Konflikt w porcie Oslo

Trwa konflikt pomiędzy zarządem portu w Oslo (Oslo Havn), a pracownikami załadunkowymi. "Kopią swój własny grób" - mówi prezes zarządu portu. - "Mam nadzieję, że o tym wiedzą."
"Byle wiedzieli, co robią"
W ubiegłą środę zarząd portu w Oslo rozpoczął przetarg na prowadzenie terminala kontenerowego w Oslo. Na zwołanej z tej okazji konferencji prasowej, prezes zarządu portu, Bernt Stilluf Karlsen, został przez przedstawicieli związków zawodowych zarzucony pytaniami i krytyką relacji pomiędzy władzami portu, a pracownikami zajmującymi się rozładunkiem i wyładunkiem statków.
Mówiąc o potrzebie zmian, Karlsen wskazał między innymi na to, że pracownicy portowi mają "najdroższy lunch na świecie", ponieważ wszyscy mają przerwę na lunch jednocześnie, co oznacza, że w tym czasie żaden statek nie jest obsługiwany. To jego zdaniem niedopuszczalna niegospodarność.
- Nie mam nic przeciwko temu, że ktoś kopie swój własny grób. Byleby wiedział, co robi - mówi Karlsen, komentując krytykę ze strony związkowców.
Potrzeba większej efektywności
Karlsen uważa, że Port Oslo ze swoimi 100 pracownikami musi stać się bardziej konkurencyjny, a w tym celu musi podnieść efektywność pracy.
- Musimy lepiej wykorzystać nasz sprzęt i personel. Np. zwiększyć ilość podnoszonych dźwigiem kontenerów z 27 na 30 na godzinę. To nasz pierwszy cel. Przykładowo port w Århus
[Dania - przyp.red.] jest w stanie przeładować 400 000 kontenerów, dysponując taką samą liczbą pracowników jak my.
![]() |
Terminal kontenetowy w porcie w Oslo. Fot. Wilhelm Joys Andersen/Wikipedia |
Pracownicy załadunkowi pozbawieni praw nabytych?
Kierownictwo portu pragnie zmienić warunki pracy pracowników portowych poprzez otwarcie prowadzenia terminala na konkurencję, co, zdaniem Norweskiego Związku Pracowników Transportowych (Norsk Transportarbeiderforbunds - NTF) zagraża ich prawom.
Nowy, prywatny operator miałby przejąć kierowanie terminalem od września bieżącego roku.
NTF uważa, że jego członkowie mają prawo pierwszeństwa do pracy na nabrzeżach w Oslo i przywołuje umowę, którą Międzynarodowa Organizacja Pracowników, ILO, zawarła z norweskimi władzami portowymi. Na chwilę obecną system ten wygląda w praktyce tak, że członkowie NTF współadministrują nim i to oni decydują o wezwaniu w razie potrzeby dodatkowych pracowników do pomocy.
Jednak uprawnienia pracowników związani z Biurem rozładunku i załadunku w Oslo (Oslo laste- og lossekontor) nie będą ujęte w umowie, która ma zostać zawarta z nowym operatorem portu.
Dramatyczne zmiany dla operatorów dźwigów
Steinar Hopstad ze związku zawodowego Fagforbundet niepokoi się z kolei o przyszłość operatorów dźwigów portowych, których pracodawcą ma od września zostać prywatna spółka.
- Cały plan przekazania zarządzania portem kontenerowym w ręce prywatnej spółki kłóci się z oczekiwaniami naszych członków. To będą dramatyczne zmiany, zwłaszcza w kwestii emerytur. Stracimy nasze uprawnienia emerytalne, zagwarantowane w umowie zbiorowej - lamentuje Hopstad i dodaje, że ma nadzieję, iż przynajmniej najstarsi pracownicy portowi zachowają swoje obecne uprawnienia emerytalne.
![]() |
Wizualizacja nowego terminala kontenerowego na Sjursøya. Il. visCo.no |
Nowy terminal kontenerowy
W tej chwili w Oslo są dwa terminale kontenerowe: w Ormsund i na Sjursøyi. Docelowo ma pozostać jeden, ten na Sjursøyi, ktory jest w tej chwili rozbudowywany. Nowy terminal będzie miał przepustowość 450 000 kontenerów i będzie mógł przeładować o 70% więcej towarów, niż obydwa terminale funkcjonujące obecnie.
Przetarg na prowadzenie nowego terminala będzie otwarty do 28. marca. Kontrakt z wybranym w drodze przetargu operatorem zostanie podpisany na dwadzieścia lat, z możliwością przedłużenia go na kolejne dziesięć.
Wszystkie osoby pracujące w porcie otrzymają ofertę zatrudnienia w nowej spółce, jednak pracownicy muszą liczyć się ze zmianami w stosunku do obecnych warunków.
Walka o porty - fakty
|
Źródła: Dagens Næringsliv, Frifagbevegelse.no, Osloby
Zdjęcie nagłówkowe: Trondheim Havn/Flickr.com
To może Cię zainteresować
28-01-2014 18:21
4
0
Zgłoś
28-01-2014 18:07
0
0
Zgłoś
28-01-2014 14:58
0
0
Zgłoś