Zagraniczne ciężarówki nie wjadą na zaśnieżone, górskie drogi? [Aktualizacja]
![Zagraniczne ciężarówki nie wjadą na zaśnieżone, górskie drogi? [Aktualizacja]](https://images.mncdn.pl/images/slider/normal_96154_d0a55_rehuraisio_truck_pyhäjärvi.jpg?resizeimage=h:277,w:738,t:c?resizeimage=w:500,r:1.77,t:c)
Bezpieczeństwo na drogach przede wszystkim - norweski rząd rozważa wprowadzenie zakazu, który zmniejszy liczbę wypadków, ale zagrozi wolnej konkurencji.
Zagraniczne ciężarówki mają mniej kół niż norweskie, przez co gorzej sprawdzają się w warunkach zimowych. Z powodu wypadków, do których doszło z udziałem tych pojazdów, Ministerstwo Transportu rozważa zakazanie im przejazdu przez górskie przełęcze.
Zagraniczne ciężarówki nie dorównują skandynawskim
Gdy Åge Kristiansen z punktu kontrolnego Taraldrud znajdującego się na trasie E6, na południe od Oslo, sprawdza zagraniczną ciężarówkę, zawsze napotyka ten sam problem.
- Znowu się zaczyna – kolejny zagraniczny pojazd dwuosiowy, który jest nieprzystosowany do naszych warunków – mówi.
Trasa E6; fot. wikipedia.org
Zagraniczne tiry wyposażone są w o jedną oś mniej niż pojazdy norweskie lub szwedzkie. Dlatego też dużo gorzej sprawdzają się zimą, gdy drogi są śliskie.
- Z naszego doświadczenia wynika, że zagraniczne pojazdy nie sprawdzają się w warunkach zimowych, gdy przyczepność jest bardzo słaba. Powodem komplikacji jest zbyt mały nacisk na wale napędowym, przez co po zatrzymaniu kierowcy mają problem z ponownym ruszeniem. Zatrzymują się, a przez to są przyczyną korków. Tiry z zagranicy mogą być ewentualnie wyposażone w łańcuchy, jednak i tak nie będą w stanie dorównać pojazdom norweskim czy szwedzkim – opowiada Kristiansen.
Tak zwany wózek, będący elementem podwozia pojazdu, na którym zamocowane są osie z kołami, służy rozłożeniu całkowitej masy ciężarówki. Wciśnięcie jednego przycisku sprawia, że masa napierająca na tylne koła tira wyposażonego w takie udogodnienie wzrasta o dziewięć ton. Dzięki temu kierowca nie ma problemów z ruszeniem z miejsca nawet wtedy, gdy warunki drogowe nie sprzyjają.
fot. fotolia.pl
"Nie" dla zagranicznych tirów na górskich drogach?
- Rozważamy wprowadzenie okresowego zakazu wjazdu nieprzystosowanych pojazdów na górskie trasy – mówi wiceminister Transportu i Komunikacji, Bård Hoksrud.
- Wprowadzenie takiego zakazu jest dość drastycznym obostrzeniem. Należy jednak zauważyć, że dopuszczenie do ruchu drogowego nieprzystosowanych pojazdów, może być powodem wielu niebezpiecznych wypadków i kolizji – komentuje Hoksrud.
Knut Danielsen z drogówki w Nordland jest bardzo zadowolony z poczynań norweskiego rządu.
- O tym problemie dyskutujemy już od kilku lat i jeśli zakaz wejdzie w życie, przyjmiemy go z ogromną radością – mówi Danielsen.
fot. fotolia.pl
Bezpieczeństwo bezpieczeństwem, ale co z konkurencją?
Danielsen popiera obostrzenia ze względu na bezpieczeństwo.
- Jest to doskonałe rozwiązanie komunikacyjne, które mimo wszystko nie powinno obowiązywać przez cały rok. Wystarczy, by zakaz funkcjonował tylko w określonej porze roku i na szczególnie niebezpiecznych odcinkach dróg – podsumowuje.
Członkowie Konfederacji Norweskich Przedsiębiorców nie są równie pozytywnie nastawieni do zakazu. Obawiają się, że jeśli zagraniczne ciężarówki nie będą wjeżdżały do Norwegii, uniemożliwi to wolną konkurencję.
Czy wprowadzenie tak radykalnych zmian w ruchu drogowym jest realne?
Trudności polskiej ciężarówki z wjazdem na wzniesienie. Kierowca pokonywał odległość 250 metrów przez 25 minut:
Źródła: nrk.no/wikipedia.org/fotolia.pl
Zdjęcie frontowe: wikimedia.org - Antti Leppänen - Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0
To może Cię zainteresować
15-01-2015 23:36
1
0
Zgłoś
15-01-2015 21:00
1
0
Zgłoś
15-01-2015 19:57
1
0
Zgłoś
15-01-2015 18:07
1
0
Zgłoś
15-01-2015 13:59
0
-1
Zgłoś
15-01-2015 12:41
1
0
Zgłoś
15-01-2015 12:25
0
0
Zgłoś