Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Rozlicz podatek za 2023

Polacy w Norwegii

Polska ekspansja na norweskim rynku kolejowym: Torpol Norge zawarł roczny kontrakt na 40 milionów koron

Hanna Jelec

02 sierpnia 2016 08:00

Udostępnij
na Facebooku
Polska ekspansja na norweskim rynku kolejowym: Torpol Norge zawarł roczny kontrakt na 40 milionów koron

Torpol to kolejna firma, która odniosła sukces na norweskim rynku. Fot. wikimedia.org/ CC-BY-SA-4.0/Jakub "Flyz1" Maciejewski

118 proc. zysków w ubiegłym roku i kolejne miliony koron na horyzoncie – tak brawurowo polska spółka Torpol wkracza na norweski rynek kolejowy. W lipcu firmie udało się podpisać roczny kontrakt o wartości ok. 40 mln koron. To inwestycja, która może być dla polskiej firmy szansą na pozyskanie nowych inwestorów w Skandynawii.
Polskie firmy na norweskim rynku radzą sobie dobrze. Kolejnym przykładem jest Torpol. Choć w Polsce podstawą działalności firmy są prace przy inwestycjach kolejowych, w Norwegii jeszcze do niedawna przyjmowali głównie zlecenia dotyczące infrastruktury tramwajowej. Dotychczasowe kontrakty Torpolu na rynku norweskim sięgnęły już 260 mln złotych, a w ubiegłym roku zyski w tym sektorze wzrosły aż o 118 proc. Takie działania pozwoliły przygotować spółkę do mocnego wejścia na norweski rynek kolejowy.

W czerwcu tego roku firma przyjęła zlecenie przebudowy układu torów stacji kolejowej w Hamar opiewające na 8,25 mln koron. Kontrakt, który spółka zawarła w poniedziałek z Jernbaneverket (Norweskie Koleje Państwowe), to już drugie udane zlecenie kolejowe Torpol Norge. Jak podaje jeden z portali giełdowych, zadaniem firmy będzie budowa urządzeń zabezpieczających linie Nordlandsbanen i Ofotbanen od miejscowości Steinkjer w kierunku północnym do Bjørnfjell w Północnej Norwegii. Kontrakt, który opiewa na ok. 40 mln koron, zakłada roczną współpracę z możliwością rozszerzenia na trzy lata.

Nowe perspektywy, nowe strategie

Rynek zagraniczny to wielkie możliwości, ale i wielkie wyzwania. Inwestycje w sprzęt czy spółki do przejęcia często wykluczają się z ekspansją zagraniczną. Jednak Torpol zamierza postawić na Skandynawię. W wypowiedzi dla rp.pl Grzegorz Grabowski, prezes Torpolu, określa sytuację na rynku norweskim jako „obiecujące perspektywy”. Duże przetargi, szczególnie te już zawarte, mogą oznaczać dla firmy wygraną na loterii. Jak mówi: „Pozyskanie kolejnego kontraktu kolejowego w Skandynawii jest ważnym elementem strategii rozwoju działalności Grupy Torpol. Liczymy, że nasza norweska spółka pozyska do końca roku kolejne kontrakty o wartości kilkudziesięciu milionów koron”. 

Warto zauważyć, że to, co w Polsce uchodziłoby za nieco mniejszy kontrakt, jest dużym wydarzeniem w realiach norweskich. Jak mówi nowy prezes spółki, zadania wykonywane w Norwegii mogą nieść za sobą także szansę na zlecenia w innych krajach skandynawskich. W Norwegii firma działa już od sześciu lat, może więc obserwować cały rynek skandynawski. Już w czerwcowym wywiadzie dla portalu giełdowego parkiet.pl prezes spółki zdradził, że Torpol szykuje się do złożenia oferty w przetargu na projekt budowy linii tramwajowej w Danii opiewający na ok. 200 mln euro.

Polska firma ma w Norwegii duże szanse?

Pierwszy kontrakt w Norwegii firma podpisała sześć lat temu. Później doszły kontrakty w Oslo. Według Torpolu, polskie firmy w Norwegii są dziś lepiej traktowane niż kilka lat temu, a formalna komunikacja między Torpolem a inwestorem odbywa się już tylko po norwesku. 

Sukces Polaków jest tym bardziej znaczący, że w Norwegii do przetargu zapraszane są jedynie firmy, które spełniają szczegółowo określone przez zleceniodawcę kryteria – standardy jakościowe i sprzętowe. Przystąpienie do przetargu nie jest łatwe, nie mówiąc już o wygraniu kontraktu. Warto jednak walczyć, bo w samej Norwegii możliwości jest wiele – Norweskie Linie Kolejowe planują kolejne inwestycje o wartości ok. 170 mld koron w ramach 10-letniego planu rewitalizacji i modernizacji norweskiej infrastruktury kolejowej. 

Mimo wielu prób, nam niestety nie udało się skontaktować z przedstawicielami firmy, by uzyskać ich komentarz. 


Źródła: rp.pl, rynek-kolejowy.pl
Reklama
Gość
Wyślij


Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok