Norsk
|
Redakcja
|
25.06.2026 15:26
"Mangel på fornuft" eller "en nøkkelbeslutning"? Norge skal vurdere oljeutvinning i Arktis
Det norske selskapet Equinor ønsker å fortsette arbeidet med Wisting-feltet i Barentshavet. Prosjektet ble lagt på is i 2022 av økonomiske årsaker. Nå har selskapet sendt et forslag til program for miljøkonsekvensutredning ut på høring.
På bildet: en av Equinors installasjoner lokalisert i Barentshavet.
Fot. Ole Jørgen Bratland, materiały prasowe Equinor
Wisting skal bli det nordligste oljefeltet i Norges historie. Equinor opplyser at prosjektet kan gi staten store inntekter dersom det blir realisert. Den endelige investeringsbeslutningen skal tas mot slutten av 2027. Høringsperioden er satt til 16 uker.
Kontroversielt prosjekt vender tilbake. Ingen beslutning ennå
Equinor opplyser at det er gjort betydelige endringer siden prosjektet ble lagt på is i 2022. Trond Bokn, direktør for prosjektutvikling i selskapet, understreker imidlertid at det fortsatt gjenstår mye arbeid. Først etter dette kan man vurdere grunnlaget for en investeringsbeslutning. Den endelige avgjørelsen er fortsatt ikke tatt.
Selskapet har vurdert å forsyne feltet med strøm fra land. Bokn opplyste at dette alternativet ble forkastet fordi det ble ansett som teknisk utfordrende og kostbart. Equinor ønsker i stedet å jobbe videre med en løsning basert på en energieffektiv gassturbin. Dette skal være retningen for energiproduksjonen på feltet.
På bildet: en av de norske delene av Barentshavet.Foto: Richard Mortel fra Riyadh, Saudi-Arabia, CC BY 2.0, via Wikimedia Commons
Norske politikere reagerer. Strid om bruk av Arktis
Fremskrittspartiet (Frp) kaller Wisting et av de viktigste prosjektene på norsk sokkel. Kristoffer Sivertsen fra Frp uttalte at beslutningen om å droppe elektrifisering er fornuftig. Maren Grøthe fra Senterpartiet (Sp) mente at feltet kan støtte oljeproduksjonen og leverandøraktiviteten. Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) peker på prosjektets betydning for Nord-Norge, energisikkerhet og velstand i Europa.
Miljøpartiet De Grønne (MDG) har gått imot planene. Frøya Skjold Sjursæther kalte Wisting en "klimabombe i Arktis". Sosialistisk Venstreparti (SV) kritiserer også prosjektet og peker på konteksten med hetebølger i Europa. Grønn Ungdom kalte beslutningen om å gjenoppta planene for "helt uten fornuft".
Ressursutvinning i Arktis. Vil regjeringen endre mening?
I 2022 la Equinor Wisting på is fordi prosjektet ikke ble vurdert som lønnsomt nok. Den daværende olje- og energiministeren Terje Aasland sa da at han forsto behovet for å redusere kostnadene. I dag, som energiminister, er han fortsatt tilhenger av å utvikle feltet.
Norge fører også samtaler med EU om arktisk politikk. EU arbeider med en tilnærming som innebærer midlertidig stans i olje- og gassutvinning i Arktis. En oppdatert versjon av den arktiske planen skal være klar i september.
Hvordan vurderer du denne artikkelen?