Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu
3
2 na 3 nie zna języka norweskiego

 
 Foto: stock.xchng
Polityk partii Sosialistisk Venstre, Akhtar Chaudhry, apeluje do rodziców-imigrantów o nie zabieranie dzieci ze szkół na długie zagraniczne wyjazdy. Takie decyzje są przyczyną problemów w nauce i nieznajomości języka. Badania wykazały, że aż 66% dzieci imigrantów nie zna w wystarczającym stopniu norweskiego.

Według Utdanningsetaten aż 14 000 na 21 000 dzieci imigrantów w Oslo korzysta ze specjalnego programu nauczania z powodu problemów językowych. Wiele z nich po prostu nie rozumie co nauczyciel do nich mówi.

Niepełnosprawność językowa

Chaudhry uważa, że winę za to ponoszą rodzice. Powinni oni według polityka wziąć na siebie odpowiedzialność za nauczenie dzieci norweskiego przed pójściem do szkoły. Jego propozycje są proste:
1) Zrezygnować z zasiłku opiekuńczego (kontantstøtten) i posłać dzieci do przedszkola tak szybko, jak to możliwe.

2) Przestać zabierać dzieci na długie wyjazd zagraniczne kiedy są jeszcze małe.

3) Przestać zabierać dzieci ze szkół czy przedszkoli na dłuższe okresy czasu.

Zastosowanie się do powyższych zaleceń ma zniwelować różnice istniejące między dziećmi Norwegów i dziećmi imigrantów.

Chaudhry uważa, że przepaść między tymi grupami jest przerażająca, zwłaszcza biorąc pod uwagę jak wielkie wysiłki są podejmowane by remu zapobiec.

Odpowiednie priorytety


Polityk Sosialistisk Venstre jest zdania, że imigranci powinni przedkładać dobro swoich dzieci, ich wykształcenie i naukę języka przed pobieranie zasiłku opiekuńczego i wyjazdy za granicę.

W chwili obecnej 55% dzieci imigrantów w wieku dwóch lat uczęszcza w Norwegii do przedszkola. Z chwilą gdy wygasa prawo do pobierania zasiłku liczba wzrasta do 81%.

Przedszkole decydujące

Według Mimi Bjerkestand, z Utdanningsdirektoratet, szybkie posłanie dziecka do przedszkola bardzo często okazuje się decydujące dla przyszłych umiejętności językowych dzieci imigrantów. Wiele badań potwierdziło zależność między chodzeniem do przedszkola a umiejętnościami językowymi.

Bjerkested podkreśla jednak, że niezwykle ważna do tego jest dobrze wykwalifikowana kadra, która pomoże w prawidłowym rozwoju maluchów.


źródło: dagsavisen.no

Reklama
Gość
Wyślij
Komentarze:
Od najnowszych
Od najstarszych
Od najnowszych


Irek D

10-04-2011 19:58

Ludzie sami wiedzą co dla nich dobre,a mówienie im, co mają robić,to było przerabiane w Polsce za komuny przez 50 lat.Zresztą teraz znów wraca stare,tylko po przefarbowaniu.

tomek tarczewski

06-04-2011 12:13

nie rozumiem nie dostalo twoje dziecko miejsca w przedszkolu ? czekalas 10 lat na miejsce napewno nie mysle ze troszke dramatyzujesz

Alina L.

05-04-2011 19:44

Szkoda tylko, że tan Pan nie porusza tematu jak trudno dostać jest miejsce dla dziecka w przedszkolu, ale o to pewnie powinni zadbać rodzice, najlepiej zapisac dziecko do przedszkola zanim zostanie poczęte wtedy może będzie miało się pewność ze miejsce dla niego się znajdzie.

Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok