Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

  • Oslo, Oslo, Norwegia
  • Bergen, Vestland, Norwegia
  • Jessheim, Akershus, Norwegia
  • Stavanger, Rogaland, Norwegia
  • Kristiansand, Agder, Norwegia
  • Ålesund, Møre og Romsdal, Norwegia
  • Trondheim, Trøndelag, Norwegia
  • Brønnøysund, Nordland, Norwegia
  • Mo i Rana, Nordland, Norwegia
  • Bodø, Nordland, Norwegia
  • Sandnes, Rogaland, Norwegia
  • Fredrikstad, Østfold, Norwegia
  • Drammen, Buskerud, Norwegia

1 NOK

Polityka

Hudd podbije serca mieszkańców Norwegii? "Media społecznościowe zagrażają demokracji"

Emil Bogumił

10 czerwca 2025 14:33

Udostępnij
na Facebooku
3
Hudd podbije serca mieszkańców Norwegii?

Hudd zdobył popularność w ciągu ostatniego pół roku. Materiały prasowe Hudd

Coraz więcej polityków bije na alarm w związku z zagrożeniami, jakie dla demokracji stanowią media społecznościowe. Równocześnie rośnie liczba Norwegów, którzy wybierają lokalne, norweskie alternatywy. Twórcy aplikacji Hudd apelują o jasne stanowisko polityczne przed nadchodzącymi wyborami parlamentarnymi w 2025 roku.
– „To jak mieć Goebbelsa w kieszeni” – powiedziała w wywiadzie dla Dagbladet wiceszefowa norweskich Zielonych, Ingrid Liland. Tymi słowami opisała, jak skrajna prawica z pomocą algorytmów i ogromnych nakładów finansowych zalewa sieć dezinformacją, nienawiścią i propagandą.

Sytuację ma pogarszać podejście korporacji Meta (zwłaszcza Facebooka), które w ostatnich miesiącach znacznie ograniczyło działania moderujące, jednocześnie odmawiając ujawnienia danych o skali usuwanej dezinformacji m.in. w Norwegii. W tym czasie tradycyjne media coraz bardziej tracą zasięgi organiczne, co wpływa na ich przychody i zdolność do pełnienia funkcji kontrolnej. To z kolei osłabia społeczną zdolność do odróżniania faktów od fałszu i sprzyja rozwojowi teorii spiskowych oraz utracie zaufania do instytucji.

Media społecznościowe źródłem dezinformacji?

Instytucje państwowe, w tym Instytut Badań Obronnych (FFI) i członkowie rządu, ostrzegają przed zagrożeniem ingerencji z zagranicy w wybory. Z raportu Medietilsynet z 2024 roku wynika, że tylko 13 proc. Norwegów potrafi odróżnić prawdę od fałszu w internecie, a 80 proc. dezinformacji pochodzi z mediów społecznościowych.

– Politycy są tego świadomi, a mimo to wciąż wybierają Meta i TikTok jako główne kanały w kampaniach wyborczych. W ten sposób wspierają platformy, które zarabiają na polaryzacji i manipulacji – mówi Jonas Floberg Åkre, dyrektor ds. komunikacji w Hudd.
Z aplikacji mogą skorzystać osoby od 15 roku życia.

Z aplikacji mogą skorzystać osoby od 15 roku życia.Materiały prasowe Hudd.

Rosnące zainteresowanie Hudd. Aplikacja ze wsparciem polityków

Ponad 120 tys. Norwegów zarejestrowało się już na platformie Hudd – norweskim odpowiedniku mediów społecznościowych, pozbawionym śledzących algorytmów i reklam zewnętrznych. Ministra cyfryzacji Karianne Tung została niedawno użytkowniczką numer 100 tys., wyrażając poparcie dla tej inicjatywy.

Hudd działa już we wszystkich 357 gminach Norwegii i wprowadza nowe funkcje do bezpośredniej komunikacji lokalnych władz z mieszkańcami. Latem platforma zostanie udostępniona także w Szwecji i Danii, a duńska prasa uznała ją za znaczącego gracza w regionie. – Tworzymy cyfrową przestrzeń opartą na nordyckich wartościach: zaufaniu, przejrzystości i wspólnocie. To zupełnie inna droga niż ta, którą oferują globalne korporacje promujące podziały i nadzór – zaznacza Åkre.
Hudd uruchomiono w listopadzie. Po dwóch miesiącach aplikacja była najpopularniejszą wśród użytkowników iOS, jak i urządzeń z Androidem w kategorii media społecznościowe.

Hudd uruchomiono w listopadzie. Po dwóch miesiącach aplikacja była najpopularniejszą wśród użytkowników iOS, jak i urządzeń z Androidem w kategorii media społecznościowe.Materiały prasowe Hudd

– Gdy partie decydują się prowadzić kampanię wyborczą za pośrednictwem platform takich jak Meta, oddają demokrację w ręce algorytmów, które celowo wywołują konflikty i dezinformację. Apelujemy, by wzięli za to odpowiedzialność i opowiedzieli się za cyfrową przyszłością, która wspiera demokrację – mówi Åkre.

Zdaniem autorów aplikacji, przed wyborami parlamentarnymi 2025 roku politycy muszą jasno określić swoje stanowisko. – Norwescy politycy mają teraz szansę pokazać, że priorytetem jest dla nich odpowiedzialność i przejrzystość. Czas wyznaczyć granice dla dominacji Big Tech – podsumowują twórcy Hudd.
Reklama
Gość
Wyślij
Komentarze:
Od najnowszych
Od najstarszych
Od najnowszych


Xx1

2 dni temu

Ludzie mają coś takiego jak rozum. Ciężko się tej państwowej propagandy słucha, wystarczy że ktoś jedno zdanie powie i już wiadomo co będzie mówił przez resztę czasu bo się to samo miliony razy słyszy. Ręce opadają jeśli się pomyśli do czego lewacy w europie doprowadzili i jak ślepi są nadal. Dla nich każdy kto myśli inaczej to faszysta. Tak ciężko zrozumieć że potrzebna jest prawica by zarabiać pieniądze i lewica by pilnowała by pracownicy nie byli wykorzystywani. Najgorsze jest to że oszołomy mieszają ideologię z polityka, to zawsze prowadzi do złego. O wartościach Skandynawów to Samiwie mogli by dużo powiedzieć. Byli i są traktowani jak Indianie w USA.

Nie tylko Norwegia szaleje. Unia Europejska zakłada kolejny kaganiec na twarze obywateli ...

youtu.be/6peTU1kivwQ?si=Ivpna0CNomq-Y6BI

Kiepski i znienawidzony przez mieszkańców Norwegii rząd ze strachu przed utratą władzy chce wyłączyć ludziom internet. Bo tam ludzie mogą się dowiedzieć przypadkiem co innego niż w mediach przychylnych grupie trzymającej władze.
Kto ogląda telewizję publiczną i słucha radia ten sam sobie szkodzi!!!
Ludzie zamknięci w rządowej bańce informacyjnej jednego jedynego słusznego przekazu telewizji na 3 litery. Nrk bbc cnn TVP to ludzie upośledzeni.
Dlatego każdy kto porzucił oglądanie jedynych słusznych treści jest dla rządzących wrogiem nr 1.
Bo myśli samodzielnie.
Docieka pyta szuka analizuje.

youtube.com/shorts/eG9wHGtPJEs?si=PcQYm6S8Ujh4Rc00

Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok