Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Pozostało jeszcze:

5
DNI

do zakończenia rozliczeń podatkowych w Norwegii

Rozlicz podatek

Polacy w Norwegii

Jak ubezpieczyć samochód w Norwegii?

marta.filaber@mojanorwegia.pl

19 stycznia 2014 07:00

Udostępnij
na Facebooku
4
Jak ubezpieczyć samochód w Norwegii?


Wywiad z doradcą finansowym, Anetą Musiał, która odpowiedziała na pytania dotyczące ubezpieczenia samochodu w Norwegii.




MN: Czy ubezpieczenie samochodu w Norwegii jest obowiązkowe?


Aneta Musiał: Ubezpieczenie samochodu w Norwegii jest obowiązkowe i powinna to być pierwsza rzecz, która zostaje zrobiona po podpisaniu umowy kupna lub sprzedaży samochodu. Nowozakupionego samochodu nie można przerejestrować bez posiadania ważnego ubezpieczenia.

MN: Jakie ubezpieczenie samochodu wybrać? Czym różnią się ubezpieczenia ansvar, delkasko, kasko i superkasko?


Aneta Musiał: Wszystko zależy od marki i rocznika samochodu. Oczywiście najlepsze ubezpieczenie to superkasko. Można je wykupić dla samochodów nie starszych niż 8 lat. W skład tego ubezpieczenia wchodzą m.in. ubezpieczenie silnika i skrzyni biegów, a także koszt dorobienia kluczyków w razie zagubienia. Wiadomo, że przy nowych samochodach dorobienie kluczyków jest bardzo drogie, dlatego jeśli ktoś posiada auto nie starsze niz 8 lat, to zawsze polecam tę opcję.

Oczywiście kasko jest również bardzo korzystne, gdyż obejmuje pomoc drogową na terenie całej Europy i możliwość skorzystania z samochodu zastępczego do 14 dni (przy superkasko jest to do 30 dni).

Podstawowym ubezpieczeniem jest delkasko. Obejmuje ono pożar, kradzież, uszkodzenie szyby czy pomoc drogową w krajach skandynawskich. Niestety posiadając to ubezpieczenie nie ma możliwości otrzymania auta zastępczego.

Najniższym ubezpieczeniem jest ubezpieczenie od odpowiedzialności tzw. ansvar. Jest ono oczywiście najtańsze, ale niestety obejmuje niewiele. Jedyne, na co możemy liczyć, to odszkodowanie, jeśli zostaniemy poszkodowani w wypadku, o ile nastąpił uszczerbek na zdrowiu kierowcy lub pasażera, lub w przypadku śmierci.

Jeśli wypadek nastąpi z winy kierowcy to, niezależnie od rodzaju ubezpieczenia, koszty naprawy auta poszkodowanego pokrywa firma ubezpieczeniowa. Zaznaczam jednak, że przy wyborze ubezpieczenia od odpowiedzialnosci czy też delkasko, to koszty naprawy auta który spowodował wypadek bierze na siebie kierowca.


MN: Czym jest tzw. „egenandel"?

Aneta Musiał: Egenandel to wkład własny. Oznacza to, że w przypadku wypłacania odszkodowania, ubezpieczony ponosi koszty własne. Jeśli np. kierowca posiada ubezpieczenie kasko i ma zbitą szybę w samochodzie, to wkład własny wynosi 2.000 kr, a pozostałe koszty pokrywa firma ubezpieczeniowa. Wysokość wkładu własnego jest różna - im większa wartość zostanie wybrana, tym większe rabaty można otrzymać.

MN: Czy zniżki wypracowane w Polsce obowiązują w Norwegii?


Aneta Musiał: Większość firm ubezpieczeniowych nie respektuje już zniżek przeniesionych z Polski. Ubezpieczenie, które my polecamy w firmie Rein Forsikring akceptuje takie zniżki. Maksymalna wysokość zniżek, które można przenieść0 to 50% (nawet jeśli kierowca posiada wyższe zniżki w swoim kraju). Dodatkowo, każdemu nowemu kierowcy na dobry początek dajemy 20% zniżki!


Sprawdź jaka jest najkorzystniejsza oferta ubezpieczenia dla Twojego samochodu w Norwegii - wypełnij formularz, a skontaktuje się z Tobą polskojęzyczny konsultant.

Ubezpieczenie samochodu
foto: klikk.no



MN: Czy każda stłuczka oznacza utratę zniżek?


Aneta Musiał: Niestety, każda stłuczka może oznaczać stratę zniżek. Jest to uzależnione od tego, jak duże straty zostały poniesione. Poniżej w tabeli widać, o ile mogą zmniejszyć się nasze zniżki.  

% zniżek przed stłuczką:

Obnizenie zniżek o:

0%

40%

10%

30%

20%

30%

30%

30%

40%

30%

50%

30%

60%

30%

70% (  3 albo 5 lat)

30%

75% (1-5 lat)

15%

75% (+ 5 lat)

0%

80%

10%


Oczywiście istnieje również możliwość jednorazowej spłaty za spowodowaną szkodę i wówczas nie jest obniżany bonus za bezszkodową jazdę.

MN: A co z osobami, które nie są właścicielami samochodu, ale go użytkują? Czy ubezpieczenie obowiązuje także dla nich?

Aneta Musiał: Ubezpieczenie obowiązuje na samochód, niezależnie od tego kto go prowadzi. Wyjątkiem są osoby poniżej 25 roku życia. Takie osoby powinny posiadać dodatkowe ubezpieczenie.

MN: Czy można przenieść swoje zniżki na inną osobę?


Aneta Musiał: Zniżki można przenosić pomiędzy partnerami. Dodam także, że jeśli jeden ze współmałżonków posiada wyższą zniżkę, to przy rejestracji auta na partnera można przenieść i wykorzystać te zniżki zamiast zaczynać naliczanie od początku.


MN: Jakie ubezpieczenie należy wykupić, aby obowiązywało poza granicami Norwegii np. w Polsce?


Aneta Musiał: Każde ubezpieczenie samochodu obowiązuje poza granicami Norwegii, ale w przypadku potrzeby korzystania z pomocy drogowej,  tylko opcje kasko i superkasko dają takie możliwości.

MN: Czy na wyjazdy do Polski potrzebna jest "zielona karta"?

Aneta Musiał: W przypadku wyjazdu do Polski zielona karta nie obowiązuje i nie należy jej już wyrabiać. Zgodnie z Konwencja Wiedeńską taką kartę należy posiadać wybierając sie do Niemiec, Hiszpanii i Włoch, i to tylko w przypadku jeśli tablice rejestracyjne są starego modelu. Jeśli ubezpieczony posiada „nowe" tablice z oznaczeniem kraju i numerem rejestracyjnym, wówczas wybierając się w podróż po Europie nie mamy obowiązku posiadania zielonej karty.


MN: Czy ubezpieczenie zawiera pomoc drogową?

Aneta Musiał: Pomoc drogową zawierają ubezpieczenia delkasko, kasko i superkasko.
W przypadku wyboru ubezpieczenia delkasko pomoc drogowa, która jest wliczona w ubezpieczenie, obowiązuje na terenie wszystkich krajów skandynawskich. Przy ubezpieczeniach kasko i superkasko - pomoc drogowa jest jest dostępna na terenie całej Europy.


Po wezwaniu pomocy drogowej samochód zostaje przewieziony do najbliższego warsztatu. Wysokość egenandel, czyli wkładu własnego, przy zamówieniu lawety to tylko 500 koron. Brak ważnego ubezpieczenia w przypadku wezwania pomocy drogowej w Norwegii to koszt sięgający nawet 3 500 - 6000 koron.

Proszę pamietać, że tylko ubezpieczenie kasko i superkasko pokrywają koszty naprawy auta.


MN: Czy ubezpieczony ma prawo do samochodu zastępczego?


Aneta Musiał: Tak, ale tylko w przypadku posiadania ubezpieczenia kasko lub superkasko. W przypadku ubezpieczenia kasko istnieje możliwość wynajęcia samochodu do 14 dni, a w przypadku ubezpieczenia superkasko do 30 dni. Otrzymanie auta zastępczego następuje w przypadku kradzieży, kasacji auta, uszkodzenia silnika lub skrzyni biegów. Nie jest wówczas pobierana żadna opłata w postaci wkładu własnego. Auto zastępcze nie przysługuje w przypadku uszkodzenia szyby frontowej.

MN: Bardzo dziękujemy za rozmowę!


Zapytaj o ubezpieczenie Twojego samochodu w Norwegii TUTAJ


Zdjęcie frontowe: klikk.no




Reklama
Gość
Wyślij
Komentarze:
Od najnowszych
Od najstarszych
Od najnowszych


Aneta Musial

20-01-2014 08:52

witam ponownie Kamil,
nie przecze, ze znasz dobrze przepisy - sama osobiscie od kilku lat nie wyrabiam zielonej karty i nigdy nie mialam problemow z kontrola pojazdu zarejestrowanego w Norwegii czy to w Polsce czy w Niemczech, jednakze przepisy sa takie, ze zgodnie z Konwencja Wiedenska wszelkie pojazdy musza byc oznakowane literka N nie w formie naklejki ale na tablicy rejestracyjnej. Byc moze Niemcy bardziej zwracaja na to uwage, dlatego tez wiele osob ma problemy przy kontroli. Wiem to z doswiadczenia i z rozmow z wieloma osobami, ktore prosza mnie o przeslanie takiej karty, gdyz nie chca godzinami sie tlumaczyc. Jak zapewne sam dobrze wiesz w Polsce przy ubezpieczeniu auta kazdy dostaje potwierdzenie ubezpieczenia, ktory wozi ze soba- w Norwegii jest inaczej - tutaj nie ma zadnego potwierdzenia, gdyz wszystkie informacje o ubezpieczeniu sa dostepne po wpisaniu nr rejestracyjnego auta. Jednaze takiej informacji nie moze potwierdzic nikt inny poza granicami Norwegii - dlatego przy autach posiadajacych "stare" tablice rejestracyjne ZALECA sie wyrobienie zielonej karty.
Tak jak powiedziales Konwencja Wiedenska miala wiele aktualizacji i byc moze Niemcy bardziej niz inny kraj jest na to wyczulony - byc moze ja i Ty mielismy szczescie, ale niestety takiego szczescia nie mialo wiele osob - stad wiele zapytan w tej kwestii i artykul z wyjasnieniem.

Reasumujac prosze kliknac na link z informacja gdzie zielona karta obowiazuje www.tff.no/no/hoved/forside/gront-kort/

Ale tak jak mowilam to wszystko sie tyczy samochodow ktore sa oznakowane wg wymienionych wyzej przepisow, czyli posiadajacych "nowe" tablice rejestracyjne. Dodatkowo wybierajac sie do Niemiec, Hiszpanii czy Wloch i posiadajac tablice rejestracyjne starego typu nalezaloby wyrobic sobie zielona karte.

bmwx5 Grzegorz

19-01-2014 21:55

korzystam z ubezpieczenia w Rein fosikring , przenioslem sie z Trygg i place duzo mniej a pozatym duzo milsza obsluga ....

Ja polecam ,

Aneta Musial

19-01-2014 21:29

odpowiedz do Kamil odnosnie zielonej karty

FN-konvensjonen om veitrafikk er en internasjonal avtale som skal tjene til å forenkle internasjonal veitrafikk og øke sikkerheten på veiene gjennom standardisering av trafikkregler blant avtalepartene. Konvensjonen ble vedtatt i FNs økonomiske og sosiale råds konferanse om veitrafikk 7. oktober til 8. november 1968. Konferansen resulterte også i Konvensjonen om veitrafikkskilt og signaler. Avtalen administreres av FNs økonomiske kommisjon for Europa (ECE).
Sjåfører har fordel av avtalen ved at avtalepartene er forpliktet til å anerkjenne lovligheten av kjøretøy fra andre avtaleland. Noen krav må likevel være tilfredsstilt når man kjører utenfor registreringslandet:
• Biler må ha kjennemerke både foran og bak, mens motorsykler bare behøver å vise kjennemerket bak. Kjennemerket skal være med latinske bokstaver og med arabisk tallsystem. I tillegg kan kjennemerket ha et annet alfabet. Kjennemerket skal bestå av tall eller av bokstaver og tall. Bare bokstaver er ikke godkjent.
• Et skilt med registreringslandets nasjonalitetsmerke må vises bak på kjøretøyet. Kravene til dette skiltet er spesifisert i konvensjonens anneks 3. Der heter det at skal ha svart skrift på hvit oval bakgrunn eller være inkludert i selve kjennemerket. Hvis det er inkludert i kjennemerket skal det vises både foran og bak. Eksempel på kjennemerke med inkludert nasjonalitetsmerke er "EU skilt" som blir brukt i EU land, og norske kjennemerker med N og norsk flagg.
• Kjøretøyet må tilfredsstille alle tekniske krav som registreringslandet har fastsatt for å kunne kjøre på veiene. Motstridende tekniske krav (som f.eks. rattet på høyre eller venstre side) i avtalelandet der kjøretøyet blir brukt gjelder ikke.
• Sjåføren må ha med kjøretøyets vognkort. I tilfelle av at kjøretøyet ikke er registrert i sjåførens navn (som f.eks. en leiebil), skal sjåføren ha med bevis på retten til å besitte kjøretøyet.
Som følge av at EØS-land på avtalemessig grunnlag gjensidig har anerkjent en Grønt Kort-ordning er det ikke påkrevet å ta med Grønt Kort for nordmenn som skal feriere i norsk-registrert motorvogn i EØS-land. Trafikkforsikringsforeningen anbefaler likevel at du tar med deg Grønt Kort også ved kjøring i EØS-land. Praksis viser at de fleste trafikkulykker lettere lar seg løse hvis du kan fremvise Grønt Kort. Vær klar over at enkelte land (herunder Tyskland) krever det.

pati muzia

19-01-2014 19:44

artykul sponsorowany

Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok