Największe porty Norwegii. Co je napędza?

Mongstad wikimedia.org - Dag Erik Hagesæter - Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported
Największy port – co to znaczy?
Główne porty Norwegii to Bergen, Oslo, Stavanger, Haugesund, Måløy, Mongstad oraz Narvik. Promy pasażerskie odpływają m.in. z Oslo i Kristiansand do Danii (Kopenhaga, Fredrikshavn, Hirtshals)) i Niemiec (Kilonia). Z Bergen, Haugesund i Stavanger odpływają promy do Wielkiej Brytanii (Newcastle) i Danii (Hirtshals).
Ostatnie pełne dane przeładunkowe skandynawskich portów mamy za 2014 rok. W tym roku norweskie porty przeładowały łącznie nieco ponad 200 milionów ton ładunków, notując tym samym 3 proc. spadku rok do roku. Ten tonaż jest prawie trzy raz większy od polskiego (prawie 69 milionów ton, o 6,9 proc. więcej niż w 2013 roku). Te liczby są niższe w przypadku Polski, ponieważ, jako kraj leżący w samym środku Europy, mamy doskonałe warunki do rozwijania transportu lądowego.
Wiele norweskich portów żyje również z turystyki
Bergen, Narvik i Grenland
Mongstad funkcjonuje również w ramach portu Bergen. Ten terminal jest największy w kraju, jeśli chodzi o przeładunki ropy naftowej. Do niego również prowadzą rurociągi, a paliwo rozprowadzane jest stąd do klientów na całym świecie. Warto wspomnieć, że do Mongstad będzie również tłoczona ropa z największej norweskiej inwestycji wydobywczej ostatnich lat – z pola Johan Sverdrup.
Norwegia posiada dużą liczbę mniejszych portów, które są ważne dla lokalnych społeczności

Największy norweski port to Bergen. W 2014 roku był na 17. miejscu w Europie pod względem całkowitej masy przeładowanych towarów.
Drugim największym portem jest Narvik – w analizowanym roku 2014 przeładował 21 milionów ton. Położony w doskonale znanej nam z bojów Samodzielnej Brygady Strzelców Podhalańskich miejscowości, port zajmuje się przede wszystkim przeładowywaniem rudy żelaza.
Na trzecim miejscu usytuował się port Grenland z prawie 11 milionami ton. Zarząd tego portu obejmuje trzy lokalizacje – Strømtangen, Brevik i terminal Skien.
Porty w Norwegii różnią się od polskich, ponieważ mamy inne warunki gospodarcze i geograficzne.

Norweskie Centrum Badań nad Transportem przewiduje, że w przyszłości wycieczki statkami będą bardzo dochodowe. Zdaniem instytucji, jest prawdopodobne, że w 2060 roku w Norwegii będzie około dwóch milionów turystów rejsowych.
Porty w Norwegii różnią się od polskich, ponieważ mamy inne warunki gospodarcze i geograficzne. Oprócz wielkiego Bergen, istnieje tam bardzo wiele mniejszych portów, natomiast w Polsce liczą się tylko: Gdańsk, Szczecin-Świnoujście i Gdynia.

Raport Norwegia
Twoje centrum aktualności i najnowszych wiadomości z Norwegii. Publikujemy dziesiątki informacji dziennie, abyś był zawsze na bieżąco. W jednym miejscu znajdziesz kluczowe informacje: od alertów pogodowych i sytuacji na drogach, przez doniesienia z rynku pracy, po najważniejsze wydarzenia z Oslo, Bergen, Stavanger i wszystkich regionów Norwegii.