Prezydenci miast i były prezydent
Szef norweskiej misji dyplomatycznej w Polsce, spotkał się m.in.z prezydentem Gdańska Pawłem Adamowiczem, prezydentem Gdyni Wojciechem Szczurkiem, wojewodą pomorskim Ryszardem Stachurskim i wicemarszałkiem pomorskim Wiesławem Byczkowskim. Ostatniego dnia wizyty spotkał się z byłym prezydentem Lechem Wałęsą.
W Gdyni, gdzie ambasador Klepsvik gościł 21. czerwca, odwiedził port, a z prezydentem Szczurkiem rozmawiał m.in. o współpracy pomiędzy miastami siostrzanymi Gdynią i Kristiansand oraz o realizowanej w Gdyni polityce edukacyjnej.
Karsten Klepsvik odwiedził też siedziby norweskich inwestorów w Polsce – firmę Jotun w Kowalach i biuro projektowe Havyard Design and Engineering Poland w Sopocie.
Stocznia
W czwartek, 20 czerwca Klepsvik, w towarzystwie radcy handlowego ambasady Kjella Arnego Nielsena oraz konsula honorowego Michała Rzeszewicza, złożył wizytę w gdańskiej Stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. W siedzibie stoczni z przyjęli ich przewodniczący Rady Nadzorczej Piotr Soyka, prezes Zarządu Andrzej Wojtkiewicz oraz Członek Zarządu Jan Paszkowski.
Norwescy goście wysłuchali prezentacji o historii i współczesności stoczni, oraz o aktualnie realizowanych projektach. W Stoczni Remontowej budowane są statki również dla klientów z Norwegii. Można tu wymienić chociażby promy zbudowane dla armatora Torghatten Nord, na które cięcie blach uruchomił osobiście premier Norwegii Jens Stoltenberg, czy będące w budowie nowoczesne promy o napędzie LNG dla armatora Norled.
Karstena Klepsvika interesowało wiele szczegółów związanych z ww. projektami, jak również aspekty finansowe produkcji. Po wysłuchaniu prezentacji stwierdził, że gdańska stocznia niewątpliwie stanowi silną konkurencją dla innych stoczni europejskich, w tym także stoczni norweskich. To ostatnie jednak nie jest wielkim problemem, gdyż zyskują na tym norwescy armatorzy. Ponadto wiele projektów realizowanych jest wspólnie. Np. kadłuby statków budowane w Gdańsku są potem wyposażane w stoczniach norweskich.
Wizyta w stoczni obejmowała także bezpośrednie oględziny budowanych jednostek różnego typu w poszczególnych fazach budowy: przy nabrzeżu, na płycie montażowej oraz na pochylni, w tym wspominane już promy gazowe dla Norwegii oraz statki typu Platform Supply Vessel budowane dla armatorów z USA i Szkocji.
Podsumowanie
Swoją wizytę w stoczni ambasador podsumował następująco:
- Jestem pod wielkim wrażeniem tego, co tu widziałem. To zupełnie inny obraz przemysłu stoczniowego, od tego, do którego przywykłem w Norwegii. U was zobaczyłem ten prawdziwy…
Na podstawie: PortalMorski, Ratusz, inne
To może Cię zainteresować