Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

  • Oslo, Oslo, Norwegia
  • Bergen, Vestland, Norwegia
  • Jessheim, Akershus, Norwegia
  • Stavanger, Rogaland, Norwegia
  • Kristiansand, Agder, Norwegia
  • Ålesund, Møre og Romsdal, Norwegia
  • Trondheim, Trøndelag, Norwegia
  • Brønnøysund, Nordland, Norwegia
  • Mo i Rana, Nordland, Norwegia
  • Bodø, Nordland, Norwegia
  • Sandnes, Rogaland, Norwegia
  • Fredrikstad, Østfold, Norwegia
  • Drammen, Buskerud, Norwegia

1 NOK

1
Jak sprzedać Oslo?

 
 
(Naturalnie w sensie wizerunkowym. :) ) Otóż trzeba znaleźć dla miasta odpowiednie hasło reklamowe. Przykładowo, Gdynia jest "Miastem z morza i marzeń", a Sztokholm - ku wielkiej irytacji Norwegów - reklamuje się jako "Stolica Skandynawii" ("The Capital of Scandinavia"). Teraz autor tego ostatniego hasła, Brytyjczyk Julian Stubbs, ma pomóc również norweskiej stolicy w odnalezieniu duszy.


Debata o tym, które miasto ma prawo nazywać się "Stolicą Skandynawii" przetoczyła się przez łamy norweskich i szwedzkich gazet późną zimą i wczesną wiosną bieżącego roku.

Wielu osobom ciężko było przełknąć gorzką pigułkę, to jest fakt, że hasło przywłaszczył sobie Sztokholm. Politycy, specjaliści od turystyki i rozwoju miast, a także zwykli ludzie nie kryli złości na "bezczelnych Szwedów" i ich zawyżoną samoocenę.

W tym całym zamieszaniu wielu osobom umknęło być może to, że mózg, który wykoncypował slogan dla Sztokholmu bynajmniej nie należał do Szweda. Autor hasła jest Brytyjczykiem, nazywa się Julian Stubbs i uchodzi za guru jak chodzi o PR i budowanie wizerunku marki. Gmina Oslo właśnie jego postanowiła poprosić o pomoc w wymyśleniu odpowiedniego sloganu dla stolicy Norwegii.

Odnaleźć duszę miasta

Wczoraj i dziś (13. i 14. listopada) Stubbs będzie przebywał w Oslo, ucząc się miasta, wczuwając się w nie - wręcz wyciskając i wyżymając je, w celu wydobycia esencji, czy też "duszy". A potem ukucia z niej hasła, które, jak mają nadzieję włodarze miasta, na trwale wpisze Oslo na mapę Europy i przyciągnie doń turystów i ludzi biznesu.

oslo-den_positive_byen.jpg 
 OSLO - MIASTO POZYTYWNE

Per Bjørnar Lillemo (23) z dzielnicy Grünerløkka:

- Przeprowadziłem się tutaj rok temu z Południowego Trøndelagu. 

Moje wrażenie dotyczące Oslo są zdecydowanie pozytywne.

Dziennikarze Aftenposten zdołali zamienić z Julianem Stubbsem parę słów, zanim on i jego ekipa wyruszyli na ulice Oslo, by rozmawiać z ludźmi i polować na nowy slogan reklamowy dla miasta:

- Co będziesz robił przez najbliższe dwa dni?

- Wykonam głębokie nurkowanie, by zassać wrażenia i doświadczenia. Spotkam się z władzami miasta oraz kluczowymi organizacjami, zwiedzę i zobaczę tyle atrakcji Oslo: muzeów, budowli, obiektów infrastrukturalnych itp. ile się da. Chce zyskać wgląd w tak zwaną "historię sukcesu" miasta i lepiej je poznać.

- Co wiedziałeś o Oslo do tej pory?

-  Troszeczkę wiedziałem, w końcu zajmowałem się między innymi rebrandingiem koncertu z okazji przyznania Nagrody Nobla. Ale na razie mam zbyt mało punktów odniesienia. Powiedziałbym, że Oslo jest dość interesującym miastem. To ciekawa mieszanka starego, nowego i całkiem nowego, która w dużej mierze ma przed sobą przyszłość. Oslo pozostaje wciąż w dużej mierze nieodkryte dla zewnętrznego świata.

- W jakim sensie?

- No cóż, pytałem przykładowo ludzi w Londynie, co wiedzą o Oslo. Okazało się, że niewiele, a wiele osób myliło Oslo ze Sztokholmem. W sumie ludzie wiedzą więcej o Lillehammer, niż o Oslo, a to dzięki serialowi Lillyhammer.

- Teraz być może stworzysz nowe hasło dla Oslo. Jak to się właściwie odbywa?

-  Po wspomnianym "głębokim nurkowaniu", które będzie miało miejsce w ciągu najbliższych dwóch dni, kolejnym krokiem będzie spotkanie się z osobami decydującymi o polityce miejskiej i innymi istotnymi lokalnymi graczami. Jest ważne, by wypracować wspólną wizję promowania mista, nawet jeśli poszczególne zainteresowane osoby mają różne cele. Będę słuchał, co te osoby mają do powiedzenia, a potem wypracuję taki kreatywny punkt wyjścia pod tytułem: "Czym Oslo musi i powinno być"?

- Brzmi to dość teoretycznie. Czy będziesz również pytał, co na ten temat sądzi ogół mieszkańców?

- Oczywiście. Ja i mój zespół będziemy chodzić po Oslo, rozmawiać z ludźmi na ulicach i w ten sposób szukać wskazówek, podpowiedzi i inspiracji. Tak samo robiliśmy w Sztokholmie.

- A propos Sztokholmu - Co sądzisz o ubiegłorocznej kłótni na temat statusu skandynawskiej stolicy?

-  Promocja miast za pomocą haseł, sloganów reklamowych, czy też, jak ja osobiście to określam, "słów kluczowych", to stosunkowo młode zjawisko. Po raz pierwszy takie coś miało miejsce w Nowym Jorku w latach 70. Tak więc również rywalizacja między miastami jest dość świeżej daty. Oslo i Sztokholm to w końcu zarówno konkurenci, jak i współpracujący ze sobą partnerzy. A także sąsiedzi. W takiej sytuacji nie jest niczym dziwnym, że zdarzają się tarcia i wybuchają emocje. Ale moim aktualnym zadaniem jest samo Oslo, a konkretnie to, by zaznaczyć wyraźnie istnienie i charakter tego miasta na świecie.

- Na swoim blogu porównałeś ostatnio cenę kolejki drinków w Oslo z wielkością kaucji za niewielkie mieszkanie. Chyba nie zamierzasz zaprezentować na koniec hasła w rodzaju "Oslo - stolica drogich drinków?"

- He-he, nie. Ale jak już jesteśmy przy tym temacie dodam jeszcze, że najwyższy mandat za nieprawidłowe parkowanie, jaki kiedykolwiek dostałem, zapłaciłem właśnie w Oslo.

- Kiedy zaprezentujesz nowy slogan reklamowy dla Oslo?

- Mam wyznaczony tymczasowy termin na marzec. Ale to z pewnością nie będzie jeszcze koniec prac.

 oslo-the_city_of_possibilities.jpg
 OSLO - MIASTO MOŻLIWOŚCI

Szwedki Ellinor Linderfalk (20), Lisa Magnusson (20) i Kajsa Bengtsson (19):

- Szwedzi w Oslo mają niezłe możliwości znalezienia pracy, nawet bez specjalnego wykształcenia.

Potem można piąć się w górę po szczeblach kariery. Oslo to miasto możliwości.

Pomożecie?

Na stronie internetowej Aftenposten można zamieszczać swoje propozycje haseł dla Oslo.

Jak na razie zgromadziła się tam cała kolekcja mniej lub bardziej pochlebnych dla norweskiej stolicy propozycji, np.:

  • OSLOve

  • Feel the OSLove!

  • Wchodzisz na własne ryzyko (Enter at your own risk)

  • Oslo, miasto Szwedów! (Oslo, svenskenes by!)

  • Oslo - jeśli cię na to stać (Oslo - if you can afford it!)

  • Nic bardziej podobnego do miasta w Norwegii się nie znajdzie (Mer by blir det ikke i Norge)

  • Pokaz swoje bogactwo - odwiedź Oslo (Show off your wealth - visit Oslo!)

  • OsLOL

  • Oslo - miasto z wielkim sercem (Oslo - byen med det store hjertet!)

  • Oslo - niezwykłe miasto, którego nikt nie opuści nie będąc przez nie naznaczonym (Oslo - Denne forunderlige by som ingen forlater før han har fåt mærker av den)

  • Oslo - między naturą, a kulturą (Oslo - mellom naturen og kulturen)

  • Oslo: stolica Norwegii (Oslo: Norges hovedstad)

  • Nie dla wszystkich! (Not for everyone!)

  • Oslo - Wkrótce gotowe (Oslo - Snart ferdig)

  • Brama na północ (Gateway to the north)

  • OSLO - blond laski (OSLO - blonde chicks)

  • Prawdziwa Stolica Skanynawii (The Real Capital of Scandinavia)

  • Oslo: prawie palindrom (Oslo: nesten et palindrom)

  • Oslo - Małe jabłko (Oslo - The small apple)

  • 3. największe miasto w Skandynawii (The 3rd biggest town in Scandinavia)

  • Oslo - jesteś za małe, na tak duże miasto (Oslo - du er liten til å være så stor)

  • Oslo - mała metropolia (Oslo - den lille metropolen)

  • Oslo - Esencja Skandynawii (Oslo - The Essence of Scandinavia)!

  • Oslo w sercu wikingów (Oslo in the heart of the vikings)

  • Wszystko drogie! (All expensive!)

  • Miasto Krzyku (Scream City)

  • Oslo - dom dla wszystkich (Oslo- et hjem for alle)

  • Oslo - miasto dla każdego (Oslo - en by for alle)

  • Miasto Nobla (the Nobel City)

  • Oslo - Wielkie Małe Miasto (Oslo - The Big Little Town)

  • Oslo - Miasto spotyka przyrodę (Oslo - City meets nature)

  • Tygrysopolis (Tigerstaden)

  • Oslo - Serce Norwegii (Oslo - The Heart of Norway)

  • Jedyna droga to w górę, OSLow! (The only way is up, OSLow!)

  • Oslo - serce Skandynawii (Oslo - heart of Scandinavia)

  • Oslo - stolica fiordów (Oslo- the Fjord capitol)

  • Oslo - Tak to robimy w Norwegii (Oslo - We do it the Norway)

  • Oslo, spójrz na mnie! (Oslo; look at me!)

  • Oslo - Cytadela Koła Polarnego (Oslo - Citadel of the Arctic Circle)

  • Oslo - Miasto serc (Oslo - The city of hearts)

  • Oslo - Miasto możliwości! (Oslo - Mulighetenes by!)

  • Miasto miłości - Oslove (Kjærlighetens by - Oslove)

  • Oslo - Totalna wioska (Den komplette småbyen)

  • Oslo - miasto, które przykryły róże (Oslo- byen som ble dekket av roser)

  • OSLO = Us Love

  • Poczuj puls Skandynawii - witaj w Oslo (feel the heartbeat of skandinavia...velkommen til Oslo)

  • Oslo. Miasto Marzeń (Oslo. The City Of Dreams)

  • Oslo - Drogo (Oslo - Dyrt)

  • Oslo - brzydkie jak wielkie miasto, smutne jak miasteczko (Oslo - stygg som en storby, trist som en småby)

  • Oslo - Na miłość boską, wybierz inne miasto! (Oslo - For guds skyld velg en annen by!)

i inne.

Jeśli macie swoje propozycje, możecie zgłosić je tutaj.

Jakie ostatecznie będzie hasło promocyjne Oslo, dowiemy się zapewne dopiero wiosną przyszłego roku.



Źródło: Osloby




Gość
Wyślij


Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok