
Debata o tym, które miasto ma prawo nazywać się "Stolicą Skandynawii" przetoczyła się przez łamy norweskich i szwedzkich gazet późną zimą i wczesną wiosną bieżącego roku.
Wielu osobom ciężko było przełknąć gorzką pigułkę, to jest fakt, że hasło przywłaszczył sobie Sztokholm. Politycy, specjaliści od turystyki i rozwoju miast, a także zwykli ludzie nie kryli złości na "bezczelnych Szwedów" i ich zawyżoną samoocenę.
W tym całym zamieszaniu wielu osobom umknęło być może to, że mózg, który wykoncypował slogan dla Sztokholmu bynajmniej nie należał do Szweda. Autor hasła jest Brytyjczykiem, nazywa się Julian Stubbs i uchodzi za guru jak chodzi o PR i budowanie wizerunku marki. Gmina Oslo właśnie jego postanowiła poprosić o pomoc w wymyśleniu odpowiedniego sloganu dla stolicy Norwegii.
Odnaleźć duszę miasta
Wczoraj i dziś (13. i 14. listopada) Stubbs będzie przebywał w Oslo, ucząc się miasta, wczuwając się w nie - wręcz wyciskając i wyżymając je, w celu wydobycia esencji, czy też "duszy". A potem ukucia z niej hasła, które, jak mają nadzieję włodarze miasta, na trwale wpisze Oslo na mapę Europy i przyciągnie doń turystów i ludzi biznesu.
![]() |
OSLO - MIASTO POZYTYWNE
Per Bjørnar Lillemo (23) z dzielnicy Grünerløkka:
- Przeprowadziłem się tutaj rok temu z Południowego Trøndelagu. Moje wrażenie dotyczące Oslo są zdecydowanie pozytywne. |
Dziennikarze Aftenposten zdołali zamienić z Julianem Stubbsem parę słów, zanim on i jego ekipa wyruszyli na ulice Oslo, by rozmawiać z ludźmi i polować na nowy slogan reklamowy dla miasta:
- Co będziesz robił przez najbliższe dwa dni?
- Wykonam głębokie nurkowanie, by zassać wrażenia i doświadczenia. Spotkam się z władzami miasta oraz kluczowymi organizacjami, zwiedzę i zobaczę tyle atrakcji Oslo: muzeów, budowli, obiektów infrastrukturalnych itp. ile się da. Chce zyskać wgląd w tak zwaną "historię sukcesu" miasta i lepiej je poznać.
- Co wiedziałeś o Oslo do tej pory?
- Troszeczkę wiedziałem, w końcu zajmowałem się między innymi rebrandingiem koncertu z okazji przyznania Nagrody Nobla. Ale na razie mam zbyt mało punktów odniesienia. Powiedziałbym, że Oslo jest dość interesującym miastem. To ciekawa mieszanka starego, nowego i całkiem nowego, która w dużej mierze ma przed sobą przyszłość. Oslo pozostaje wciąż w dużej mierze nieodkryte dla zewnętrznego świata.
- W jakim sensie?
- No cóż, pytałem przykładowo ludzi w Londynie, co wiedzą o Oslo. Okazało się, że niewiele, a wiele osób myliło Oslo ze Sztokholmem. W sumie ludzie wiedzą więcej o Lillehammer, niż o Oslo, a to dzięki serialowi Lillyhammer.
- Teraz być może stworzysz nowe hasło dla Oslo. Jak to się właściwie odbywa?
- Po wspomnianym "głębokim nurkowaniu", które będzie miało miejsce w ciągu najbliższych dwóch dni, kolejnym krokiem będzie spotkanie się z osobami decydującymi o polityce miejskiej i innymi istotnymi lokalnymi graczami. Jest ważne, by wypracować wspólną wizję promowania mista, nawet jeśli poszczególne zainteresowane osoby mają różne cele. Będę słuchał, co te osoby mają do powiedzenia, a potem wypracuję taki kreatywny punkt wyjścia pod tytułem: "Czym Oslo musi i powinno być"?
- Brzmi to dość teoretycznie. Czy będziesz również pytał, co na ten temat sądzi ogół mieszkańców?
- Oczywiście. Ja i mój zespół będziemy chodzić po Oslo, rozmawiać z ludźmi na ulicach i w ten sposób szukać wskazówek, podpowiedzi i inspiracji. Tak samo robiliśmy w Sztokholmie.
- A propos Sztokholmu - Co sądzisz o ubiegłorocznej kłótni na temat statusu skandynawskiej stolicy?
- Promocja miast za pomocą haseł, sloganów reklamowych, czy też, jak ja osobiście to określam, "słów kluczowych", to stosunkowo młode zjawisko. Po raz pierwszy takie coś miało miejsce w Nowym Jorku w latach 70. Tak więc również rywalizacja między miastami jest dość świeżej daty. Oslo i Sztokholm to w końcu zarówno konkurenci, jak i współpracujący ze sobą partnerzy. A także sąsiedzi. W takiej sytuacji nie jest niczym dziwnym, że zdarzają się tarcia i wybuchają emocje. Ale moim aktualnym zadaniem jest samo Oslo, a konkretnie to, by zaznaczyć wyraźnie istnienie i charakter tego miasta na świecie.
- Na swoim blogu porównałeś ostatnio cenę kolejki drinków w Oslo z wielkością kaucji za niewielkie mieszkanie. Chyba nie zamierzasz zaprezentować na koniec hasła w rodzaju "Oslo - stolica drogich drinków?"
- He-he, nie. Ale jak już jesteśmy przy tym temacie dodam jeszcze, że najwyższy mandat za nieprawidłowe parkowanie, jaki kiedykolwiek dostałem, zapłaciłem właśnie w Oslo.
- Kiedy zaprezentujesz nowy slogan reklamowy dla Oslo?
- Mam wyznaczony tymczasowy termin na marzec. Ale to z pewnością nie będzie jeszcze koniec prac.
![]() |
OSLO - MIASTO MOŻLIWOŚCI
Szwedki Ellinor Linderfalk (20), Lisa Magnusson (20) i Kajsa Bengtsson (19):
- Szwedzi w Oslo mają niezłe możliwości znalezienia pracy, nawet bez specjalnego wykształcenia. Potem można piąć się w górę po szczeblach kariery. Oslo to miasto możliwości. |
Pomożecie?
Na stronie internetowej Aftenposten można zamieszczać swoje propozycje haseł dla Oslo.
Jak na razie zgromadziła się tam cała kolekcja mniej lub bardziej pochlebnych dla norweskiej stolicy propozycji, np.:
-
OSLOve
-
Feel the OSLove!
-
Wchodzisz na własne ryzyko (Enter at your own risk)
-
Oslo, miasto Szwedów! (Oslo, svenskenes by!)
-
Oslo - jeśli cię na to stać (Oslo - if you can afford it!)
-
Nic bardziej podobnego do miasta w Norwegii się nie znajdzie (Mer by blir det ikke i Norge)
-
Pokaz swoje bogactwo - odwiedź Oslo (Show off your wealth - visit Oslo!)
-
OsLOL
-
Oslo - miasto z wielkim sercem (Oslo - byen med det store hjertet!)
-
Oslo - niezwykłe miasto, którego nikt nie opuści nie będąc przez nie naznaczonym (Oslo - Denne forunderlige by som ingen forlater før han har fåt mærker av den)
-
Oslo - między naturą, a kulturą (Oslo - mellom naturen og kulturen)
-
Oslo: stolica Norwegii (Oslo: Norges hovedstad)
-
Nie dla wszystkich! (Not for everyone!)
-
Oslo - Wkrótce gotowe (Oslo - Snart ferdig)
-
Brama na północ (Gateway to the north)
-
OSLO - blond laski (OSLO - blonde chicks)
-
Prawdziwa Stolica Skanynawii (The Real Capital of Scandinavia)
-
Oslo: prawie palindrom (Oslo: nesten et palindrom)
-
Oslo - Małe jabłko (Oslo - The small apple)
-
3. największe miasto w Skandynawii (The 3rd biggest town in Scandinavia)
-
Oslo - jesteś za małe, na tak duże miasto (Oslo - du er liten til å være så stor)
-
Oslo - mała metropolia (Oslo - den lille metropolen)
-
Oslo - Esencja Skandynawii (Oslo - The Essence of Scandinavia)!
-
Oslo w sercu wikingów (Oslo in the heart of the vikings)
-
Wszystko drogie! (All expensive!)
-
Miasto Krzyku (Scream City)
-
Oslo - dom dla wszystkich (Oslo- et hjem for alle)
-
Oslo - miasto dla każdego (Oslo - en by for alle)
-
Miasto Nobla (the Nobel City)
-
Oslo - Wielkie Małe Miasto (Oslo - The Big Little Town)
-
Oslo - Miasto spotyka przyrodę (Oslo - City meets nature)
-
Tygrysopolis (Tigerstaden)
-
Oslo - Serce Norwegii (Oslo - The Heart of Norway)
-
Jedyna droga to w górę, OSLow! (The only way is up, OSLow!)
-
Oslo - serce Skandynawii (Oslo - heart of Scandinavia)
-
Oslo - stolica fiordów (Oslo- the Fjord capitol)
-
Oslo - Tak to robimy w Norwegii (Oslo - We do it the Norway)
-
Oslo, spójrz na mnie! (Oslo; look at me!)
-
Oslo - Cytadela Koła Polarnego (Oslo - Citadel of the Arctic Circle)
-
Oslo - Miasto serc (Oslo - The city of hearts)
-
Oslo - Miasto możliwości! (Oslo - Mulighetenes by!)
-
Miasto miłości - Oslove (Kjærlighetens by - Oslove)
-
Oslo - Totalna wioska (Den komplette småbyen)
-
Oslo - miasto, które przykryły róże (Oslo- byen som ble dekket av roser)
-
OSLO = Us Love
-
Poczuj puls Skandynawii - witaj w Oslo (feel the heartbeat of skandinavia...velkommen til Oslo)
-
Oslo. Miasto Marzeń (Oslo. The City Of Dreams)
-
Oslo - Drogo (Oslo - Dyrt)
-
Oslo - brzydkie jak wielkie miasto, smutne jak miasteczko (Oslo - stygg som en storby, trist som en småby)
-
Oslo - Na miłość boską, wybierz inne miasto! (Oslo - For guds skyld velg en annen by!)
i inne.
Jeśli macie swoje propozycje, możecie zgłosić je tutaj.
Jakie ostatecznie będzie hasło promocyjne Oslo, dowiemy się zapewne dopiero wiosną przyszłego roku.
Źródło: Osloby

To może Cię zainteresować