KAJLA napisał:
avgifter chyba 36 % takie mam info od ksiegowej
Z wszystkimi dodatkowymi kosztami mozna liczyc nawet do 50%. Ale minimum 35%
Avtalt årslønn (inkl. feriepenger)
Arbeidsgiveravgift (14,1 % av årslønn i sone 1, men lavere i andre soner)
Velferds- og sosiale tiltak (f.eks. julebord, julegave, sommeravslutning, lunsj, overtidsmat mv.)
Obligatorisk tjenestepensjon (minimum med innskuddsordning på 2 % av årslønn)
Yrkesskadeforsikring (lovpålagt forsikring)
Administrasjon (f.eks. rekruttering, registrering, opplæring og oppfølging av ansatte, regnskapstjenester ved lønnskjøring og lønnsinnberetning, revisors attestasjon av kontrolloppstillingen mv).
Reise (f.eks. bil- og diettgodtgjørelse, refusjon av reiseutlegg mv.)
Kontor og IT-drift (f.eks. kontorlokale, kontormøbler, parkering, mobiltelefon, verktøy, arbeidsklær, visittkort, PC, tekniske hjelpemidler mv.)
Det er antatt at lønnsrelaterte kostnader er på 20 – 25 % av avtalt årslønn, mens administrasjons- og driftskostnader utgjør 5 – 10 % av avtalt årslønn. Det innebærer at totale kostnader ved å ha ansatte er på mellom 25 % og 35 % av avtalt årslønn. Som følge av dette vil den gjennomsnittlige årslønnen på NOK 430 000 som nevnt overfor vil gi arbeidsgiver samlede kostnader på mellom NOK 537 500 og 580 500 (dvs. tilleggskostnader på mellom NOK 107 500 og 150 500 i dette tilfellet).