Finanse i kredyty
Wszystko o BankID, twoim wirtualnym podpisie i dowodzie tożsamości
3

Ponad trzy miliony Norwegów posługuje wirtualnym dowodem osobistym i elektronicznym podpisem w jednym. BankID jest niezbędne do sprawnego funkcjonowania w Norwegii, ale Polacy nadal podchodzą do niego z rezerwą. Wyjaśniamy dlaczego warto go mieć.
Tak jak w fizycznym świecie identyfikujemy się za pomocą dowodu osobistego, paszportu, prawa jazdy czy karty bankowej, tak w świecie wirtualnym Norwegowie używają BankID dla potwierdzenia tożsamości. I tak jak w fizycznym świecie używają długopisu do podpisywania się na dokumentach, tak online używają BankID do sygnowania dokumentów i wiadomości elektronicznych.
BankID to innymi słowy elektroniczna legitymacja, która pozwala na szybką identyfikację i podpisywanie się online. Za jej pomocą załatwimy zdalnie większość finansowych i urzędowych spraw.
BankID to innymi słowy elektroniczna legitymacja, która pozwala na szybką identyfikację i podpisywanie się online. Za jej pomocą załatwimy zdalnie większość finansowych i urzędowych spraw.
Do czego służy BankID?
Bank ID przydaje się szczególnie do kontaktów z instytucjami finansowymi i urzędami. Jest to w zasadzie klucz do setek usług oferowanych przez podmioty prywatne i norweskie państwo. Podanie o miejsce w przedszkolu, wiadomość do NAV-u, informację o zmianie miejsca zamieszkania, wniosek o pożyczkę, kupno nieruchomości, rejestrację samochodu i wiele innych operacji wykonamy dzięki niemu zza biurka. Ogromną zaletą wirtualnego identyfikatora jest to, że nie trzeba się z nikim spotykać osobiście ani korespondować pocztą. Wiele spraw da się załatwić zdalnie, na przykład z Polski.
Banki i urzędy
W tej chwili już ponad 3 miliony użytkowników w Norwegii posługuje się BankID – zarówno podmioty finansowe i firmy, jak i osoby indywidualne – a certyfikat jest wykorzystywany około miliona razy dziennie.
Norwegowie używają BankID najcześciej do operacji w bankach i do kontaktów z urzędami państwowymi, takimi, jak Skatteetaten.no, Altinn.no, NAV.no, helsenorge.no, vegvesen.no i Lånekassen. Stosuje go też coraz więcej lokalnych urzędów w gminach i okręgach.
Przydaje się zwłaszcza, jeśli często zmieniamy adres zamieszkania. Pozwala wtedy zachować ciągłość korespondencji z norweskimi urzędami, których nie musimy informować o zmianie adresu ani pocztą, ani osobiście. Za pomocą kodu możemy się zalogować np. do systemu Altinn.
Norwegowie używają BankID najcześciej do operacji w bankach i do kontaktów z urzędami państwowymi, takimi, jak Skatteetaten.no, Altinn.no, NAV.no, helsenorge.no, vegvesen.no i Lånekassen. Stosuje go też coraz więcej lokalnych urzędów w gminach i okręgach.
Przydaje się zwłaszcza, jeśli często zmieniamy adres zamieszkania. Pozwala wtedy zachować ciągłość korespondencji z norweskimi urzędami, których nie musimy informować o zmianie adresu ani pocztą, ani osobiście. Za pomocą kodu możemy się zalogować np. do systemu Altinn.

Logowanie do systemu Altinn.no za pomocą BankID
Źródło: MN
Przykładowe logowanie do Altinn:
- Z listy logowania wybierz Bank ID (zaznaczony na czerwono)
- W polu Fødselsnummer wprowadź swój numer personalny (11 cyfr)
- W polu Engangskode wprowadź swoje hasło (6 cyfr). Engangskode to ograniczony czasowo kod generowany przez token, aplikację mobilną albo usługę SMS-ową. Może się składać z cyfr i liczb, lub tylko z liczb. Przykładowy kod: 123456
Sklepy i organizacje
BankID obsługuje firma BankID Norge AS, której właścicielami są norweskie banki - i to one go wystawiają. Wirtualny identyfikator bazuje na ich wspólnej infrastrukturze nadzorowanej przez Finans Norge, organizację podmiotów sektora finansowgo.
Stosują go też sklepy i portale internetowe do obsługi zakupów i płatności online (kartą albo przez BankAxess). Dzięki BankID jesteśmy od razu identyfikowani jako ich konsumenci. Używają go także organizacje i kluby - wpisując kod członkowie uzyskują dostęp do zamkniętych stron.
Jest także stosowany jako elektroniczny podpis na umowach - równie wiążący jak odręczny podpis na papierze. Z nielicznymi wyjątkami, takimi jak spadek czy umowa najmu (które nadal wymagają odręcznego podpisu), BankID zastępuje więc długopis.
Stosują go też sklepy i portale internetowe do obsługi zakupów i płatności online (kartą albo przez BankAxess). Dzięki BankID jesteśmy od razu identyfikowani jako ich konsumenci. Używają go także organizacje i kluby - wpisując kod członkowie uzyskują dostęp do zamkniętych stron.
Jest także stosowany jako elektroniczny podpis na umowach - równie wiążący jak odręczny podpis na papierze. Z nielicznymi wyjątkami, takimi jak spadek czy umowa najmu (które nadal wymagają odręcznego podpisu), BankID zastępuje więc długopis.
Jak uzyskać BankID?
Elektroniczny identyfikator uzyskamy w swoim banku i możemy go potem użyć w każdym innym banku w Norwegii. Tu znajdziecie listę placówek, które go wystawiają i obsługują. Z dowodem potwierdzającym tożsamość zdjęciem (takim jak paszport) należy udać się do lokalnego oddziału i zgłosić chęć uzyskania BankID.
Procedura aktywacji jest prosta. Bank wydaje token (na zdjęciu frontowym). Po naciśnięciu strzałki wpisujemy w nim swój PIN (nadany przez bank). Następnie wpisujemy kod (który definiujemy sami przy pierwszym uruchomieniu tokena). Najczęściej przy logowaniu nie podaje się całego kodu, tylko kilka jego cyfr.
Procedura aktywacji jest prosta. Bank wydaje token (na zdjęciu frontowym). Po naciśnięciu strzałki wpisujemy w nim swój PIN (nadany przez bank). Następnie wpisujemy kod (który definiujemy sami przy pierwszym uruchomieniu tokena). Najczęściej przy logowaniu nie podaje się całego kodu, tylko kilka jego cyfr.
Reklama
To może Cię zainteresować
13
03-10-2022 18:17
0
0
Zgłoś
03-10-2022 18:16
0
0
Zgłoś