Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Rozlicz podatek za 2023

Finanse i kredyty

Elektroniczny dowód tożsamości w Norwegii: czym jest BankID

Monika Pianowska

26 sierpnia 2017 08:00

Udostępnij
na Facebooku
4
Elektroniczny dowód tożsamości w Norwegii: czym jest BankID

Token to urządzenie generujące kody do uwierzytelniania internetowych operacji bankowych. MN

Na forum MojejNorwegii pojawiają się pytania dotyczące BankID: m.in tego, jak je uzyskać i jak zacząć z niego korzystać. Dlatego dziś wyjaśniamy wszelkie wątpliwości związane z tym tematem.
Nasz czytelnik, p. DamianPitek, pisze na forum:

Witam, posiadam konto w DnB i chciałem dopytać, jak mogę zacząć korzystać z BankID. Skąd je mam w ogóle wziąć? Jak odbywa się ta cała czynność? Z góry dziękuję za pomoc.

Zdalnie i bez papierologii

BankID to elektroniczny rodzaj dowodu osobistego wykorzystywany do identyfikacji i składania podpisów przez internet. Jest niezbędny do sprawnego funkcjonowania w Norwegii, ponieważ państwo każdego roku rozszerza zakres spraw, jakie nie tylko można, ale niekiedy wręcz należy zrealizować online.

Obecnie BankID posługują się tam już ponad 3 miliony użytkowników, zarówno podmioty finansowe i firmy, jak i osoby indywidualne. W świecie wirtualnym potwierdza się za jego pomocą tożsamość, a także sygnuje dokumenty i wiadomości elektroniczne – zdalnie, rezygnując z tradycyjnej korespondencji i bez zbędnej papierologii.

W jakich sytuacjach przydaje się BankID?

W Norwegii elektroniczny identyfikator wykorzystuje się najczęściej do kontaktów z urzędami państwowymi, takimi jak Skatteetaten, Altinn, NAV czy Statens Vegvesen, oraz przy operacjach bankowych. Włącza je do użytku coraz więcej lokalnych urzędów w gminach i okręgach.
Stosują je również sklepy i portale internetowe – do obsługi zakupów i płatności online. Posiadaczy BankID identyfikują od razu jako swoich konsumentów. Jako elektroniczny podpis na niektórych umowach BankID jest równie wiążące, co jego odręczny wariant na namacalnym dokumencie.

Przydaje się zatem, gdy np. bez wychodzenia z domu, nawet nie przebywając w danym momencie w Norwegii, chcemy ubiegać się w NAV-ie o zasiłek, zarejestrować auto, złożyć w banku wniosek o pożyczkę czy formularz do Norweskiego Urzędu Podatkowego przez portal Altinn.

Jak uzyskać i aktywować BankID?

Elektroniczny identyfikator można uzyskać w banku, w którym posiada się konto, i wykorzystać go potem w każdym innym banku w Norwegii. Z dowodem potwierdzającym tożsamość zdjęciem (takim jak paszport) należy udać się do lokalnego oddziału i zgłosić chęć uzyskania BankID.
Później pozostaje już tylko aktywacja. Cała jej procedura jest prosta: bank wydaje token, po naciśnięciu strzałki trzeba wpisać w nim swój nowo nadany PIN, a następnie wklikać kod. Definiuje się go samemu przy pierwszym uruchomieniu tokena.

Token – urządzenie elektroniczne wydawane przez bank, generujące kody do uwierzytelniania internetowych operacji bankowych. Każdy token przypisany jest jednemu klientowi. Pozwala potwierdzać transakcje (np. przelewy, zlecenia stałe) oraz operacje administracyjne (np. zmianę uprawnień użytkownika) przy pomocy jednorazowego kodu. Posiada prostą klawiaturę numeryczną, strzałki do nawigacji, przycisk „kasuj” oraz wyświetlacz.

Jak wygląda logowanie z użyciem BankID?

Proces logowania wymaga podania numeru personalnego, hasła oraz kodu z tokena bankowego (generatora kodów otrzymywanego w banku, w którym posiada się rachunek).
Przykładowe logowanie do NAV:

1) Z listy logowania należy wybrać Bank ID
2) W polu Fødselsnummer trzeba wprowadzić swój numer personalny (11 cyfr)

Fødselsnummer/D-nummer – norweski odpowiednik numeru PESEL. D-nummer to tymczasowy numer personalny, fødselsnummer – stały.

3) Ostatnim krokiem jest wpisanie Engangskode, czyli ograniczonego czasowo kodu generowanego przez token, aplikację mobilną albo usługę SMS-ową. Może się on składać z cyfr i liczb lub tylko z liczb.
Reklama
Gość
Wyślij
Komentarze:
Od najnowszych
Od najstarszych
Od najnowszych


Onty_Ja_Gabriel_3.

18-09-2020 16:10

rio napisał:
Potrzebny jest również stały numer personalny. Z D-nummer nie jest mozliwe uzyskanie BankID.
Wierutna bzdura !!!
Kartę bankomatową ze zdjęciem można otrzymać bez względu na -D- lub -F- numer.
Tak tu jak i tam, trzeba niestety spełnić parę obowiązków administracyjnych i ekonomicznych oraz zasad obowiązujących w danym banku.
Ja swoją kartę ze zdjęciem i token, dostałem po CZTERECH MIESIĄCACH LEGALNEJ PRACY właśnie na -D- numerze.
Jednak ja spełniałem wszystkie żądane przez Bank wymagania.
Przy okazji, karta ze zdjęciem jak i token NIE SĄ ZA DARMO !.
Za tą usługę, trzeba niestety płacić i to co roku.
Kwota ta wynosi ponad 400 koron rocznie.

Lukasz Staszewski

18-09-2020 13:29

3 razy musisz wpisać 111 i zatwierdzić ok

nik1

17-09-2020 19:36

witam jak sprawdzić ważność tokena

rio

17-04-2018 18:37

Potrzebny jest również stały numer personalny. Z D-nummer nie jest mozliwe uzyskanie BankID.

Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok