Według minister edukacji Guri Melby rozszerzone prawo pozwoli uczniom, którzy nie zdali jednego lub więcej przedmiotów za pierwszym podejściem, doszkolić się i w końcu je zaliczyć.
flickr.com/ Venstre/ fot. Oda Scheel/ https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/
26 marca rząd przedstawił projekt reformy edukacji dla szkół ponadpodstawowych (videregående skole), który zakłada zniesienie limitu czasu poświęconego na naukę w szkole średniej i uwzględnienie w podstawie programowej tylko czterech ogólnych obowiązkowych przedmiotów.
Obecnie obowiązuje zasada, że uczniowie szkół średnich muszą zostać ich absolwentami w ciągu trzech lat. Jak zapewnia w rządowym
komunikacie minister edukacji Guri Melby, rozszerzone prawo pozwoli jednak osobom, które nie zdały jednego lub więcej przedmiotów za pierwszym podejściem, doszkolić się i w końcu je zaliczyć, a gminom i placówkom edukacyjnym zorganizować odpowiednio dostosowane do uczniów kursy. Rząd chce również, aby szkoły ściślej i bardziej systematycznie współpracowały z uczniami, którzy są często nieobecni lub w ich przypadku istnieje ryzyko porzucenia nauki.
Według danych Centralnego Biura Statystycznego (SSB) każdego roku do 5500 uczniów traci prawo do finansowanej ze środków publicznych szkoły średniej i po nieudanej próbie zaliczenia danego przedmiotu wielu musi zapisać się na prywatny egzamin. Najnowsza reforma ma im dać więcej szans na zdanie i tym samym ułatwić zakończenie edukacji.
Młodzi ludzie mają też mieć większe szanse na odbycie praktyk przygotowujących ich do wykonywania danego zawodu.
stock.adobe.com/standardowa
Nowy przedmiot nauczy krytycznego myślenia
Jeśli chodzi o przedmioty, we wspólnej podstawie programowej mają się znaleźć tylko język norweski, matematyka, język angielski i nowy przedmiot dotyczący demokracji. Dzięki czemu uczniowie zyskają więcej godzin na przedmioty programowe w ramach wybranej linii.
Nowy przedmiot nie ma jeszcze oficjalnej nazwy, ale zgodnie z zapowiedziami pomysłodawców reformy ma być przyszłościowy. – Będzie to przedmiot, na którym uczniowie będą mogli rozwijać kompetencje w zakresie demokracji, równości płci i naukowego myślenia. Nauczą się myśleć krytycznie i zdobędą wgląd w historię i kulturę. Będziemy zapraszać profesjonalistów z uniwersytetów i szkół wyższych oraz organizacje nauczycielskie do udziału w opracowywaniu nowego przedmiotu i do przedyskutowania tego, jak powinien wyglądać plan zajęć uczniów – mówi Melby.
Dyskusja dotycząca reformy odbędzie się w Stortingu wiosną tego roku, a minister edukacji ma nadzieję, że program będzie obowiązywać od jesieni 2022 roku.
07-04-2021 10:20
0
-6
Zgłoś
07-04-2021 06:16
0
-4
Zgłoś
07-04-2021 03:12
0
-3
Zgłoś
07-04-2021 01:30
3
0
Zgłoś