Strzeż się tunelu

Aż 42 z 1100 norweskich tuneli stanowi zagrożenie dla kierowców
Wczoraj miał miejsce pożar Gudvangstunellen. W tunelu znajdował się autobus z turystami, 5 osób jest ciężko rannych. W wyniku zniszczeń tunel zostanie zamknięty na co najmniej 6 tygodni. Ten niebezpieczny wypadek po raz kolejny zwraca uwagę na poważny problem jakim są zaniedbane tunele w Norwegii. Na największe niebezpieczeństwo są narażeni kierowcy dużych pojazdów.
- Mamy ogromne szczęście, że jeszcze nie doszło do poważnych wypadków - twierdzi Norweski Związek Samochodów Ciężarowych.
Wysokie sufity
Aż 42 z 1100 tuneli rozsianych po całej Norwegii stanowi zagrożenie dla kierowców.
- Jazda w tunelu jest bezpieczniejsza niż na normalnej drodze, jest tam znacznie mniej wypadków - mówi inżynier Gudmund Nilsen ze Statens Vegvesen (Państwowy Zarząd Dróg).
Nilsen przyznaje, ze 42 z 1100 norweskich tuneli można określić mianem "ryzykownych". Aż 44 proc. wszystkich pożarów tuneli w ciągu roku ma miejsce właśnie w tej feralnej czterdziestce. Część tuneli wykopanych pod wodą również zalicza się do tej niebezpiecznej grupy.
foto: wikipedia.org
Niebezpieczne tunele mają pewne cechy wspólne: wysokie sufity oraz dużą długość. Wysokie sufity prowadzą do wzmożonego ruchu ciężarówek i autobusów, co zwiększa ryzyko wystąpienia pożaru, zwłaszcza jeśli pojazd ciężarowy jest niesprawny.
Ostre hamowanie
Aż 30 z 42 tuneli to tunele wykopane pod wodą. Im tunel dłuższy, bardziej stromy czy stary, tym wyższe jest ryzyko spowodowania w nim przypadkowego pożaru. Pożar może być wywołany bardzo łatwo, nawet przez zbyt gwałtowne zahamowanie.
W 2007 wprowadzono przepisy dotyczące bezpieczeństwa w tunelach. Gdy norweski zarząd dróg rozpoczął ich renowację, okazało się, że aż 200 jest niebezpiecznych.
- Wiele tuneli nie spełnia wszystkich wymagań, ale nie można powiedzieć, że stanowią zagrożenie. W jednym tunelu są większe niedociągnięcia, w innym mniejsze - broni się Nilsen.
Państwowy Zarząd Dróg obiecuje, że do końca 2015 roku, 30 z wadliwych tuneli ma zostać naprawionych. Ma to kosztować około 8 miliardów koron. Naprawa pozostałych ma potrwać do kwietnia 2019.
Źródło: nrk.no, vg.no
Zdjęcie frontowe: wikimedia.org - Peter Fiskerstrand - Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported, 2.5 Generic, 2.0 Generic and 1.0
To może Cię zainteresować
12-08-2015 18:15
0
0
Zgłoś