Wkrótce w tunelu Festningstunnelen zostanie zamknięte dla ruchu samochodów dwa z sześciu znajdujących się tam pasów.
O pracach, które zaczną się za niecały miesiąc w Bjørvika można powiedzieć dwie rzeczy. Że będą one spektakularne. I że będą bolesne.
Połączenie tuneli
Żywo dyskutowany tunel podwodny - nowe połączenie drogowe przez centrum - będzie wkrótce gotowy. 26. października zaczynają się prace nad połączeniem go z istniejącym Festningstunnelen.Cała operacja będzie miała znaczące skutki dla ruchu w Oslo. Ci, którzy już dziś narzekają na stanie w dużych korkach, najmądrzej zrobią, jeśli na pół roku zostawią swój samochód na parkingu.

Prace budowlane spowodują bowiem, że ruch samochodów będzie musiał być ograniczony do dwóch pasów w każdym kierunku w stosunku do dzisiejszych trzech. W związku z tym w tunelu będzie miejsce dla 2000 samochodów mniej na godzinę w godzinach szczytu. Zarząd dróg w Norwegii nie kryje, że ta sytuacja będzie bolesna dla posiadaczy samochodów.
Jak u dentysty
-Mówiąc to w języku dentystów - będzie gorzej, zanim zrobi się lepiej, mówi szef projektu Svein Røed z Zarządu dróg.-Będzie to jak długie wiercenie w zębie, dodaje doradca do spraw komunikacji, Kjell Solem.
Chaos związany z budową tunelu na pewno przeniesie się na sieć komunikacyjną w centrum miasta i w jego okolicach. Røed i Solem zastanawiają się, jak wiele osób „przerzuci" się w tej sytuacji na transport publiczny.
- Sądzimy, że ta sytuacja zmieni przyzwyczajenia związane z transportem u ludzi, mówi Røed.
Kwestie fundamentów
Przejdźmy do bardziej spektakularnej strony projektu: Aby połączyć oba tunele, nie wystarczy jedynie wbić w ziemię betonowej ściany. Jezdnia tunelu Festningstunnelen leży dużo wyżej niż jezdnia tunelu podwodnego.Dlatego też koniecznym było wykopanie swoistego „lochu" pod betonową ławą fundamentową tunelu Festningstunnelen - pustej przestrzeni o długości stu i wysokości czterech metrów, stanowiącej przedłużenie tunelu podwodnego.
Teraz ława fundamentowa tunelu Festningstunnelen zostanie w jednym miejscu przecięta, tak by jezdnia mogła opaść ukośnie na niższy poziom (poziom jezdni tunelu podwodnego).
Koniec prac za rok
Kiedy ta operacja zostanie zakończona, trasa przebiegająca przez oba tunele będzie gotowa. W marcu/kwietniu będzie możliwe przejechanie przez tunel z Framnes do Ryen. Ale nie będzie można jechać w odwrotnym kierunku. Dopiero na wiosnę zaczną się prace związane z połączeniem nitek tunelu podwodnego biegnących w kierunku zachodnim, a za rok już cały tunel będzie otwarty dla ruchu samochodowego.Źródło: www.aftenposten.no

Reklama
To może Cię zainteresować