„Nie zdążyłam...” czy nie chciałam zostać matką?

Na oficjalnej stronie fundacji można przeczytać, że kampania miała na celu przedstawienie macierzyństwa jako szczególnej wartości, z której wiele współczesnych kobiet rezygnuje na rzecz robienia kariery, dbania o warunki materialne czy wybrania innego, wygodniejszego sposobu życia. Spot zwraca również uwagę na odkładania decyzji o dziecku „na potem”, przegapiając często najlepszy moment na założenie rodziny. Wiele kobiet poczuło się jednak dotkniętych sposobem, w jaki została pokazana bezdzietna bohaterka tego krótkiego filmu. Przeciwnicy spotu twierdzą, że kampania jest kompletnie oderwana od rzeczywistości oraz że Polka, która nie decyduje się na urodzenie dziecka często nadal jest postrzegana jako ktoś, kto nie wypełnił w swoim życiu bardzo ważnej społecznej roli. Nawet jeśli decyzja o pozostaniu bezdzietnym jest czyimś świadomym wyborem, często szuka się powodów gdzie indziej. Zwolennicy przekonują jednak, że spot ukazuje realny problem kobiet, które nieustannie gonią za swoją samorealizacją i zbyt późno przypominają sobie o ważnej i naturalnej części życia jaką jest macierzyństwo.
Ten krótki film wywołał u niektórych internautów oburzenie, poczucie winy, niespełnienia czy inne negatywne emocje. Spot na pewno prowokuje do dyskusji, tylko czy stawianie w kampanii na wywoływanie takiej reakcji faktycznie może przyczynić się do zachęcenia kogoś do założenia rodziny?
Jak Skandynawowie zachęcają do rodzicielstwa?
Zerknijmy jak z problemem spadającego przyrostu naturalnego radzą sobie nasi skandynawscy sąsiedzi. Rok temu w Danii zorganizowano kampanię ”Do It For Denmark”. Celem akcji było zachęcenie młodych par do zakładania rodziny. Pomysłodawcy wpadli jednak na dość oryginalny sposób. Para, która zdecydowała się na wyjazd na wakacje za pośrednictwem konkretnego biura podróży, a następnie udowodniła, że w czasie wyjazdu zostało poczęte dziecko, dostawała „ w nagrodę” m.in. wózek, trzyletni zapas pieluch lub... kupon na rodzinne wakacje do wykorzystania w przyszłości. Kampania nadal funkcjonuje i cieszy się sporym zainteresowaniem wśród młodych Duńczyków. Wśród celów podróży, które można wybrać figuruje m.in. Tajlandia, Turcja, Grecja czy Majorka. Dr Brigit Dagmar Johansen, psychiatra i jedna z pomysłodawczyń projektu tłumaczy, że wspólne podróżowanie pozytywnie wpływa na związek ponieważ na wakacjach zwykle zwiększa się nasz poziom dopaminy i endorfiny, które odpowiadają za dobre samopoczucie i entuzjastyczne podejście do życia. Dr Johansen podkreśla również, że dzięki zmianie środowiska, pary mogą na siebie spojrzeć w inny sposób, a w takich warunkach dużo łatwiej o stworzenie szansy na powiększenie rodziny.
A jak sytuacja wygląda w Norwegii? Norwegowie mają najmniejszy problem z krajów skandynawskich jeżeli chodzi o przyrost naturalny. Z raportu opublikowanego w 2014 roku przez międzynarodową organizację Save The Children wynikało, że kraj fiordów znalazł się na drugim miejscy w rankingu państw najbardziej przyjaznych matkom. Ankietowane Norweżki często przyznawały, że decydują się na dziecko głównie ze względu na rozwiniętą kwestię urlopów rodzicielskich, które mogą brać zarówno matki, jak i ojcowie. Dziecko w początkowym stadium życia ma wtedy kontakt z obojgiem rodziców. W Norwegii aż 60% mężczyzn aktywnych zawodowo decyduje się na skorzystanie z opcji urlopu rodzicielskiego. Może to również pomóc w pogodzeniu rozwoju zawodowego z życiem rodzinnym.

fot. fotolia.com
Sposób prowadzenia kampanii społecznych w Polsce i w Skandynawii zasadniczo się różni. Ważną kwestią jest również to, że w krajach Europy Północnej często można liczyć na pomoc państwa również po urodzeniu dziecka. Co myślicie o kampaniach zachęcających do powiększenia rodziny? Uważacie, że faktycznie dają efekty?
źródło: wirtualnemedia.pl, spies.dk, mamaitata.org.pl, reproyoung.dk, worldbank.org
źródło zdjęcia frontowego: fotolia.com - royalty free
To może Cię zainteresować
12-06-2015 18:52
3
0
Zgłoś
12-06-2015 15:18
0
0
Zgłoś
12-06-2015 14:58
0
0
Zgłoś
12-06-2015 11:25
2
0
Zgłoś
12-06-2015 07:06
0
-3
Zgłoś
12-06-2015 00:39
2
0
Zgłoś
11-06-2015 14:27
0
-1
Zgłoś