Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Pozostało jeszcze:

6
DNI

do zakończenia rozliczeń podatkowych w Norwegii

Rozlicz podatek

KILKA FAKTÓW  O DWUJĘZYCZNOŚCI DZIECI

Zjawisko nabywania dwujęzyczności u najmłodszych dzieci jest zagadnieniem bardzo intensywnie studiowanym przez naukowców. Nabycie dwujęzyczności przez dziecko jest zjawiskiem dość złożonym.

Oto, jak odpowiadają naukowcy na najczęściej wyrażane wątpliwości rodziców:

 

 

1. Naucznie dwóch języków w dzieciństwie jest trudne i może spowodować ogólne opóźnienia w rozwoju językowym.

Zdaniem naukowców istnieją różnice indywidualne wśród dzieci w zakresie zdobywania dwujęzyczności. Niektórym dzieciom z łatwością przychodzi przyswajanie pierwszych słów i używanie złożonych wypowiedzi, innym przychodzi to trudniej. Jednak trudności, jakie mogą się pojawić, nie powinny budzić naszego niepokoju. Ważne jest, aby zapewnić dziecku systematyczny i stały kontakt z dwoma językami i unikać radykalnych zmian w środowisku językowym dziecka.

 

2. Uczenie się dwóch języków naraz przez najmłodsze dzieci oznacza, że dziecko nigdy nie osiągnie wysokiego poziomu językowego w żadnym z języków, w porównaniu z dziećmi jednojęzycznymi.

 

Dzieci dwujęzyczne osiągają taki sam poziom znajomości dwóch języków, zarówno jeśli dotyczy to aspektów fonologicznych, jaki i gramatycznych. Zdarza się, że dzieci dwujęzyczne mają mniejszy zakres słów w porównaniu z rówieśnikami jednojęzycznymi. Przyczyna tkwi w ograniczonych możliwościach zdolności pamięciowych dziecka. Pamięć dziecka nie jest jeszcze w stanie pomieścić bogatego zbioru słów z obu języków. Jeżeli zsumujemy ilość znanych słów w obu językach u dzieci dwujęzycznych, to okaże się że znają taką samą ich liczbę. Większe różnice zwykle wyrównują się gdy dziecko rozpoczyna naukę w szkole.

 

3. Dzieci dwujęzyczne posługują się dwoma językami w tym samym czasie, ponieważ mają trudności w odseparowaniu języków od siebie, i czują się w tym zagubione.

 

Na pewnych etapach uczenia się języków, dziecko posługuje się dwoma językami w tym samym czasie, nawet gdy osoba z którą rozmawiają używa tylko jedego języka. Przyczyną tego jest brak wystarczającego słownictwa aby wyrazić swoje myśli. Dlatego też dzieci wypożyczają słowa z drugiego języka. Mieszanie języków jest naturalnym i normalnym aspektem nabywania dwujęzyczności i nie należy powstrzymywać przed tym dzieci.

 

Nabywanie dwujęzyczności jest coraz częstszym i normalnym doświadczeniem dzieciństwa. Wszystkie dzieci posiadają zdolność do tego, aby nauczyć się dwóch języków w dzieciństwie.

 

Opracowała psycholog Elwira Fiećko na podst.: Genesse F.Bilingual aquisitionęłęó.

 

 

Reklama
Gość
Wyślij


Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok