Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu
Czytelnia

Złe wybory młodych Norwegów?

agnieszka.kujawa@mojanorwegia.pl

04 września 2014 10:27

Udostępnij
na Facebooku
Złe wybory młodych Norwegów?



Ponad pół roku temu OECD wyraziła swoje zaniepokojenie norweskim stanem inwestycji i kampanii na rzecz uczenia się przedmiotów ścisłych.


OECD to Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju utworzona w roku 1960. Skupia 34 wysoko rozwinięte, demokratyczne państwa. Raport przygotowany przez tę instytucję, już został przedstawiony pięciu norweskim ministerstwom. Dokument dotarł również do ministra edukacji. Torbjørn Røe Isaksen ma dziś popołudniu przedstawić strategię zwiększenia umiejętności matematycznych wśród młodzieży. 


Torbjørn Røe Isaksen
foto: wikimedia.org 


Zły wybór? 

Raport zatytułowany „OECD Skills Strategy Action Report Norway” poświęca dużo miejsca na analizę jak norweskie władze mogą zachęcić młodych ludzi do wyboru takiego wykształcenia jakiego potrzebuje społeczeństwo. Efekty mają przyczynić się do szybkiego wzrostu gospodarczego. W kraju brakuje specjalistów w dziedzinach nowych technologii, inżynierii i matematyki. Jednak nadal zbyt mało uczniów kształci się w tych specjalnościach. Według przeprowadzonych ankiet, jedynie 34% norweskich piętnastolatków myśli o karierze związanej z przedmiotami ścisłymi. 


nauka matematyki
foto: pixabay.com 


OECD twierdzi, że rząd musi także uzyskać więcej ludzi pracujących w sektorze zdrowia. Szczególne braki notuje się w dziedzinie opieki nad starszymi ludźmi. Norwegia musi sprowadzać specjalistów z zagranicy. 


Mniej miejsc na studiach 

OECD wskazuje również na fakt, że norweski system wynagrodzeń w małym stopniu odzwierciedla zapotrzebowanie na zawody, w których brakuje specjalistów. 

 – Pracodawcy i pracownicy edukacji powinni pomyśleć nad silniejszymi bodźcami aby zachęcić jednostkę do wyboru określonego zawodu lub zdobycia potrzebnego wykształcenia. Mogą być to np. możliwości awansu, konkurencyjna wysokość zarobków, motywujące stypendia – pisze w raporcie OECD.

Jednym z pomysłów na zmianę sytuacji jest według organizacji zmniejszenie liczby dostępnych miejsc na studiach, na które jest mniejsze zapotrzebowanie w społeczeństwie. Uważają również, ze programy edukacyjne jako całość muszą być bardziej dostosowane do potrzeb rynku. 


twierdzenia matematyczne
foto: pixabay.com 

OECD ostrzega, że Norwegia ma również zbyt mało przedsiębiorców. Badania pokazują, że większość obywateli nie czuje się na siłach bądź nie ma wiedzy potrzebnej do rozpoczęcia własnej działalności gospodarczej. Raport zwraca również uwagę na fakt, że by stworzyć dobry klimat dla rozwoju przedsiębiorczości, należy inwestować w innowacje. Większy nacisk trzeba również położyć na nauczanie przedsiębiorczości w szkołach i na uczelniach.


źródło: aftenposten.no
źródło zdjęcia frontowego: wikimedia.org - Jallinson01 - public domain


Reklama
Gość
Wyślij


Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok