kr

Kredyt bankowy w Norwegii

Eff. rente 14,9%, 65 000 kr. over 5 år, kost 28 730 kr., Tot. 93 730 kr.

Eff. rente 14,9%, 65 000 kr. over 5 år, kost 28 730 kr., Tot. 93 730 kr.

Ciekawostki

Wysoka jakość, stonowane kolory, ludowe wzory – przewodnik po norweskich markach odzieżowych

Dagmara Blix

11 stycznia 2016 12:00

Udostępnij
na Facebooku

W Norwegii cenią sobie swoje pochodzenie, dlatego wielu projektantów mody inspiruje się własną kulturą i naturą. Dziś krótki przewodnik po norweskich markach odzieżowych.
Norwegię trudno uznać za centrum światowej mody. Nie dyktuje głównych trendów, które widzi się na wybiegach w Paryżu i Nowym Jorku. A jednak można tu znaleźć interesujących projektantów i kilkadziesiąt marek modowych. Niektóre z nich są znane na całym świecie, inne osiągnęły popularność tylko w Skandynawii.
Reklama

Moods of Norway

Moods of Norway to marka, którą znają nawet modowi ignoranci. Założona w 2003 roku przez Stefana Dahlkvista, Pedera Børresena i Simena Staalnacke firma zyskała w krótkim czasie rangę marki światowej. Sprzedaje męskie, kobiece i dziecięce ubrania, buty i akcesoria (np. zegarki).

Twórcom marki przyświeca hasło „Happy clothes for happy people" over hele kloden. (Szczęśliwe ubrania dla szczęśliwych ludzi na całej kuli ziemskiej). W swoich projektach chętnie łączą styl norweski z międzynarodowym. I zapewne właśnie to – obok dobrego marketingu – zadecydowało o sukcesie marki. W logo firmy znajduje się różowy traktor, który pojawia się również  w sklepach Moods of Norway.  

Co ciekawe, na wszystkich garniturach i koszulach wyhaftowano liczbę – aktualną ilość zarejestrowanych w Norwegii traktorów.  Kolekcje, które tworzy marka są najczęściej w stonowanych kolorach, tak lubianych w Skandynawii. Zdarzają się również bardziej szalone projekty, jak  np. kolorowe garnitury w kratę dla panów. Firma ma swoje sklepy w Skandynawii, USA i Kanadzie. 

Projekty można zobaczyć tutaj.

Line of Oslo

Line Varner reklamuje założoną w 2006 firmę hasłem  „Feel good every day!” (Czuj się dobrze każdego dnia!). Marka tworzy projekty dla silnych i zdecydowanych kobiet w każdym wieku.  Podstawowym wyróżnikiem ubrań jest więc wygoda i funkcjonalność. Znajdziemy tu również lekko hippisowskie klimaty, np. w kolekcji sukienek. Line of Oslo jest bardzo popularna marką, którą można nazwać norweskim odpowiednikiem znanych sieciówek.

Mardou & Dean

Marka, której projektanci tworzą dobrej jakości ubrania codzienne dla kobiet i mężczyzn, przede wszystkim jeansy i kurtki (np. skórzane ramoneski). Stonowane kolory i nowoczesna, choć klasyczna linia decyduje o tym, że  są to stroje dla szerokiego grona klientów z nieco grubszym portfelem. Firmę stworzyli Ingrid Bredholt  i Patrik Rosenfors, którzy w roku 2013 pokazali swoją pierwszą pełną kolekcję.

Strona internetowa: mardouanddean.com

Oleana

Firma wystartowała w 1992 roku, w czasie, kiedy większość producentów ubrań przenosiła swoją produkcję w tańsze rejony świata, głównie do Chin. Ambicją założycieli Oleany było utrzymanie norweskiego rynku i produkcji ubrań z naturalnych surowców. Firma przywiązuję wagę do zasady „fair made” i produkuje ubrania we własnej fabryce w Norwegii. Główną projektantką jest Solveig Hisdal, która w 2000 roku otrzymała najważniejszą norweską nagrodę w dziedzinie designu – Jacob Prisen.

Oleana tworzy kolekcje damskie – swetry, szale, czapki i inne dodatki z wysokiej jakości wełny, często łączonej z jedwabiem. Wyróżnikiem tej firmy są piękne kolory i ciekawe wzory. Sklepy Oleany znajdują się niemal na całym świecie.
Sweter marki Oleana.
Sweter marki Oleana. Źródło: oleana.no

Leila Hafzi

Marka powstała w roku 1997 w Stavanger. Projekty Leili Hafzi, głównie sukienki, są kobiece, romantyczne i artystyczne. Ostatnie kolekcje sukni ślubnych (z roku 2015) zapierają dech w piersiach. Ich autorka inspiruje się wieloma kulturami: norweską, perską, grecką i nepalską. Jej projekty są ciekawym przykładem istniejącej w Norwegii wielokulturowości. Firma zwraca uwagę na etyczną produkcję ubrań i jest członkiem The Ethical Trading Initiative - Norwegia (ETI).

HAIK

To przykład ambitnej i nowoczesnej mody, która ma wiele wspólnego ze sztuką. Założyciele marki – Siv Støldal, Harald Lunde Helgesen i Ida Falck Øien od 2011 roku tworzą ubrania w sposób przypominający pracę np. nad płótnem malarskim.W swoje projekty angażują różnych artystów, np. rzeźbiarzy i performerów. Efektem tego są interesujące i nowoczesne kolekcje dla wymagających klientów, którzy cenią nowoczesną formę i oryginalność. Sklepy HAIK znajdują się w Oslo i Bergen oraz w kilku miastach Japonii. 

Tej ostatniej lokalizacji trudno się dziwić, bo patrząc na projekty HAIK można dostrzec wiele inspiracji czerpanych z Kraju Kwitnącej Wiśni.

Ten krótki, subiektywny przegląd modowych marek to zaledwie wstęp do norweskiego rynku. Działa tu znacznie więcej firm i projektantów, nieustannie powstają nowe marki. Czy w tej różnorodności można znaleźć jakieś cechy wspólne? Czy istnieje coś, co wyróżnia skandynawską modę? Norwescy projektanci, podobnie jak twórcy z innych krajów, wpisują się w styl międzynarodowy. Efektem tego są kolekcje, które wyglądają tak samo w Oslo, Warszawie i San Francisco. Można jednak znaleźć pewne cechy indywidualne. W Norwegii wielu projektantów inspiruje się własną kulturą i naturą. 

Często wykorzystuje się ludowe wzory, projekty mają stonowane kolory: szarość, czerń i biel. Norweską modę wyróżnia również tworzenie ubrań z wysokiej jakości materiałów i tkanin, zwłaszcza z wełny.  

Jeśli chcecie wkupić wysokiej jakości wełniany sweter lub płaszcz, to z pewnością znajdziecie go w Norwegii. Jedyny mankament to wysoka cena. Ale czego się nie robi dla jakości i mody.
Reklama
Gość
Wyślij
Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram