
Są pieniądze na budowę
Rząd ogłosił właśnie, że przeznaczy miliard koron na budowę tunelu dla statków pod półwyspem Stad w województwie (fylke) Sogn og Fjordane. Projekt ten będzie częścią Narodowego planu transportowego (Nasjonal transportplan), który rząd zaprezentuje oficjalnie w Stortingu 12. kwietnia.
Jak powiedział premier Jens Stoltenberg, to ważny projekt, który przyczyni się do poprawy komunikacji i większego bezpieczeństwa na zachodnim wybrzeżu.
- Puszczamy w ruch projekt zupełnie nowatorski i przełomowy - ogłosił premier i podkreślił, że budowy tunelu życzyła sobie lokalna społeczność, a rząd, poprzez przyznanie środków na realizację tej inwestycji, pokazał, jak ważne dla niego jest norweskie wybrzeże i żegluga przybrzeżna.
- Ten projekt to część zakrojonej na dużą skalę strategii inwestowania w rozwój portów i tras żeglugowych, co, jak mamy nadzieję, przyczyni się do dalszego wzrostu gospodarczego wzdłuż wybrzeży.
![]() |
Wizualizacja wylotu tunelu. Il. skipstunnel.no |
Budowa tunelu ma ruszyć w roku 2018. Daty zakończenia projektu na razie nie określono.
Koszt inwestycji oszacowano na około 1,7 miliarda koron.
Niebezpieczne wody
Morze w okolicach Stad, czyli u wybrzeży gminy Selje na północy Sogn og Fjordane, to jeden z najtrudniejszych do nawigacji i najbardziej narażonych na kaprysy pogody obszarów morskich w Europie, porównywalny jedynie z Hebrydami na północy Szkocji. Nieraz występują tam fale o wysokości 33 metrów. W ciągu ostatnich stu lat około setki osób straciło na tych wodach życie.
![]() |
To w tym miejscu pod górzystym półwyspem Stad przejdzie tunel dla statków |
Śmiały projekt
Celem projektu jest umożliwienie statkom przepływania pod półwyspem Stad i dzięki temu unikania żeglugi wokół niego, przez niespokojne i niebezpieczne wody. Pozwoli też znacznie skrócić czas żeglugi pomiędzy Stavanger lub Bergen, a Ålesund i Molde.
Po raz pierwszy pomysł wydrążenia takiego tunelu pojawił się już w latach 70. XIX wieku, a potem był wielokrotnie podnoszony przez marynarzy i armatorów. Ale, jak widać, od pomysłu do realizacji długa droga, być może nawet wyniesie ona okrągłe 150 lat.
Kiedy projekt zaczął być rozważany na poważnie, brano pod uwagę kilka możliwych wariantów. Ostatecznie zdecydowano się na opcję Kjødepollen - Moldefjorden (patrz -> mapka), gdyż w tym miejscu półwysep Stad jest najwęższy, a zatem budowa będzie najmniej kosztowna.
![]() |
Czarną kreską zaznaczono planowany przebieg tunelu. |
Parametry techniczne
Tunel będzie miał długość około 1800 metrów, wysokość 33 metrów, szerokość 21,5 metra oraz 12 metrów głębokości. Pierwotnie planowano, że będą mogły nim przepływać statki o tonażu do 5 000 ton brutto, ale w najnowszych projektach rozważany jest wariant, zgodnie z którym tunel mógłby być dostępny również dla większych jednostek, jakich jak np. statki Hurtigruty o tonażu do 16 000 BRT.
![]() |
Przekrój przez planowany tunel. Il. Kystverket |
"Początek nowej epoki"
Wśród osób związanych z żeglugą przybrzeżną, a także wśród polityków, po ogłoszeniu przez premiera Stoltenberga, że finansowanie tunelu pod półwyspem Stad zostało ujęte w Narodowym programie transportowym, zapanował nastrój euforii:
- To cudownie, że znalazły się pieniądze na budowę tunelu dla statków w Stad - powiedział Arne Sortevik z Partii Postępu (Frp), członek parlamentarnej komisji transportu. - Frp od dawna o to walczyła. Tunel Stad to ważny narodowy projekt.
- To sen, który staje się rzeczywistością - mówił, nie kryjąc wzruszenia, Jan Helgøy, wójt sąsiadującej z gminą Selje gminy Vanylven. - To była długa walka, ale to, co stanie się teraz, będzie niemal początkiem nowej epoki.
Zobaczcie film o planowanym tunelu!
Na podstawie: Dagens Næringsliv, Kystverket, skipstunnel.no
To może Cię zainteresować
28-03-2013 12:15
0
-3
Zgłoś
27-03-2013 19:57
0
-5
Zgłoś