Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu
2
Opłaty drogowe sfinansują rozwój kolei?

 
 Fot. Leif Olestad
Minister transportu, Marit Arnstad z Partii Centrum (Sp), rozważa przeznaczenie pieniędzy z opłat drogowych (bompenger) na poprawę oferty transportu kolejowego. Minister poprosiła o zaopiniowanie projektu Krajową Dyrekcję Dróg (Vegdirektoratet) oraz Zarząd Infrastruktury Kolejowej (Jernbaneverket). Oceny obydwu instancji będą znane jesienią.


Sam pomysł nie jest nowy. Organizacje na rzecz ochrony środowiska już od dłuższego czasu lobbują za takim rozwiązaniem i nie są w tym odosobnione. Mianowana przez rząd speckomisja kolejowa (Jernbanegruppa) przedstawiła w ubiegłym roku raport, w którym pieniądze z opłat drogowych były wymieniane jako jedno z możliwych źródeł finansowania przyszłych projektów kolejowych, z których przynajmniej część wymaga naprawdę sporych nakładów.

Konkluzja speckomisji brzmiała tak, że prawo zezwala na to, by pieniądze pobrane od kierowców za przejazdy drogami, czy wjazdy do miast były wykorzystywane na rozbudowę infrastruktury kolejowej, jeśli rozbudowa ta ma prowadzić do poprawy łącznej oferty transportu publicznego.

Mimo to w rozmowie z czasopismem kolejowym Jernbanemagasinet minister Arnstad przyznała, że „wykorzystanie opłat drogowych na rozbudowę kolei sytuuje się w szarej strefie prawnej, zwłaszcza poza dużymi miastami.”

Arnstad mówi, że prośby o zgodę na finansowanie kolei z opłat drogowych napływają z różnych lokalnych ośrodków. Między innymi radny sejmiku wojewódzkiego północnego Trøndelagu, Tor Erik Jensen (Høyre), już w 2010 roku zadeklarował, że chętnie użyłby tych pieniędzy na rozbudowę infrastruktury kolejowej.

Pytanie, co o całej sprawie sądzą same „źródła finansowania”, czyli kierowcy?


Źródło: Aftenposten

 

 


Reklama
Gość
Wyślij
Komentarze:
Od najnowszych
Od najstarszych
Od najnowszych


brzy dal

10-09-2012 21:58

...czesto

gesto,korzystam

z nsb. i nie bardzo rozumiem

co niby wymaga rozwoju ? wagony wygodne

duzo miejsca na nogi,kible czyste,specjalne miejsca na

duze bagaze.przesiadki dograne czasowo i peronowo.ceny:

w minipris za 199nok mozna przejechac polowe no. no i do tego

te bonusy,np: sovepakke w nocnym z oslo do stavanger...zeby tylko gorzej nie bylo!

Yatsek :)

10-09-2012 21:36

Daro.gda napisał:
[quote]a moze by tak zainwestowac te ciulane od lat 70-tych grosiki za sprzedaz gazu i ropy w infrastrukture owcojebcy
fundusz olejowy zalozyli dopiero w latach 90 a Ci tutaj od zawsze chca uwolnic ropne koronki i zaczac w koncu budowac i kupowac )))
www.frp.no/no/Nyheter/?folderpagesize=6

na swojej stronie maja nawet kalkulator ile czego mozna kupic z petrokoronek.....
www.oljefondet.no/#/kalkulator
a fundusz olejowy raczej tak szybko nie wyschnie... przybywa go w tempe 5700nok na sekunde )

Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok