Biznes i gospodarka

Największy norweski kuter zbudują Polacy. Budowa pochłonie 175 milionów koron

Redakcja

14 lipca 2016 10:17

Udostępnij
na Facebooku
Największy norweski kuter zbudują Polacy. Budowa pochłonie 175 milionów koron

40 metrów długości, 6,5 metra szerokości – to wymiary największej norweskiej łodzi o wyporności poniżej 500 ton, która kiedykolwiek pływała po norweskich wodach. Zbudują ją Polacy ze stoczni w Świnoujściu. fotolia.com - royalty free

40 metrów długości, 6,5 metra szerokości – to wymiary największej norweskiej łodzi o wyporności poniżej 500 ton, która kiedykolwiek pływała po norweskich wodach. Zbudują ją Polacy ze stoczni w Świnoujściu.
Statek montuje polska stocznia Poltramp Yard S.A. w Świnoujściu. Jego budowa pochłonie 175 milionów koron. Właścicielowi, Sondre Kristoffersenowi, zależało na tym, żeby był jak najbardziej ekonomiczny w użyciu, ale nie kosztem nośności i prędkości. Norweg dopiął swego: mimo że kuter ma mierzyć o 13 metrów więcej od dotychczas używanego w jego firmie „Korsnes Fish”, koszty zużycia paliwa będą porównywalne. Łódź ma być wyposażona w sprzęt najnowszej technologii, jednak właściciel nie chce zdradzić zbyt wielu szczegółów.

– Wyprzedzimy resztę floty rybackiej o długość łodzi – mówi Kristoffersen. – Kiedy będzie gotowa, zadziwi wszystkich. Myślę, że wywoła to efekt domino w naszym regionie i zachęci do rozwoju innych rybaków.

Będzie łowić wszystko

Łódź będzie przygotowana do trałowania, jak również połowu krabów śnieżnych czy nawet wielorybów. Zakwalifikuje się ją jako frachtowiec zdolny pomieścić do 30 ton żywych ryb i kiszonki.

– Projekt MS Jens Krisitan leżał na desce kreślarskiej pół roku. Musiałem mieć pewność, że jednostka będzie mogła łowić wszystko, od wielorybów do krabów. Dzięki temu jej wartość w ewentualnej sprzedaży wtórnej wzrosła – wyjaśnia Kristoffersen.  

Innowacyjny sprzęt pozwalający na szeroki zakres działalności to nie jedyne atuty łodzi. Kajuty załogi wyposażono w prywatne łazienki i toalety, ekspres do kawy znajduje się na każdym pokładzie, jest nawet salka treningowa – a to tylko kilka z udogodnień.

Łódź zaprojektowano we współpracy z firmą Seacon z Måløy. – Byli nieocenionym wsparciem dla kogoś, kto nigdy wcześniej czegoś takiego nie robił –  podsumował Kristoffersen.

Statek ma być gotowy we wrześniu 2018 roku.

źródło: Altaposten
Reklama
Gość
Wyślij


Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok