
Interesanci są często błędnie informowani - mówią pracownicy NAV.

5)
Bezsensowne rozpatrywanie spraw: Placówka administracyjna, która powinna przyznawać świadczenia, wiele czasu poświęca m.in. na rozpatrywanie nieuzasadnionych skarg/odwołań, które powinny zostać odrzucone już na szczeblu lokalnym, zanim skarga do wyższej instancji została napisana.
Niepotrzebne skargi wysyłane są do wyższych szczebli systemu, gdyż interesanci są źle informowani.

6)
Ponaglenia kradną czas: Interesanci nie otrzymują wiadomości na temat tego, na jakim etapie znajduje się w danej chwili ich sprawa i dlatego częściej niż planowo kontaktują się z pracownikami NAV, by ponaglić rozpatrywanie swej sprawy.

Opóźnienia powodują częstsze zwracanie się do NAV, co powoduje dodatkowe opóźnienia.

7)
Ginie dokumentacja spraw do rozpatrywania: W zbyt małym stopniu sprawy rozpatrywane są drogą elektroniczną – dokumenty wysyłane są fizycznie: za pomocą poczty lub własnych samochodów kurierskich, które kursują tylko wtedy, gdy zostanie zebrana określona ilość spraw w danym biurze NAV. Rejestrowanie listów odbywa się w niektórych miejscach przez wielu pracowników - na zmianę. Centralne biuro NAV zaprzecza jednak, jakoby znikanie dokumentacji w systemie było dużym problemem.
Oparte na formie papierowej i transporcie kurierskim rozpatrywanie spraw podnosi ryzyko zaistnienia opóźnień i zaginięcia niektórych dokumentów.


8)
Opóźnienia podwajają czas pracy: Interesanci opowiadali np., że z tego powodu, iż nigdy nie dotarła do nich karta zwalniająca z opłat za niektóre usługi lekarskie, musieli oni wykładać pieniądze na te usługi, a potem NAV musiał rozpatrywać ich podanie o zwrot poniesionych kosztów.
Duże stosy papierów ze sprawami do rozpatrzenia stają się jeszcze większe, gdyż interesanci mają większe potrzeby w sytuacji, gdy nie otrzymują pomocy od razu wtedy, gdy jest ona potrzebna.



Źródło: www.aftenposten.no

 

Reklama
Gość
Wyślij


Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok