Dziewięcioletnie dzieci będą uczyć się programowania. Oslo wyda na to 200 milionów koron

Już dziewięcioletnie dzieci będą uczyć się kodowania. Fot. fotolia - royalty free
Zaczynają od Scratcha
Zaczynają od pracy w języku Scratch, w którym operują obrazkami i blokami poleceń, a nie samym tekstem.
– Dzięki temu łatwiej jest uczniom zrozumieć podstawowe zasady programowania oraz to, w jaki sposób program jest zbudowany – mówi nauczycielka Bergljot Tjønn.
W pilotażowym programie wprowadzającym programowanie jako przedmiot do wyboru uczestniczy 155 norweskich szkół (ungdomsskoler).
Programowanie od małego
– Od nowego roku zamierzamy wprowadzić naukę programowania dla wszystkich uczniów czwartej klasy – opowiada Tone Tellevik Dahl, która w radzie miasta Oslo odpowiada za edukację. – Poza tym przeznaczyliśmy 42 miliony koron na pomoce cyfrowe w przedszkolach.
Kodowanie powinno być obowiązkową częścią wykształcenia podstawowego. Powinno być postrzegane jak język ojczysty, nie jak język obcy.
Dziewczyny też kodują
– Kodowannie powinno być obowiązkową częścią wykształcenia podstawowego – pisze Tajik w artykule dla Aftenposten. – Powinno być postrzegane jak język ojczysty, nie jak język obcy.Była minister kultury uważa również, że należy zerwać ze stereotypem, zgodnie z którym programowanie jest zajęciem raczej dla chłopców. Chodzi o to, by zachęcić także dziewczynki do zgłębiania tajników kodowania.
– Liczby mówią jasno: musimy podjąć szczególne kroki, żeby zwiększyć udział kobiet w branży informatycznej – apeluje Hadia Tajik. – Inicjatywa, taka jak: „Jenter Koder” [pol. „Dziewczyny Kodują” – przyp.red.] skierowana szczególnie do młodych dziewcząt, powinna inspirować, motywować i uczyć nasze córki i młodsze siostry, by zajęły miejsca tuż obok swoich braci i kolegów.
Kompetencje nauczycieli kluczowym czynnikiem
– Działania rady miasta Oslo świadczą o tym, że na poważnie traktuje ona przygotowywanie uczniów do życia w świecie za kilka lat – twierdzi Heidi Austlid, dyrektor IKT-Norge (norweskiej organizacji branży teleinformatycznej – przyp. red.). – Należy jednak pamiętać o zapewnieniu dobrej infrastruktury, która przekształci szkoły w nowoczesne miejsca pracy. Cyfrowe pomoce naukowe powinny być używane w celu dopasowania kształcenia do indywidualnych potrzeb dziecka. Kluczowym czynnikiem jest też zadbanie o dobre kompetencje cyfrowe wśród nauczycieli – podkreśla Austlid.
Podobnego zdania jest Tone Tellevik Dahl z rady miasta.– Podniesienie cyfrowych kompetencji w szkołach to nie tylko zapewnienie i-Padów dla wszystkich uczniów – uważa Dahl. – Chcemy wyszkolić nauczycieli, i zobaczyć, w jaki sposób technologia może wpłynąć na efektywność ich pracy.
Norwegia nie jest pierwszym krajem, który dostrzegł potrzebę wprowadzenia nauki programowania już w tak młodym wieku. W Finlandii elementy programowania zostały włączone w program nauczania matematyki, a uczniowie w Szwecji będą się go uczyć w ramach matematyki i techniki od przyszłego roku.
„Mistrzowie Kodowania” w Polsce
Źródło: Aftenposten.no, mistrzowiekodowania.pl

To może Cię zainteresować